ALEX 32

113 3 3
                                    

mesyuarat pada hari itu berakhir setelah mereka puas mendengar avanisha bersyarah tentang tugas masing masing. sebaik saja semua urang beredar meninggalkan ruangan itu alex terus bangun lalu menghampiri avanisha yang berdiri indak jauh dari situ. "avanisha, bulih aku berbual dengan kau sekejap tak?", soal alex perlahan lahan. "bulih... kau berbual lama lama dengan aku pun bulih...", balas avanisha sambil tersenyum meleret. "macamana kau tahu ada urang suruh aku buat kerja diorang? kau ada mengintip aku selama ni ke?", soal alex ingin tahu. "mengintip tu adalah juga sikit sikit tapi hey... memang betul kan mereka ada buat kau macam kuli batak dalam office ni?...", avanisha bersuara dengan wajah yang serius. "ya... memang betul tapi tak semua urang buat aku macam kuli batak diorang... anyway kenapa kau cakap 'direct' sangat pada diorang ar?... nanti tak pasal pasal pula diorang berfikir aku yang mengadu hal ini pada kau... sudah tentu diorang akan merasa marah padaku...", bilang alex dengan wajah yang sedikit tegang. "aku cakap macam tu sebab aku kasihan sama kau bah... diorang buat kau macam kuli batak diorang. diorang suruh kau buat kerja diorang sehinggakan waktu rehat pun kau tak bulih rehat gara gara kau kena buat kerja diorang... aku yang tinguk dari jauh ni pun merasa geram tinguk perangai diorang tu... mentang mentanglah kau ni intern baru kat pejabat ni diorang bulih buli kau sesuka hati diorang... thats not good you know... its make me feel so angry...", tutur avanisha dengan jujur. "aik... aku yang kena buli kau pula yang merasa marah?...", soal alex dengan kening kirinya terangkat ke atas. "yelah... aku tak suka urang buli lelaki idaman hati akulah... oppsss... terlepas cakaplah pula... err... aku pegi dulu ya, lex...", cepat cepat avanisha beredar dari situ. "apa?... apa kau cakap tadi?... eh... avanisha, aku belum habis cakap lagi ni... hei... avanisha!... tunggu dulu!... hei!...", alex cuba memanggil perempuan tu tapi perempuan tersebut sudah beredar dari situ.

"haishhhh!... urang belum habis cakap lagi dia angkat kakilah pula... hishhhh...", gerutu alex seorang diri. kini timbul pula persoalan di mindanya apakah betul apa yang di dengarinya sebentar tadi? avanisha menyebut tentang lelaki idaman hatinya. apakah betul dia ialah lelaki idaman hati avanisha?... atau dia yang salah dengar?...", persoalan itu mula bermain di mindanya. baru saja dia nak angkat kaki dari situ tiba tiba mobile phonenya berdering minta di jawap. mahu tak mahu dia berhenti sekejap untuk menjawap panggilan di mobile phonenya itu. "hello...", sapa alex sepatah. "hello alex, nenek ni... kau sibuk ka tu?", kedengaran suara nenek yayan di hujung talian. "er... tak juga... kenapa nenek call aku ni?", soal alex ingin tahu. "nenek rindukan kau sebab tu nenek telefon kau di sana... kenapa kau tak telefon nenek sepanjang minggu ni? kau tak sihat ke atau kau betul betul sibuk?", kata nenek yayan perlahan lahan. "oh... aku sihat nek... aku pun rindukan nenek juga tapi maaflah aku terlalu sibuk sepanjang minggu ni sebab itulah aku jarang call nenek di sana...", tutur alex dengan wajah selamba. "sebenarnya nenek nak tanya kau ni... bila lagi kau nak balik kampung ni? nenek rindu sangat nak berjumpa dengan kau...", kata nenek yayan di hujung talian. "buat masa ni aku indak ada cutilah nek tapi tunggulah sampai hujung bulan ni dulu... lepas aku terima gaji nanti aku akan minta cuti sehari dua untuk pulang ke kampung... nenek kena sabar menunggu kepulangan aku ya...", ucap alex dengan lembut. "ya... tapi kalau kau balik hujung bulan ni jangan lupa belikan kain batik untuk nenek, ya... tapi sebelum tu nenek nak tanya kau ni... ada tak kau berjumpa dengan urang tua kau di sana?", soal nenek yayan ingin tahu. inilah soalan yang paling alex malas nak jawap. bukannya apa dia sebenarnya malas bah nak fikir pasal urang tuanya yang tak guna tu. "belum lagi nek...", balas alex dengan jujur. "haih... kenapa kau tak jumpa urang tua kau tu lagi?... jangan macam tu lex... teruk teruk diorang pun diorang tetap urang tua kau juga bah... kau mesti pegi jenguk diorang di sana...", nenek yayan mula membebel di telinganya. "yelah nek, yelah... jikalau aku ada senang sikit barulah aku pegi jenguk diorang tu...", balas alex dengan malas. "yelah tu... jangan kau sampai lupa apa yang nenek cakapkan ni ya...", kata nenek yayan lagi. "yalah nek...", balas alex perlahan lahan. "jangan lupa pegi kebaktian di gereja pada hari ahad dan jangan lupa berdoa kepada Tuhan setiap hari ar...", pesan nenek yayan. "yelah nek... er, aku hung up dulu ya nek... aku ada kerja ni...", cepat cepat alex mematikan talian mobile phonenya. dia pun terus beredar dari situ.

sampai di meja kerjanya kelihatan semua pekerja lain memandang ke arahnya dengan pandangan mata yang tak senang. masa dia jalan dekat meja jenny tu sempat lagi jenny mencebikkan bibirnya di depan matanya. "pandai pandai pula kau mengadu hal pada deputy chief editor tu pasal kami suruh kau buat itu dan ini dalam office ni kan...", kata jenny di belakang alex. langkah kaki alex terhenti di situ juga. dia segera menoleh ke belakangnya. kelihatan kak rohani, mohd rusdi, siti ain, suzy dan jenny berdiri sambil berpeluk tubuh sambil memandang tepat ke arahnya. "honestly aku tak pernah pun mengadu hal ini pada deputy chief editor kita tu... dia sendiri yang nampak dengan mata kepalanya sendiri so nak buat macamana lagi kan... semuanya sudah jelas di depan matanya...", kata alex dengan wajah yang serius. "oh really??...", jenny bersuara macam tak percaya pula. "iyalah... aku tak cakap bohong lorh...", balas alex pula. "kami tak percaya cakap kau tu... mungkin kau ada mengadu hal ini pada deputy chief editor tu sebelum ni sebab itulah dia marah marah pada kami....", kata suzy pula. belum pun sempat alex bersuara tiba tiba, "memang betul apa yang alex cakapkan tu...", sampuk suatu suara. semua urang terus menoleh ke arah datangnya suara itu. kelihatan avanisha berjalan menghampiri mereka di situ. "tak perlulah korang marah marah pada alex... dia memang tak pernah mengadu hal ini pada aku sebelum ni... aku nampak dengan mata kepala aku sendiri korang buat alex macam kuli batak korang dalam office ni... lain kali kalau korang buat kerja tu korang buatlah kerja korang tu sendiri sendiri. jangan ingat nak suruh urang lain buat kerja korang dengan sesuka hati korang... ingat tu...", kata avanisha dengan wajah yang serius sekali. terus terdiam diorang apabila diorang terdengar perkataan perempuan itu. "apa lagi korang tercegat kat situ?... korang pegilah buat kerja korang tu...", perintah avanisha. cepat cepat mereka beredar dari situ. perlahan lahan avanisha menghampiri alex. "kita keluar sama sama masa lunch nanti ya...", tutur avanisha pada alex. "tapi... tapi... aku...", belum pun sempat alex menghabiskan perkataannya avanisha terus saja memotong perkataannya. "jangan bertapi tapi dengan aku lagi, alex... kau mesti keluar dengan aku masa lunch nanti... titik!...", avanisha memberikan kata putusnya. "oh baiklah...", akhirnya alex mengalah sebab dia tak ada pilihan lain lagi. hendak menolak pun salah salah. hendak bagi seribu alasan pun otaknya sudah jadi buntu. so dia pun terpaksa mengalah.

ALEX (18) Where stories live. Discover now