BERSAMA

1.4K 41 2
                                    


"Puan.. Puan ooo puan" bahu aku di goncangkan oleh Syuhada.

Sapa pulak kacau aku tidur ni. Pantang segala tok nenek aku kalau ada orang kacau tidur.

"Em.." mata aku bukan perlahan.

Sakit kepala semalam dah hilang syukur... Dari tidur aku duduk bersila atas katil. Mata aku gosok pelahan.

"Puan dah sedar? Syukur sangat" kata dia sambil mengurut dada. Apa yang kau syukurkan sangat budak?

"Apa yang awak syukur sangat?" tanya aku dalam bingung.

Aku dah duduk mengadap dia yang duduk bertentangan dengan aku. Syukur? Syukur apa? Hari ke syukuran ke? Kalau ya...  Kenapa pulak dia nak sambut macam orang orang putih ni?

"Syukur yang puan dah bangun, tadi puan meracau kata pasal setan lah pasal terbakar lah terkejut saya" alamak! Malu tujuh keturunan aku dia tahu aku ngigau.

"Meracau? Apa awak ni awak silap dengar ni, saya kata santan atas dapur dah terbakar. Saya mimpi masak gulai ikan.Ha..  gulai ikan" dalih aku. Dah malu tak nak ngaku. Hahahaha.

"Eh ya ke?  Kalau macam tu takpe lah, puan dah sihat? Kalau belum puan rehat lah dekat rumah tak payah pergi kerja, nanti pasal kerja biar saya handle" tanya dia lagi.

Baik sungguh kau syuhada malu aku sebagai boss kau. Dah lah buat hal lepas tu mintak kau tolong jaga aku pulak. Aku memang tak patut jadi boss.

"Takpa saya dah sihat. Awak pergi lah mandi dulu nanti baju saya letak atas katil tuala ada dekat bilik air saya nak ke dapur dan ni arahan" arah aku dengan tegas.

Aku tahu kalau aku tak cakap macam tu pasti dia tak nak. Jadi sebagai balas jasa dia terpaksalah buat macam tu. Harap harap lah baju aku muat dengan dia.

Bukan lah nak kata aku ni kecik tapi aku ni pendek dari dia jadi faham fahamlah. Aku turun dari katil tinggalkan dia yang terpingga pinggang atas katil.

"Syu awak tak dengar ke apa yang saya kata?" renungan tajam aku hadiah kan.

Dia dengan kalutnya bergerak ke arah bilik air. Aku pun apa lagi carilah baju untuk dia pakai kejap lagi. Aku tengok jam di telefon, baru pukul 9:26.

Nak masuk kerja dah lambat. Tapi takpe aku kan boss. Hahahaha.

Baju kemeja warna merah dan seluar slat hitam aku letak atas katil yang dalam dalam tu aku ambil yang aku baru beli and tak pakai lagi.

Katil dah kemas sekarang aku pergi dapur buat sarapan. Lepas sarapan aku nak siap and go to work.

Sebaik sampai di dapur aku buka peti ais. Barang yang ada hanya telur dan sos tomato. Buat telur dadar dan makan dengan sos aje lah.

Nanti balik kerja nak kena pergi super market ni. Nak penuhkan balik peti ais. 

Tak sampai 10 minit aku memasak akhirnya! Masak jugak telur dadar dengan sos tomato di atasnya. Punya lah bangga dapat masak telur. Mana tak nya sebelum ni ashik makan kedai je..

Makanan dah elok aku hidang atas meja. Aku dapat dengar bunyi tapak kaki Syuhada turun tangga dan bergerak ke arah dapur.

Aku toleh kebelakang, cantik! Walaupun simple tapi tetap cantik. Ish... apa kau ni Mar hati kau hanya ada jess dan hanya jess dalam hati kau.

"Puan.. Hello" tangan Syuhada yang melambai lambai di depan muka membuatkan aku tersedar dari lamunan.

"Ha... Apa?" blur hanya tu yang dapat aku gambarkan sekarang.

"Tak saya panggil puan tapi puan tak dengar. Puan pi lah siap saya tunggu lepas tu kita sarapan sama²"

Aku hanya senyum lepas aku naik atas mandi siap siap and turun balik. Jam aku tengok dah dekat pukul 10:00 pagi. Aku agak agak dalam pukul 10:30 aku sampai lah offish.

Aku tengok Syuhada tengah hidangkan aku air milo. Bila masa pulak aku buat air? Aku rasa aku just  masak telur je tadi. Mungkin dia yang buat? 

"Paun duduk lah, nanti kita lambat pulak nak ke pejabat" aku senyum and duduk bertentangan dengan dia.

Tak banyak bunyi terus aku melahap, lapar wehhh dari semalam tak makan sekarang jumpa makanan macam tak makan seminggu lapar.

Dia tengok aku sambil senyum, aku buak dekkk je malas nak layan.

"Puan saya nak tanya boleh?" dia yang tengah makan berhenti sekejap.

Nak tanya apa pulak tadi suruh cepat sekarang banyak tanya pulak. Pelik lah aku dengan budak ni.

"Apa?" aku tengok dia. Makan? Dah lama habis.

"Sapa jess?" dia tak pandang pandang aku. Dia hanya tunduk.

Kenapa tiba tiba dia tanya pasal jess ni. Aku ada sebut nama jess ke dalam tidur semalam? Kalau ada teruk sangat aku ngigau semalam.

"Kenapa awak tanya?" aku tanya balik. Dia dah pandang aku. Muka dia nampak sayu.

"Puan ashik sebut nama tu semalam, jadi saya agak pasti jess ni penting bagi puan.Niat saya bukan nak menyibuk tapi saya risau kan puan je"
Aku diam. Jess nampak kau nampak sekarang. Baru je aku nak lupakan kau pasti aku tak dapat.

"Tu nama girlfriend saya. Maaf kalau semalam saya ganggu tidur awak" aku lepaskan keluhan. Aku rindu kau jess. 

"Ooo maaf bertanya. Emm puan duduk sorang² je ke rumah ni?" tanya dia lagi. Entah aku rasa selesa pulak dengan Syuhada. Aku tak tahu kenapa tapi aku selesa.

"Dulu saya duduk dengan jess tapi lepas jess takde saya sorang²" rumah besar dua tingkat lagi bibik pun takde. Duduk sorang sorang pulak sunyi sangat sunyi, tapi aku kena biasa kan diri. 

"Beraninya puan, kalau saya mahunya saya duduk dekat lain. Sebelum ni saya duduk rumah flat berdua tapi tiba ii kena halau jadi lah saya kesorang macam puan. Hahaha" aku tengok dia tampar pipi dia muka dah merah baru perasan terlepas cakap lah tu.

Hahahaha terlepas cakap?  Dia tundukan pandangan malu nak tengok aku lah tu. Tapi kena halau sebab apa? Ni aku nak tahu ni.

"Kena halau? Sebab apa? Siapa yang halau awak? Jadi awak tinggal mana? Mana barang² awak?" Bertubi tubi aku tanya. Kalau mulut aku ni pistol pasti dah arwah syuhada ni kena tembak banyak das.

"Erkk tak lah saya kata kawan saya bukan saya" bohong dia. Nak tipu aku agak agak lah sikit. Aku bukan budak senang kena tipu.

"Syu....  Baik awak jujur" gesa aku. Dia anak buah aku kottt kena lah prihatin. Cewahhh. Banyak kau punya Pri tu.

"Emm kawan saya tuduh saya buat balik lelaki dekat rumah. Jadi dia halaulah saya. Sebenarnya dia salah faham lelaki tu tukang paip tapi dia tak nak dengar cakap saya terus dia halau. Barang² saya letak dekat ruang tamu depan sana. Masa puan call saya semalam saya syukur sangat,  saya ingat saya nak mintak tumpang tidur sini tapi puan dulu yang ajak saya tidur sini. Jadi saya nak berterima kasih dengan puan" katanya panjang lebar.

Aku yang dengar cukup bersimpati iyalah orangnya baik tapi di fitnah. Kesian aku pulak dekat budak ni. Alang alang tu ajak suruh dia tinggal sini lah teman aku tak lah aku sunyi sangat, kerja pun tak susah ada dia.

"Tak payah awak nak berterima kasih, saya yang patut terima kasih dengan awak sebab jaga saya semalam. Jadi sebagai balasan saya nak awak tinggal dengan saya boleh? Bukan apa nak cari rumah sewa dalam satu hari bukan macam cari makan kedai mamak. Jadi saya sebagai majikan awak saya harap sangat awak tinggal dengan saya buat sementara waktu jadi tak lah saya risau tentang awak" aku cuba balas jasanya dengan mengajak dia tinggal bersama.

Biarlah dia duduk dengan aku sekurang kurangnya tak lah sunyi rumah ni bila aku takda. Aku pun kadang kadang nak jugak teman berbicara saat aku bosan, macam jess pernah buat dulu. Jess aku rasa aku masih tak dapat lupakan kau.

"Eh saya tak nak susahkan puan nanti pandai lah saya cari rumah sewa untuk saya tinggal" bantahnya.

"Tak payah, kalau awak degil saya pecat awak" aku dah mula guna kuasa veto aku.

"Tapi.... Erkk ba.. Baik" dia mengalah jugak akhirnya. 

aku senyum kemenangan. Aku dapat rasa pasti lepas ni hubungan aku dengan Syuhada lebih rapat dari sebelumnya.

HatiWhere stories live. Discover now