KERJA

1K 38 1
                                    

"Puan kejap lagi puan akan berjumpa dengan Puan Anna dari Syarikat Jaya holding" kata Syuhada kepada Marsha yang sedang sibuk menekan nekan kekunci laptop.

"Okay, ada apa ii lagi?" tanya Marsha tampa memandang ke arahnya.

"Takda buat masa ni hanya itu saja" kata Syuhada.

"Balik nanti tunggu saya kita balik sekali. Dah awak boleh keluar" pesan Marsha kepada Syuhada.

Syuhada menganguk lalu keluar dari pejabat. Pintu di tutup rapat sebelum dia melangkah ke meja kerja nya. Untuk seketika dia termenung.

Dia teringat balik pada hari ii Marsha tidak munculkan diri di pejabat. Hari itu merupakan hari terburuk bagi nya. Segala kerja dia terpaksa uruskan.

Bukan dia tak cuba contact Marsha pada waktu tersebut. Sudah beribu kali dia mencuba. Dari panggilan telefon, Whatsapp dan SMS malahan dia hampir ii menghantar surat.

Semua usaha dia gagal. Tiap ii kali dia balik kerja pasti dia akan menangis ke penatan, terlintas juga di fikiran nya untuk berhenti kerja tapi jauh di sudut hati nya melarang.

Nak di imbas balik segala pancar roba yang dia hadapi pada waktu itu sungguh dia tak sanggup tapi bila di fikir kan balik dia tahu itu hanya cobaan yang Allah bagi kepada dia.

Untuk seketika dia leka dengan imbasan masa getir nya. Sehingga dia tidak sedar akan diri nya di perhatikan. Di perhatikan oleh sepasang mata yang mungkin dah menangkap cinta ke atas nya dalam diam. Tapi Ego untuk di akui oleh si pemilik badan.

"Syuhada? Awak tengah fikirkan apa? Sampai saya panggil awak tak dengar?" kata Marsha sambil mengcekat pingan.

Terus dia betul kan ke dudukan. Dari bersandar di kerusi menjadi duduk tegak. Dia memandang ke arah Marsha yang berdiri di depannya.

"Ha? Puan ada panggil saya ke?" balas nya sambil tersengih.

Lama sangat ke aku termenung sampai aku tak perasan dia panggil aku? Ish! Buat malu lah kau ni!

"Iya... Saya panggil awak, awak termenung kan apa ha...  masa kerja? Sampai saya panggil awak tak dengar" kata Marsha lagi.

"Takda pape, maafkan saya puan"kata syuhada sambil menundukkan wajah.

"Humm. Saya nak tanya penjumpaan saya dengan Puan Anna tu di mana dan pukul berapa?" Tanya Marsha.

Syuhada mangembil buku nota kecil nya lalu di buka. Dia memandang kembali ke arah Puan Marsha.

"Puan akan jumpa Paun Anna waktu lunch dan tempat tu di perjabat dia" Buku di simpan balik.

Marsha di depannya hanya menganguk dan bergerak masuk semula ke dalam pejabat nya. Tiada senyumana tiada terima kasih terus dia berlalu pergi.

Syuhada menghelakan nafas lega. Dia duduk bersandar kembali baru sahaja dia nak menutup mata Marsha sudah berdiri di depan dia kembali.

"Awak buat apa lagi syu? Cepat lah sekarang dah waktu lunch kita kena bergerak sekarang" kata Marsha.

Eh dah lunch time ke? Kenapa aku tak perasan? Adu... Apa lah aku ni ashik lalai je. Baik aku cepat nanti kena marah tak pasal ii malu.

Beg di bawah meja di gapai lalu fail di dalam laci meja di ambil. Dengan segera dia bergerak mengikuti Marsha yang sudah terlebih dahulu ke depan.

Di dalam kereta hanya bunyi lagu yang di putar kan oleh si DJ. tiada sepatah ayat yang ke luar dari mulut masing ii. Oh...lupa pasal kereta Syuhada.

Kereta dia sampai sekarang tak siap ii lagi dia pun pelik. Bila di tanya pada taukey kedia di kata barang susah di cari. Bila nak ambik nak letak kedia lain taukey kedai cakap kereta dah tak boleh gerak.

Bila di fikir kan balik memang sakit hati tapi nak buat macam mana dah nasip dia hadap jelah. Tapi nasip dia baik lah sikit sebab Puan Marsha ada kalau tidak mesti dia dah tidur bawah jambatan dan pergi kerja bersesak dalam LRT.

"Awak ni suka sangat termenung, saya panggil pun awak tak dengar" kata Marsha tiba ii memecah kan ke sunyian di antara mereka berdua.

"Ha? Paun bercakap dengan saya ke?" balas Syuhada dalam bingun.

"Tak lah cakap dengan pintu, pintu kereta kan banyak ada empat" kata Marsha bersama gelak kecil.

Dengan itu muka Syuhada berubah merah. Cepat ii dia menundukkan wajah. Malu... Hanya itu yang dapat dia katakan.

Aku dah malas lah geng... Idea untuk cerita ni takda lah pulak. Maaf Okay? Thanks mana yang setia baca cerita ni. Sayang korang :)

HatiWhere stories live. Discover now