MAKAN BERSAMA

1.2K 50 3
                                    

Wah... Cantik gila bilik mandi dia tadi dahlah besar lepastu bersih pulak tu. Cemburu pulak aku. Ish... Aku kena turun cepat ii ni perut dah lapar dahlah aku mandi lama tadi. Tulah punya syok... Dengan bilik air dia sampai aku tak perasan yang aku mengelamun tadi.

Syuhada yang selesai mandi bergerak turun ke arah dapur masa dia turun tu dia terbau sesuatu. Bau masakan yang terbang di udara. Sedap buanya tapi dia tidak pasti bau masakan apa.

Syuhada melajukan langkah. Sesampai di dapur dia dapat lihat yang Marsha sedang mengacau sesuatu di dalam periuk. Kemudia dia dapat mendengar sesuatu.

Bunyi macam orang sedang berbual. Tapi suara tu hanya suara Marsha yang kedengaran. Dia melihat  sekeliling dapur tapi tiada sesiapa jadi dengan siapa Marsha bercakap? Nak kata dengan telefon tak macam bercakap melalui telefon.

Dengan siapa Mar bercakap tu? Dia bercakap sorang ii ke? Atau....  Dia bercakap dengan hantu? Tak ii tak mungkin dengan hantu. Ish... Tapi kenapa dia macam bercakap sorang ii? 

Aku melangkah dengan pelahan ke arah Marsha. Semakin dekat aku dapat dengar suara dia. Aku nelihat ke kiri dan ke kanan tiada sesiapa. Jadi betullah dia bercakap sorang.

"Jess? Kenapa kau tinggalkan aku keseorangan? Kau tak sayangkan aku ke? Ke... Kenapa kau buat aku macam ni? Aku sayang kau Jess aku sayang kau sangat ii" kata Marsha beriringan dengan esakan tangisan.

Jess? Jessica? Teman wanita dia yang dia kata dekat aku haritu? Jadi dia bercakap sorang ii tu sebab dia teringatkan Jessica?

Aku tengok dia mengesat air matanya. Entah kenapa aku berasa sebak di dada dan dalam masa yang sama aku berasa cemburu. Cemburu akan Jessica? Aku dah gila ke?  Cemburu akan orang yang dah mati?

Aku tak boleh macam ni. Aku kena tepis segala perasaan bodoh yang tak sepatutnya aku rasa sekarang. Tarik nafas... Hembus... tarik nafas... Hembus... okay sekarang kau tolong dia masak and kau makan. Just that masak and makan.

"Mar? Awak masak apa tu?"tegur aku kepada dia yang sedang mengacau sesuatu di dalam periuk.

"Masak.. Memasak... Makan ii" dia melatah sambil memalingkan badan dia ke arah aku. Lawaklah pulak. Hahahah.

"Ish! Awak ni buat saya terkejut je..." kata dia sambil mengurut dadanya.

"Yake? Maaflah?" kata aku meminta maaf.

"Hum.. Yelah ii saya maafkan tapi... Lepas ni jangan buat lagi faham?" kata dia sambil meghalakan seduk ke arah aku.

"Ya ii saya janji" balas aku sambil tersenyum. Comel je aku tengok dia buat camtu.

"Nah awak rasa udang gulai kuning ni" kata dia sambil menyudukan gulai kuning di dalam periuk.

Sebelim tu di tiupkan dulu kuah tu sebelum di menyuakan ke arah aku tapi cara dia tu macam nak suap aku pun ada. Aku nak ambik sudu tu dari tangan dia tapi dia tak bagi nak mengarahkan sudu tersebut ke arah mulut aku. Nak tak nak aku ngangalah lah mulut.

Em.. Sedapnya! Wah... Pandai jugak rupanya boss aku ni masak aku ingat tak pandai. Aku ingat dia hanya pandai buat kerja pejabat je tapi tekaan aku silap. Tapi memang sedaplah masakan dia.

"Wah... Sedaplah awak masak Mar!" kata aku memuji.

Dia yang mendengar apa lagi bangga tahap dewalah. Aku tengok dia tersenyum sambil menutup api di ata dapur dah siap barangkali masakan dia. Jadi maknanya memang lama lah aku mandi tadi?

Malunya aku dahlah duduk rumah orang makan pun orang dah masak dahlah tak tolong and duduk free pulak. Tapi takpalah nanti aku tolong kemaskanlah dapur ni nantu lepas makan.

"Okay jom makan... Saya dah lapar ni"kata dia sambil menuangkan gulai udang tersebut ke dalam mangkut dan bergerak ke arah meja makan.

Aku pada mulanya malu nak makan bersama dia. Sebelum ni kalau aku makan dia ada dalam bilik dan kalau dia makan berada di ruang tamu.

"Apa yang awak tercegat lagi tu? Awak tak nak duduk makan ke?"tanya dia sambil memandang aku yang masih berdiri di depan meja makan.

"Erk? Seganlah Mar" jawab aku sambil tersengih.

"Apa yang awak nak segannya? Bukan ada orang ramai pun, awak dah saya je" kata dia sambil mencedok nasi ke dalam pinggan dia.

Aku hanya menganguk sebelum menarik kerusi di sebelah dia. Sebaik aku melabuhkan punggun di atas kerusi dia menghulurkan aku sepinggan nasi lalu aku menyambutnya.

"Okay sebelum makan kita baca doa dulu" kata dia bagaikan seorang ibu mengingati anaknya.

Dia menadah tangan di begitu juga aku. Doa makan di baca lalu di aminkan. Aku memandang dia yang menyenduk lauk ke dalam pinggan dia.

Dia cantik dan bijak orangnya malahan kaya pula tapi kenapa dia boleh terjebak di dalam dunia sonsang? Nak kata tiada lelaki yang mahukan dia mustahil. Aku rasa ramai je... lelaki yang berebut nak kan dia.

"Ish awak ni Syu... Tadi di Shopping mall awak tengok saya ni... Tengah makan ni awak tengok saya pulak? Apa saya cantik sangat ke?" kata dia sambil menjoketkan kening.

"Eh? Mana ada saya tak tengok awak lah saya tengok benda lain ha... Benda lain" kata aku berdalih. Macamlah Marsha akan percaya.

"Hum... Awak nak temberang saya ya? Jangan tipu lah Syu... Saya tahu awak tengok saya"kata dia lagi.

"Mana adalah"kata aku cuba menipu.

Adu... Kenapalah aku ni suka sangat tengok dia lama ii? Kan dah kantoi tak pasal ii ashik dapat malu je.

"Suka hati awaklah Syu..." kata dia sambil menyuapkan makanan ke dalam mulut.

Aku tersenyum sambil menundukkan kepala entah kenapa terasa bahagia pulak di dalam dada. Macam ada anak rama ii yang beterbangan di dalam perut. Aku menyenduk lauk ke dalam pinggan lalu aku menyuapkan ke dalam mulut.

Satu suapan demi suapan aku layan rasa sedap masakan membuatkan asyik. Ah Konon.... Hahahah

"Tahulah awak malu sebab kantoi tengok saya tadi tapi janganlah makan sampai comot macam tu" ucap dia sambil mengelap mulut aku tiba ii.

Tanpa di duga kami berpandangan. Mata kami berdua saling bertauk. Buat seketika aku rasakan masa bagaikan berhenti.

Dup..Dap.. Dup.. Dap

Jantung aku yang bagailah lebih arif akan pandangan ini dari aku mula berdegup dengan kuat. Terasa sukar untuk aku bernafas, tampa aku sedar muka aku mula memerah dan begitu juga dia.

Dengan serentak kami berdua berpaling ke arah lain dan dia menarik tangannya dari muka aku.  Suasana menjadi sunyi seketika sebelum dia memulakan bicara kembali.

"Syu... Awak ada boyfriend?" tanya dia sambil memandang aku.

Dengan masih dengan muka sedikit memerah aku memberanikan diri untuk memandangnya.

"Tak ada"jawab aku ringkas.

Kenapa dia boleh tanya soalan macam tu lepas apa yang terjadi tadi? Ke hanya aku yang rasa perasaan tu?

"Betul ke?" tanya dia nakkan ke pastian. Sebelah keningnya di angkat.

"Betul saya takda boyfriend" kata mempertahankan jawapan aku sebentar tadi.

Dia hanya menganguk mengerti. Kemudian dia menghabiskan sisa makan yang masih tertinggal di dalam pinggannya dan bergerak pergi ke arah dapur. Sambil dia berjalan ke arah dapur dia sempat memberi pesan.

"Awak kemas okay? Saya dah masak tadi" kata dia dari jauh.

"Okay" balas aku sepatah. Jadi adilkan dia masak aku kemas?

Aku menghembuskan keluhan. Kenapa dengan aku tadi? Hanya aku ke rasa perasaan tu? Atau dia jugak rasa perkara sama?

Ah... Kenapa aku nak fikirkan sangat perasaan tu? Bukan penting sangat pun kan? Atau ia penting? Apa yang aku merepek ni? Dari aku fikir bukan ii baik aku makan.

Okay pembaca ii sekalian ini sambungan dia. Mana yang masih setia membaca tu terima kasihlah ya:) kalau ada typo tegur tau. Thank mana yang votes and comen tu:) votes and comen lagi tau:)

HatiWhere stories live. Discover now