Prologue

8.6K 538 318
                                    

HAK CIPTA TERPELIHARA ©

[Tiada bahagian daripada karya ini boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau ditukar dalam apa-apa bentuk atau dengan apa-apa alat jua sekalipun kecuali setelah mendapat kebenaran bertulis daripada penulis. Jalan cerita dan watak novel ini hasil ciptaan penulis sepenuhnya.]

Terima kasih.





















15 tahun lepas,

International School Of Berret,
Berret's Town,
89500, New Oride,
Larida.

"Vanessa Willians, baca salah satu syair karya Tim Will Bragston." Puan Gwen memberikan arahan sebelum matanya melilau mencari susuk tubuh bernama Vanessa yang disebutnya tadi. Dikhabarkan bahawa Vanessa Willians itu budak baharu, jadi tak salah untuk dia berkenal-kenalan dengan budak baru berusia 13 tahun itu.

"Vanessa?" Fikiran Puan Gwen mula dihuni tanda soal. Di mana budak itu? Kenapa tak bangun?

Sementara itu, Melissa menoleh ke sisi. Kelihatan remaja perempuan berambut perang lebat dan berwajah persis model remaja itu sedang tekun menulis di atas kertas. Mata Melissa lantas jatuh ke arah lukisan Vanessa itu, dan dahinya terus berkerut seribu.

"Vanessa." Melissa memanggil perlahan. Namun, Vanessa tidak menoleh.

"Vanessa." Kali ini, dia menyentuh lengan Vanessa. Serta-merta Vanessa menarik semula tangannya dan memandang tajam ke arah Melissa. Dalam diam, Melissa menelan air liur. Gerun dengan sikap pasif Vanessa ini.

"Cikgu panggil awak." Kedengaran getaran halus pada pangkal bicara Melissa. Mata tajam Vanessa jatuh ke arah figura Puan Gwen di depan kelas yang masih tercari-cari keberadaan dirinya.

"Let her be. She's not my problem," balas Vanessa dan menyambung semula kerjanya. Melissa mengetap bibirnya, risau jika angin Puan Gwen dilanda ribut kerana Vanessa.

"Vanessa di sini, Puan Gwen!" Vanessa terkejut, dan pantas menoleh ke arah punca suara tadi. Melissa di sebelah turut tersentak, dan menoleh ke arah Fiona yang sedang menuding jari ke arah Vanessa. Lalu, mata Melissa jatuh ke arah tangan Vanessa yang sedang memegang pen.

Vanessa menggenggam pen tersebut sehingga jelas kelihatan urat darah pada kulitnya yang putih mulus itu.

"Vanessa, bertenang. Awak..."

"Vanessa, mari ke sini. Saya belum kenal awak." Puan Gwen mematikan bisikan Melissa kepada Vanessa. Melissa menelan air liurnya perit apabila Vanessa mula bangkit daripada duduknya dan berjalan ke hadapan kelas tanpa membawa sebarang buku syair di tangannya.

"Di mana buku awak, Vanessa? Bagaimana awak hendak baca tanpa melihat pada buku?" soal Puan Gwen namun Vanessa hanya berdiam diri. Mata kosong Vanessa memandang seluruh pelosok kelas dan semua rakan sekelasnya. Tiada apa-apa riak terpapar di wajahnya, walaupun sebentar tadi dia menahan amarah terhadap Fiona.

'Budak ni... dia bukan budak biasa.' Melissa berbisik dalam hati kecilnya. Dari pertama kali dia nampak Vanessa di dalam pejabat sehingga kini, gadis remaja itu langsung tidak membuka suara dan riak wajahnya sentiasa kosong. Tidak gementar, atau teruja, dan hanya beriak kosong.

"A Bright Future, from Tim Will Bragston." Puan Gwen tersentak lalu memandang ke arah Vanessa. Matanya membulat kerana terkejut. Gadis remaja itu akan membacakan syair Tim Will Bragston yang tidak ada dalam silibus pelajaran mereka.

"Vanessa, syair A Bright Future bukan dalam silibus..."

"What happened to the world? What happened to the earth? The human become rough, the desire become hulk. Once before the world a beatific. Beatifically with nature and love. Like the love between Romeo and Juliet." Saat itu, gadis remaja itu senyap.

NOAH VANESSA (Terbit)Where stories live. Discover now