Empat

43 5 2
                                    

Bunyi enjin kapal terbang itu membuatkan aku tidak selesa. Demi melihat aku yang sangat tidak selesa dia pakaikan aku earphone. Lalu hulur senyuman menawan milik dia khas buat aku. Sudah berkali- kali kami naik kapal terbang, aku masih tetap tidak selesa dengan bunyi enjin kapal terbang yang kuat tersebut. Aku cuba balas dengan senyuman seikhlas mungkin buat dia. Dia hanya ketawa kecil melihat keadaan aku. Kepala aku lentokkan manja pada bahu dia. Dia buka sedikit earphone ditelinga aku. Lalu membisikkan sesuatu yang buat aku tersenyum ikhlas. Sungguh lelaki ini tiada siapa mampu tandingi.

Aku pandang mata dia.

"I love you too dear. " Jawap aku dengan rasa cinta yang tak ada tolak bandingnya. Cinta khas buat dia.

Matanya bersinar bahagia tapi untuk seketika aku dapat lihat rasa gusarnya dan dengan segera dia tutup tanpa ada apa-apa.

Dengan sayup lagu ditelinga berdendang, Akhirnya tanpa aku sedar aku berjaya masuk ke alam mimpi. Dengan rasa hangat dari tubuh dia buat aku rasa amat selesa.

--

Seketika-

Kapal terbang sudah mendarat dibumi Thailand. Aku dapat rasakan dia cuba gerak aku dengan perlahan. Aku masih cuba berpura yang aku sedang lena disisi dia.

"Hmmm.. khai.. " Jawap aku perlahan.

"Bangun sayang dah sampai dah. " Ucapnya dengan nada yang tidak pernah aku jemu untuk dengarkan.
Sedaya upaya aku cuba sembunyi senyum kecil yang tak mampu aku tahan.

"I tahu you dah bangun. " Ucapnya lagi.

Akhirnya aku ketawa. Terasa lucu dengan keadaan kami.

"Amboi manja sungguh isteri kamu ye. "

Aku segera buka mata apabila mendengar teguran perlahan itu. Dapat aku lihat seorang wanita yang sedikit berumur duduk sebelah aku mengukir senyum manis. Khai hulur senyum. Aku dengan segera hulur tangan kepada dia untuk bersalaman tanda hormat aku kepada orang yang yelah berumur.

"Nenek pergi dulu ye. Semoga manis kalian hingga ke syurga." Dia wanita itu berserta dengan manis. Dengan segera dia bangun dari tempat duduk apabila melihat kapal terbang semakin kosong.

"Terima kasih doanya." Ucap aku segera. Dia hanya angguk kepala lalu hilang disebalik tubuh manusia di lapangan terbang itu.

--

Setelah dua jam perjalanan dari airport. Akhirnya, kami sampai di tempat penginapan kami buat beberapa hari ini di Thailand. Aku dengan segera merebahkan diri di atas katil empuk itu. Tanpa sedar aku lena dibuai mimpi. Khai yang juga rebah di atas katil hayut ke dalam mimpi bersama aku.

Aku terjaga dari lena. Entah berapa lama kami tertidur aku juga kurang pasti. Khai telah memilih sebuah resort ditepi pantai. Dari katil aku dapat melihat pantai dan cahaya mentari yang semakin menghilang. Khai masih dibuai mimpi. Mungkin letih dengan perjalanan yang di ambil. Aku melepaskan nafas berat. Sesungguhnya, Aku harap semua ini berakhir dengan pantas. Aku akan pastikan si celaka yang buat hidup dia menderita selama ini akan tamat kali ini. Sudah beberapa kali perangkap aku terhadap si celaka itu tak mengena. Khai harus tahu. Aku sudah letih berpura-pura. Berpura yang aku tidak kisah hubungan dia dengan manusia durjana.

"Sayang, you better tidur sekarang nanti you letih. Ha... habis semua plan bercuti kita." Entah bila dia terjaga. Aku sendiri kurang pasti. Matanya pula masih tertutup rapat. Aku melepaskan tawa kecil.

"Banyak lah you tidur. Ni dah pukul berapa. Kita nak dinner pukul berapa. You tuh kalau nak makan apa semua kena mandi, bangun jom mandi." Ucap aku segera. Risau dia kembali ke alam mimpi. Sedangkan perut aku minta di isi. Aku ukir senyum melihat Khai yang masih pejamkan mata walaupun bibirnya mengukir senyum.

Jerut ( Complete )Where stories live. Discover now