+7

107 32 28
                                    

Hari terakhir persekolahan sebelum cuti akhir tahun bermula. Lillyn duduk di atas bangku di padang yang menghadap asrama perempuan. Suasana malam yang dihiasi lampu berwarna-warni menjadikan suasana padang sedikit meriah dengan kehadiran pelajar asrama.

Sejak kejadian di pondok sekolah, sekali pun dia tak bercakap dengan Luth. Keadaan mereka seperti kembali ke zaman menengah rendah. Di mana dia hanya mampu lihat senyuman lelaki itu dari jauh.

Minda teringat memori ketika Luth datang ke sini semata-mata untuk periksa sama ada dia sihat atau tak. Senyum nipis terukir.

Kenapa susah sangat dia nak buang sebaris nama Luth Nadzhan dari dalam hati?

"Walking down 29th and park
Saw you in another's arms
Only a month we've been apart
You look happier
Saw you walk inside a bar
He said something to make you laugh
Saw that both your smiles were twice as wide as ours yeah
You look happier
You do."

Tiba-tiba baris lagu Happier nyanyian Ed Sheeran berkumandang di padang. Mungkin agenda pelajar tahun akhir, menceriakan pelajar asrama yang akan pulang ke rumah esok. Satu-persatu memori bermain di fikiran Lillyn. Setitis air mata mengalir ke pipi. Mata yang dipejam rapat untuk menikmati hembusan angin malam itu bergetar menahan air mata.

"Ain't nobody hurt you like I hurt you
But ain't nobody love you like I do."

Ada yang turut sama menyanyikan baris yang satu itu. Atau lebih tepat, lelaki itu ada berdekatan Lillyn. Lillyn menoleh ke tepi, dua meter darinya, berdiri Luth yang menyeluk tangan ke dalam poket sambil bersandar di batang pokok. Kepalanya mendongak memandang langit sambil memejam mata.

"But I guess you look happier you do
My friend told me one day I'll feel it too
And until then I'll smile to hide the truth
But I know I'll be happier with you."

Mata Lillyn tak lepas memandang wajah tenang Luth yang masih tak membuka matanya.

"Kau masih nak teruskan semua ni?" Merupakan ayat pertama yang Luth ungkapkan.

Lillyn kembali memandang suasana padang, tangan meramas hujung baju sambil mengetap bibir. "Teruskan apa?"

Luth mengeluh kecil. "Our relation. Kita sebagai kawan..."

"Oh, you break that three years ago." Penuh sinis Lillyn memotong. Dan sekarang dia rasa macam nak hentak kepala ke dinding. Macam mana dia boleh keluarkan ayat ni?

Luth ukir senyum nipis. Dia melangkah mendekati Lillyn setapak. Cukup. Dia masih tahu batas jarak lelaki dan perempuan. "I did, didn't I? Tapi kenapa aku rasa macam ni? Kenapa aku yang tak boleh terima how far we are from each other? I tried, Lillyn. I really do. Aku cuba untuk jauh dari kau, lupakan kau. Lupakan perasaan merepek ni..."

"It's nonsense but it's too beautiful. Just like you. You're weird but too special." Dia sambung ayatnya dengan senyuman sebelum menunduk. Tipulah kalau kata dia tak segan dengan semua ni. Tapi dia takut. Takut tak sempat beritahu sebanyak mana dia sukakan Lillyn.

Lillyn kekal mendengar. Mata panas dengarkan pengakuan Luth.

Tiga tahun, sejak dia sedar yang hati dia terukir nama lelaki ni, tak pernah dia mimpi pun perasaannya akan terbalas. Tak, sedikit pun tak pernah.

"Hey, you wanna start over?"

Saat itu Lillyn menolehkan kepala ke arah Luth yang masih bersandar di pohon. Kali ini senyuman kecil terukir di bibir Luth.

Padang yang luas, penuh dengan pelajar, bagai cuma ada dia dan Luth.

"Hai, aku Luth Nadzhan, budak kelas sebelah. Sudi jadi kawan aku?" Setapak lagi lelaki itu melangkah mendekati Lillyn. Tangan menghulur sekuntum ros kuning, bunga persahabatan.

Bibir Lillyn mengukir senyum nipis sebelum mengangguk laju. Beberapa saat kemudian, dia menangis di tengah padang itu.

Luth senyum.

"That damn thirteen years old Luth is such a brat. Nanti aku marah dia, okey? Dah, dah. Haih menangis pun buruk."

Lillyn pandang lelaki tu tajam. "Kau ni kan..." Dia bangkit dari duduk, mengejar Luth yang terlebih dahulu berlari tinggalkan dia.

"Dengar sini. Sekali lagi kau tinggalkan aku, jangan harap aku maafkan kau." Ucap Lillyn apabila mereka berhenti berlari akibat kepenatan.

Luth angguk sebelum senyum pahit terukir.

❛ it's even harder to make a promise when you know you're gonna break it ❜





   


yang hilang | ✓Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang