تاب الله عليكِ ⁦♥️⁩"

284 30 5
                                    

من المخاوف اللي بتكون عند بنات كتير وقعت في معصية كبيرة وتجرأت على ذنوب عظيمة، لما بتنوي تتوب بتكون خايفة ميباقش عندها حياء تاني، سبحان اللّٰه وأحسبهن من الصادقات في التوبة البنات اللي بتفكر في أمر الحياء.

من جمال صدقها مع اللّٰه إنها عايزة ترجع وتتوب وتبقى كل حاجة خالصة للّٰه حتى الحياء، بتيجي عليَّ لحظة كده بتفكر في شعورهم الداخلي إنها سبحان اللّٰه العظيم من شدة الصدق بتبقى كمان طمعانة في صفة الحياء ترجع عندها تاني وتزيد.

حابة أقول لكل أخت تابت وتاب اللّٰه عليها من الذنوب الحمد للّٰه ربي يتم نعمته عليكِ، مهما كنتِ بتعملي حتى لو لا قدر اللّٰه ربنا يعافي بنات المسلمين كنتِ وقعت في كبيرة من الكبائر، فربنا سبحانه وتعالي قادر يغفر لك كل شيء جُله كبيره وصغيره..

"قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ" سورة الزمر.
"إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا" سورة النساء.

وقادر سبحانه وتعالى يُسبغ عليكِ نعمة الحياء والعفة من أول وجديد ويمكن أكبر من الأول، لأن العبد كلما وقع في الحرام وتاب وذاق حلاوة الإيمان بيستحي من ربه وبيستحي من الخلق وبيستحي من نفسه وبيُدرك الفرق بين دنس المعصية ونقاء الإيمان وحلاوته في القلوب، وبيكون هو أدرى الناس بحاله وأكتر حد بيحس بالفرق.

ونصيحة لكل أخت طيبة تابت وعزمت على عدم العودة للذنب، أقول لها انسي يا طيبة كل شيء واستري على نفسك ومتحكيش لحد أبدًا عن أي ذنب فعلتيه لا زوج ولا خطيب حتى، وحتى لو سألك عن أي شيء قبل ما يعرفك قولي الحمد للّٰه ربنا أحسن إليَّ وسابغ عليَّ فضله ورحمته وحفظني من نفسي ومن شر الشيطان ولا تزيدي عن ذلك، وليس عليكِ ذنب لو أخفيتِ عنه شيء أولًا لأنك بتستري على نفسك وعشان حرام نجهر بذنوبنا حتى لو بطلنا نعملها وثانيًا شرعًا هو ملهوش عندك شيء عشان يحاسبك أو يسألك في اللي فات، لو حصل لا قدر اللّٰه وعرف شيء من حد برا فهو من جملة البلاء على ابن آدم ونصيبك كده وربي يخفف عن عباده، لكن إنت ليس لكِ من الأمر شيء طالما تُبتِ.

واعلمي أن القلوب بين يديّ الرحمن يقلبها كيف يشاء فَاسألي اللّٰه العظيم أن يرزقك التُقىٰ والغنىٰ والعفاف وهو بكل جميلٍ كفيل وأسأل اللّٰه العظيم أن يرزقنا جميعًا وبنات المسلمين، آمين.

وأخيرًا هناك أثر عن أُمنا عائشة رضي اللّٰه عنها قالت: "يَا نِسَاءَ الْمُؤْمِنِينَ، إِذَا أَذْنَبَتْ إِحْدَاكُنَّ ذَنْبًا فَلَا تُخْبِرَنَّ بِهِ النَّاسَ، وَلْتَسْتَغْفِرِ اللَّهَ تَعَالَى، وَلْتَتُبْ إِلَيْهِ؛ فَإِنَّ الْعِبَادَ يُعَيِّرُونَ وَلَا يُغَيِّرُونَ، وَاللَّهُ تَعَالَى يُغَيِّرُ وَلَا يُعَيِّرُ".

#اسماء_شميس

بنوته عايزه تلتزم ( الجزء الثاني )Where stories live. Discover now