His beautiful wife
Huh ! Dahlia mendengus kasar nafasnya, penat dia membersihkan daun kering yang bertaburan dibawah pokok mangga itu. Dia berniat baik untuk membantu, tak tau pula bakal sepenat ini.
“Kau ni pun pokok, tau rambut tu gugur guna lah shampoo. Kalau botak baru tau, jangan pulak cakap aku tak warning.” Dahlia bercekak pinggang sambil memandang pokok dihadapan nya.
Haah kan dah masuk setan dah.
“Dahlia, meh jap.” Laung Samsiah kepada gadis yang sedang mengomel sendiri itu, Dahlia tanpa banyak kata mendekati wanita tua yang sedang santai duduk di tangga rumah itu.
“Kamu penat ker? Sorry lah. Opah tak larat nak bantu kamu. Sakit pulak pinggang ni.” Dahlia mengeleng lalu tersenyum, tipu sunat takpe kan ?
“Eh tak lah opah sikit jer ni. Lagipun Dahlia bosan nak cakap dengan Jamal pun. Atok tak bagi.” Dahlia muncung. Dia pun ikut sekaki dudut di tangga yang sederhana besar itu. Cukup lah muat tubuh mereka berdua, ingat Dahlia emok sangat ker? Huh !
“Nah.” Dahlia mengerutkan kening nya, memandang botol Jamu yang ada dihadapan nya. Ubat kuat ?!
“O–opah buat apa u–bat ni? Opah nak bagi mama adik lagi ker?” Samsiah menepuk kuat dahinya. Cakap bodoh kang marah.
“Kamu ni, ingat opah masih boleh mengandung ker?” Dahlia mengangkat bahunya. Mana lah tau kan?
“Habis tu takkan Jamal pulak nak makan ubat ni opah ? Opah beli buat apa?” Dahlia mengaru keningnya. Binggung dia, tahap blurnya sudah mencapai limit.
“Aku cakap bodoh kang marah, kamu tengok situ ada ker dia tulis untuk ayam Dahlia oii.” Dahlia tersenyum kambing. Ingatkan untuk ayam.
“Dah tu siapa?” Dahlia mengigit bibir bawahnya. Jangan dia yang kena sudah, dah lah jamu tu nampak tidak menyenangkan.
“Kamu lah.” Dahlia terkejut. Okay nak buat-buat pengsan dulu. Kenapa dia pula yang kena ni !
“Buat apa o–opah. Dahlia dah sedia kuat ni.” Haah sudah merepek ! Dahlia mengetap bibirnya. Bukan itu yang nak dia utarakan. Aish mulut tak bagi kerja sama.
“Kamu ni, jamu ni boleh membantu kamu untuk mengandung cepat tau. Cepat lah kamu bagi opah cucu.” Okay sekarang ni dia dah boleh kot pura-pura pengsan. Andai opahnya tau keadaan sebenar macam mana.
“Taknak lah opah. Jamu ni, ish apa ni taknak taknak.” Dahlia menolak kembali jamu itu ke arah opahnya. Tidak sedikit pun nampak menyelerakan. Nampak meloyakan adalah.
“Kamu nak kecewakan opah ker?”
“Opah jangan lah play victim. Bukan macam tu, D–Dahlia dah ada inisiatif sendiri haah. D–Dahlia banyak dah benda-benda macam ni kat rumah.” Dahlia mengetap bibirnya, tipu lagi. Takpe tipu untuk kebaikan sendiri jugak. Yer dak?
“Opah tau yang kat rumah tu mesti jenama lain-lain kan? Jenama ni belum adakan? Haah ambil mana tau yang ni mujarab sikit.” Dahlia mengaru kepalanya yang berbalut tudung. Nak taknak dia pun menyambut huluran opahnya.
“S–sama je–” Kata-katanya lantas dipintas oleh Samsiah.
“Lain punya. Mana tau pemberian opah ni mujarab. Boleh kamu bagi opah cucu tahun ni.” Nampaknya tiada cara lain selain dia menerima pemberian itu. Dia mengambil jamu itu.
YOU ARE READING
ISTERI TUAN GHIBRAN
RomanceShe is mine❞ "Tuan muda, puan buat hal lagi dia curi ayam jiran." Menjadi suami seorang gadis yang nakal memang pilihan nya namun menjaga gadis itu bukan lah sesenang yang disangkakan oleh nya. "Tuan muda tuan muda eh tak sedar ker diri tu da...