Pak Ibrahim sebenarnya banyak amik tahu hal anak muda. Selain Vovo, anak muda kegemarannya di sini, Akram. Dari matanya, Akram anak muda yang kuat. Pandai membuat perancangan. Pandai berbisnes. Pandai berkomunikasi. Dan baik dengan orang tua. Vovo kalau perempuan, dah lama Pak Ibrahim visit rumah mak ayah Akram berbincang apa patut.
Pak Ibrahim melepak sekejap sambil menemani Akram tutup kedai.
"Anak aku la cadang ni. Battle Band.. Battle on van.. Battle Van Battle.. apa ke nama payah nak sebut." Kata Pak Ibrahim. Lidah hampir tersimpul.
"Battle of The Band." Bantu Akram.
"Aku follow je la."
"Okay tu Pak Brahim. Special sikit bandar kita ni. Bandar lain tak berani buat Battle ni." Kata Akram. "Tak balik untung katanya." Sambung Akram.
"Tu aku fikir jugak. Takut rugi dana. Ramai salahkan aku nanti."
"Benda tu boleh jadi. Tapi benda lagi penting apa kesan dia.. Apa kesan bandar kecik kita ni buat event muzik gitu." Akram sedia berkongsi pandangan.
"Apa kesan dia?" Pak Ibrahim bagi telinga.
"Orang luar nampak kita ni bagus la. Jaga kebajikan penduduk. Jaga minat penduduk. Menghargai kreativiti orang, bakat orang.." Jawab Akram. Pak Ibrahim angguk laju.
"Mungkin Pak Brahim risaukan hasil.. tapi imej dah terjaga mantap dah. Orang nampak usaha tu. Orang pun tau ni bandar kita ni kreativiti dia macam mana gaya. Bakat macam mana gaya." Kata Akram lagi. "Sekali time Battle of the Band tu ada perfomance viral material, kita juga untung. Nama bandar naik."
"Benda tu viral metal Liam? Kedai Besi Liam Ming tu ke?" Kecil mata Pak Ibrahim memahami perkataan moden.
"Alaa benda-benda viral macam tu la. Macam video Ryan Bakery la. Kalau lucu melampau, popular la video tu. Semua orang tau." Jelas Akram.
"Ohh, macam Nasi Lemak RM1 janda kat Bandar Maxim tu ya?" Tanya Pak Ibrahim.
"Haa macam Nasi Lemak janda tu." Jawab Akram. "Wah, yang tu pantas yek Pak Ibrahim? Sikit typo pun takda."
Mereka ketawa serentak.
Pak Ibrahim terus terdiam teringat sesuatu. Senyum sikit demi sikit hilang. Matanya tak berkelip.
"Bercakap pasal Nasi Lemak RM1 janda kat Bandar Maxim tu buat aku teringat sesuatu..." Pak Ibrahim memegang dahi. "Sekolah ada buat event jugak." Sambungnya.
"Event apa?"
"Dia bawak Baby Shima." Pak Ibrahim menyandar. Dia teringat gambar Baby Shima full di risalah itu hari.
Akram diam saja. Dia mana faham apa yang menganggu mojo Pak Ibrahim.
"Tak menjadi jugak ni, Akram." Pak Ibrahim sedikit dissapointed. "Orang mesti ramai gi event muzik sekolah. Ada Baby Shima." Sambungnya tone suara sedikit gelap.
"Baby Shima?"
"Ya Baby Shima. B.A Ba B.Y By S.H.I.M.A MA.. Baby Shima!" Balas Pak Ibrahim.
Akram mula faham. Tu bukan masalah besar. Kalau target audience lebih kepada menarik hati para jantan, Battle of the Band pun boleh buat.
"Battle of the Band ni Pak Ibrahim bukan lelaki je. Perempuan pun boleh masuk."
"Ye ke?"
"Iye."
"Serius ke?"
"Iye."
"Mari.." Pak Ibrahim hulur salam. "..Mari kita jayakan Ban Battle Van." Sambungnya. Akram menyambut salam terus menghiraukan typo ganas.
YOU ARE READING
Mencabar Daud John
Teen FictionWalaupun Daud John terlihat sangat rileks, dia mempunyai satu semangat juang. Masyarakat patut tahu, Rock N Roll bukan musuh. Sebagai ketua kumpulan muzik bergenre Grunge, Daud John patut buat sesuatu.