Bab 31

19.5K 512 21
                                    

Setelah hampir 3 bulan sejak Areesa bekerja dengan Arian dan hubungan mereka semakin rapat tanpa mereka ketahui.

"Ar! Awal Ar balik hari ni"tanya Areesa yang dah biasa dengan samapai memanggilnya dengan panggilan 'Ar'.

"Oh! Sebenarnya saya balik awal ni pun ada sebab"Arian berjalan ke arah sofa sambil menjeling Areesa sebelum duduk.

"Ar! Awak nak minum apa-apa tak?"tanya Areesa yang ingin ke dapur tetapi dihalang oleh Arian."Tak payah lah susah- susah dan satu lagi hari ni awak tak perlu masak makan tengah hari untuk saya?"

"Kenapa? Awak dah jemu ke?"tanya Areesa kecewa sambil matanya memandang ke arah lantai mengelak pandangan Arian yang sedang memandangnya.

"E-eh mana ada, kenapa awak fikir macam tu?"Arian dah mula gelabah apabila Areesa mula memandang lantai kerana dia telah disalah anggap oleh Areesa.

"Habistu?"tanya Areesa yang masih tidak mengangkat wajahnya walaupun dia tahu yang Arian sedang merenungnya.

"Sebenarnya... saya nak ajak awak teman saya makan tengah hari kat luar bukan sebab saya dah tak nak makan masakan awak"Areesa yang ingin mengangkat wajahnya terus ditundukkan semakin rendah kerana malu.

'Aduh! Malunya' getus Areesa sambil dalam hati dia dah hampir nak memaki-maki dirinya sendiri.

"Uhm Areesa!"panggil Arian sambil melambai-lambaikan tangannya di depan muka Areesa untuk mengembalikan Areesa ke dunia nyata apabila panggilan Arian tidak dijawab sebentar tadi.

"E-eh urm"Apabila baru sahaja ingin mengangkat wajahnya,Areesa terkejut melihat Arian yang berdiri betul-betul di depannya dengan muka Arian hanya beberapa meter daripadanya.Arian berdiri separas dengan Areesa untuk melihat muka Areesa dari dekat.

"Awak cantik!"dua perkataan itu sudah cukup membuatkan jantung Areesa macam dah ingin nak meletop.Arian sedar apa yang dia katakan lalu dia berdiri tegak dengan keadaan kekok.

Mereka berdua mengelak dari bertentang mata.Arian memecahkan kesunyian itu kerana dia berasa sangat tidak selesa."Hmm! Boleh kita pergi sekarang tak?"Areesa hanya mengangguk.

~~~~~~~

"Wah! Kenyangnya"kata Arian gembira sambil mereka sedang berjalan bersebelahan."Lepas ni kita nak pergi mana?"tanya Areesa.

"Hmm! Awak nak pergi mana? Saya tak kesah saya ikut je"jawab Arian yang sendiri pon tidak tahu untuk pergi ke mana seterusnya.

"Uh! Kalau macam tu apa kata kita pergi satu tempat ni"kata Areesa teruja sambil memandang Arian tapi cuma hanya sementara sebelum dia kembali memmandang tempat lain."Where?"

"Adalah"Areesa membawa Arian ke sebuah tempat.

"Tempat apa ni?"tanya Arian yang sedang memandang sekeliling."Dan kenapa awak bawa saya kat sini?"Arian rasa tidak sedap hati melihat apa yang ada di depan matanya.

'Jangan cakap aku kena masuk dalam benda ni'

"Ni namanya Ice skate, kita datang sini untuk have fun"jawab Areesa dan ke kaunter untuk mengambil kasut skate.
"Kalau awak tanya sama ada kita masuk sekali dan jawapannya adalah ya"jawab Areesa macam sudah membaca otak Arian.Arian hanya berdiri dengan perasaan yang bercampur baur,terkejut,tergamam dan semua yang ada 'ter' lah.

Areesa kembali dengan dua kasut skate di tangan."Ar! Cuba try muat tak"arah Areesa yang sibuk memakai kasutnya.

"Ar! Buat apa lagi tu,pakai lah kasut tu cepat..ke Ar nak saya pakaikan"kata Areesa mula membongkok untuk memakaikan kasut untuk Arian.

'Apa dia buat ni?'

"Areesa! Bangun"arah Arian kepada Aresa yang sudah pon duduk mencangkung di depan kaki Arian.Areesa tidqk mendengar kata Arian dan ingin memegang kasut yang dipakai Arian tetapi dia ditarik berdiri oleh Arian."Biar saya buat sendiri"Arian mengalah.

-

"Wohoo!"jerit Areesa gembira berada di dalam gelanggang skate sambil berpusing-pusing.Arian hanya berdiri di tepi gelanggan sambil melihat Areesa bermain.

'Dia tetap cantik walaupun dari jauh'

Areesa menghampiri Arian yang masih berdiri melihatnya dari tadi."Ar! Tak main ke?"tanya Areesa.

"Tak! Pergilah main"jawab Arian dan menolak Areesa tetapi malang baginya apabila Areesa menariknya bersama ke tengah gelanggang."What are you doing,Areesa?"

"Nothing!"jawab Areesa sambil tersengih menampakkan giginya.Arian yang nak marah terus tidak jadi dan mengikut sahaja gerak Areesa.Arian juga turut bermain dengan Areesa sampai tidak ingat dunia.

~~~~~~

"Hmm! Alisya ada tak?"tanya seseorang yang mencari Alisya di butik.

"Alisya ada tapi encik ni siapa dan kenapa encik nak cari dia?"tanya kak Azie yang ketika itu sedang berada di kaunter.

"Hmm! Saya Hairul, saya nak jumpa dia kejaaaap je.Boleh?"tanya Hairul sambil memanjangkan perkataan 'sekejap'."Boleh, sekejap saya pergi panggil dia"jawab kak Azie dan berjalan mencari Alisya.

"Alisya!"panggil kak Azie yang terserempak dengan Alisya yang sedang duduk berehat."Oh Kak Azie! Ada apa?"tanya Alisya.

"Ada orang nak jumpa kau kat luar"beritahu kak Azie dan jarinya menunjukkan ke arah satu tempat dimana Hairul berdiri."Siapa tu?"tanya Alisya tidak mengenali lelaki yang ditunjuk oleh kak Azie.

"Entah tapi dia cakap nama dia Hairul"jawab kak Azie.

"Kenapa dia cari saya"tanya Alisya lagi.

"Dia tak bagi tahu pulak tapi dia.cakap dia nak jumpa kau kejap je.Pergilah jumpa dia, dia nampk terdesak je"kata kak Azie yang teringatkan permintaan Hairul tadi.

"Yelah"jawab Alisya dan berjalan menghampiri Hairul yang sedang melihat sekeliling semnetara menunggu Alisya datang.

"Ehem!"Alisya berdehem untuk menarik perhatian Hairul yang tidak perasan kedatangannya."Oh Hi!"jawab Hairul dengan gembira.

"Assalamualaikum!"kata Alisya bukan untuk memperli Hairul."Waalaikumusalam!"jawab Hairul malu-malu.

'Aduh malunya'

"Erm! Encik siapa dan kenapa encik cari saya?"tanya Alisya yang memecahkan suasana yang agak janggal.

"Oh! Saya Hairul and saya datang ni nak bawak awak keluar"jawab Hairul tanpa segan walaupun dia tahu yang Alisya mungkin fikir dia pelik, mana taknya jumpa pun sekali ni nak bawa keluar pulak tak ke pelik namanya.

'Eh! Eh! Mamat ni dia ingat dua siapa tiba-tiba nak ajak aku keluar.Tau lah kau tu handsome tapi tak sorry lah aku tak pandang muka kau tu'

"Excuse me, encik! Sekadar bagi nama, encik ingat saya nak ke keluar dengan encik ni"jawab Alisya agak biadab sedikit tet pi Hairul tidak terasa sedikit pun sebab dia faham dengan situasi Alisya.

"Saya ni anak kawan ibu awak yang awak hantar baju kat rumah dia haritu"beritahu Hairul cuba menerangkan untuk Alisya yang masih ragu-ragu dengannya.

'Anak kawan ibu? Aku hantar baju kat rumah kawan ibu?'

"Oh!"itu sahaja yang keluar dari mulut Alisya.Hairul hanya tersenyum melihat muka blur Alisya.

"Awak boleh fikir nanti tapi boleh tak kita keluar"ajak Hairul kali kedua.

'Please say yes'

Hairul menunggu jawapan dari Alisya yang berfikir seketika.

'Boleh percaya ke tak mamat ni. Entah-entah nanti dia culik aku pulak''No no no Alisya fikir positif.Mungkin dia nak berkenalan dengan kau je sebab dia kan anak kawan ibu kau'

"Okay! Tapi encik takkan apa-apakan saya kan?"tanya Alisya masih ragu-ragu."Tak! Saya janji"jawab Hairul tersenyum sambil mengangkat tangannya menandakan dia berjanji.

"Okay! Tunggu jap saya nak pergi ambil beg saya"Alisya berjalan untuk mengambil begnya dan meminta kebenaran untuk keluar.

♪♪♪♪♪♪♪

Vote + komen = thankyou

JeonMingyu_

[COMPLETED] Suamiku Mr JutawanWhere stories live. Discover now