TABAH 24

6.4K 206 4
                                    

"Er... mak cik, masa melawat sudah habis. kami minta mak cik dan adik comel ni keluar sekejap ye...", kata seorang jururawat yang berada di situ. "Baiklah cik... tapi bila ada lagi masa melawat untuk para pesakit?", soal mak cik halimah ingin tahu. "Er... malam nanti. Pukul 8 malam...", balas jururawat itu. "Oh... begitu... er, kami datang jenguk awak malam nanti, marissa... kami pergi dulu, ya...", kata mak cik halimah. "Baiklah mak cik...", balas marissa dengan lembut. Perlahan lahan mak cik halimah dan bella pun melangkah pergi dari situ. Ketika mereka sedang melangkah di ruang koridor itu mereka terserempak dengan firas yang kebetulan melangkah menuju ke bilik kecemasan tersebut. "Eh... kenapa mak dan bella keluar ni?... korang nak pergi ke mana?", soal firas ingin tahu. "Masa melawat dah habis, firas... malam nanti kita akan datang jenguk dia...", mak cik halimah memberitahu anaknya. "Oh... kalau tu mari kita balik ke rumah...", kata firas. Mereka pun beredar dari situ.

*** *** ***

Malam itu firas bersiap hendak pergi menjenguk marissa di hospital. Ketika dia berjalan menuju ke ruang tamu dia lihat emaknya sedang duduk di atas kerusi dengan di temani oleh cucunya bella. "Mak...", firas bersuara memanggil emaknya. "Ada apa firas?", soal mak cik halimah. "Mak tak nak pergi jenguk marissa kat hospital ke?...", soal firas sambil melangkah menghampiri emaknya itu. "Mak rasa tak sihatlah... mak sakit kepala...", kata mak cik halimah sambil memicit micit dahinya. Sebenarnya dia tak sakit kepala. Dia saja nak cari alasan supaya dia tidak pergi ke hospital dengan firas. Dia cuma nak firas berduaan dengan marissa supaya mereka dapat berbincang tentang pernikahan mereka. "Eh... betul ke nenek sakit kepala?... tadi nenek baik baik saja...", sampuk bella pula. Mak cik halimah menggetapkan bibirnya. memang kacau daun betullah cucunya yang satu itu. "Memanglah tadi nenek baik baik saja tapi sekarang nenek betul betul sakit kepala lorh...", kata mak cik halimah separuh geram. "Oh macam tu...", bella menganggukkan kepalanya tanda faham.

"kalau mak sakit kepala biarlah saya hantarkan mak ke farmasi untuk ambil ubat...", kata firas. "Eh...Tak payahlah. Kalau mak rehat sekejap kat rumah ni sudah tentu mak akan rasa ok lepas ni...", kata mak cik halimah. "Oh... kalau macam tu mak berehat dulu, ya... er, bella mari ikut papa...", kata firas. "Eh... tak payahlah awak bawa bella ke sana...", tegah mak cik halimah. "Kenapa pula?", soal firas dengan kening yang berkerut. "Tak ada kawan mak kat rumah ni... biarlah bella temankan mak kat rumah malam ni, ya...", kata mak cik halimah. "Hm... baiklah...", balas firas lalu beredar dari situ. Mak cik halimah hanya tersenyum sendirian. Dia berharap semoga firas akan membincangkan pernikahannya dengan marissa dan semoga mereka bersetuju untuk bernikah secepat mungkin...

*** *** ***

Marissa berbaring di atas katilnya sambil berfikir panjang. Dia berfikir ke mana dia dan anaknya harus pergi setelah mereka keluar dari hospital ini kelak. Kalau dia balik ke rumah mak cik halimah sudah tentu tentu mereka akan di halau oleh firas. Kalau dia ke kampung halamannya, belum tentu emak dan ayahnya akan menyambut kepulangannya dengan baik. Tiba tiba saja dia merasa sedih. Sebenarnya dia berhasrat hendak balik ke kampung berjumpa dengan emak dan ayahnya tapi bila dia teringatkan perkataan kesat dari mulut ayahnya tempohari dia jadi lemah semangat. Akhirnya dia terpaksa membatalkan hasratnya itu.

Ketika dia sedang berfikir panjang, pintu bilik wad itu di buka orang dari luar. Kelihatan seorang jururawat membuka pintu bilik wad pesakit bernombor 18, di mana dia di tempatkan di situ. "Puan... suami puan ingin berjumpa dengan puan...", katanya sambil tersenyum manis. Marissa merasa sungguh terkejut sebaik saja dia terdengar perkataan dari mulut jururawat tersebut. Setahunya dia belum berkahwin pun sebelum ini. Tiba tiba pula dia ada suami?... "Pelik betul...", begitu kata hatinya. Walaupun dia merasa pelik saat itu namun dia hanya mendiamkan dirinya. Tidak lama kemudian kelihatan firas melangkah masuk ke dalam bilik pesakit tersebut. "Er... terima kasih nurse...", ucap firas pada jururawat itu. "Sama sama...", balas jururawat tersebut sambil beredar dari situ.

TABAH (U)Where stories live. Discover now