Bab 6

966 25 2
                                    

KOT yang berada di tangan Syifa dibawa ke hidung. Bau pencuci wangian Downy menyapa derianya. Baru pakai sekali, sudah disuruh basuh! Nak buat macam mana? Adatlah dah meminjam pakaian orang. Takkan nak dipulangkan dalam keadaan yang tak berbasuh? Lagi pun, tak teringin dia nak tinggalkan bau badan dekat kot Harfi.

Tapi kan, kenapa bau Harfi seakan-akan melekat di hidung dia?

Ibu bapa datang bersilih ganti menghantar anak mereka ke taska. Syifa pula masih setia berdiri di ruang hadapan taska untuk menanti Harfi muncul. Sesekali terpalit senyum di bibir Syifa buat ibu bapa dan murid-murid yang hadir.

Syifa bersandar santai di dinding. Kot yang tersangkut di lengannya sekejap-sekejap dibawa ke hidung. Manalah tahu ada melekat lagi bau minyak wangi Harfi di situ. Bibirnya dikemam. Sungguh! Dia rasa ada yang tak kena dengan hatinya.

Harfi terpacak di hadapan cikgu muda itu. Dari jauh dia sudah nampak kelibat Syifa. Harfi tersenyum sendiri melihat tingkah laku Syifa itu. Hai, takkan dah terpikat kut?

"Tunggu saya ke?" Suara Harfi menegur.

Mata Syifa melekat pada kasut hitam berkilat milik Harfi. Kemudian, pandangannya beralih ke arah kemeja coklat yang dipadankan dengan tali leher berwarna hitam. Tanpa disedari, Syifa sudah terpaku melihat wajah manis Harfi.

Tidak sampai dua saat matanya beralih kepada Aisya. Tak boleh jadi ni! Jantung dia bergetar tanpa dipinta. Apa hal? Kot terus diserahkan kepada Harfi.

"Nah... Kot Encik Harfi."

"Dah basuh ke?"

"Dah. Siap letak Downy dah. Kalau rasa tak wangi lagi, Encik Harfi boleh hantar dobi. Saya tak sediakan khidmat dobi," balas Syifa, mendatar.

"Cikgu sediakan khidmat apa?" Hobi tetap Harfi kini, mengusik Syifa.

"Ada sediakan khidmat menjaga papa Aisya?"

Haih. Memang patutlah dia gelarkan papa kepada Aisya ni sebagai mamat tak faham bahasa! Dia cakap A, Harfi boleh putar jadi Z!

"Jangan bercakap tak senonoh depan budak-budak, Encik Harfi!"

Ambil kau! Kena sebiji! Mulut petah Syifa dah kembali! Kot masih di tangan Syifa. Bungkusan yang dibawa sejak tadi diberi kepada Syifa.

"Apa ni?"

"Ambillah."

"Untuk apa?"

"Anggap hadiah daripada saya sebab cikgu tengokkan Aisya."

"Anak orang lain saya tengokkan juga. Tak ada pun yang beri hadiah. Jadi, atas sebab apa saya perlu terima pemberian Encik Harfi?" tempelak Syifa sambil memandang kosong ke arah tersebut.

Garang sungguh, duga hati Harfi. Bercakap dengan Syifa, jarang tak berperang!

"Cikgu pilih, nak pegang kot saya sampai bila-bila, ataupun nak terima pemberian saya?" ugut Harfi. Payah benar nak suruh terima hadiah pun!

Gggrrr!!! Hari-hari layan kerenah tak betul Harfi, boleh dapat penyakit darah tinggi Syifa nanti. Bungkusan tersebut direntap kasar tanda protes dan kot di tangan Syifa pula terus dipulangkan kepada tuannya.

Harfi terima kot dengan senang hati.

Syifa melangkah ke pejabatnya bersama hati yang panas membara. Bungkusan tersebut diletakkan di atas meja. Punggungnya dihempas di atas kerusi.

"Suka betul paksa orang!" omelnya sendiri.

"Oi! Pagi-pagi dah tarik muncung. Apa kes?" Nisa yang tiba-tiba muncul menarik kerusi lalu duduk di sebelah Syifa.

"Ada encik tak faham bahasa naikkan darah aku!"

Nisa tergelak. Dia boleh agak siapa orangnya.

"Encik Harfi?"

"Siapa lagi?!" Belakang Syifa disandarkan pada kerusi. Letih dia berperang mulut tadi.

Sebaik saja terpandangkan bungkusan di atas meja, Nisa terus mengambil bungkusan itu.

"Ni... Dia bagi juga?"

Syifa mengangguk kepala.

"Ambillah kalau kau nak!"

Sebuah kotak dikeluarkan dari bungkusan tersebut. Bersinar mata Nisa menangkap sandal di dalam kotak.

"Syifa! Cantiknya!"

Luas mata Syifa terbuka dan terpaku melihat sandal di dalam kotak. Ingatannya kembali pada kejadian semalam.

"Bukan ke suami cik dah bayarkan tadi?"

Oh my!!! Harfi ke suami yang jurujual tu maksudkan? Syifa meraup mukanya beberapa kali. Nak kena Harfi ni! Tebal seinci muka dia!

Nisa menyiku lengan Syifa.

"Sungguh ke nak bagi aku ni?"

Syifa tarik balik kotak kasut itu lalu meletakkannya di atas paha. Dia kemudian tersengih.

"Er... Tak jadilah. Nanti aku belikan yang lain untuk kau, ya?" Bukan sebab Harfi bagi, tapi sebab memang dia dah jatuh berkenan dengan sandal ni.

"Hai, dah berkenan ke?"

Satu cubitan hinggap di lengan Nisa. 

Assalamualaikum HawaWhere stories live. Discover now