Memori

2.6K 162 12
                                    

"Bosannya hari ini" kata Gopal yang mengeluh kerana hari ini cikgu sekolah semuanya menyuruh mereka baca itu baca ini, semuanya akan keluar dalam peperiksaan akhir tahun nanti. Boboiboy, Gopal dan Fang baru sahaja keluar dari kawasan sekolah. Yaya dan Ying tidak dapat balik awal hari ini kerana mereka terpaksa menolong cikgu mereka.

"Apasal bosan pulak Gopal?"

"Bosanlah Boboiboy, makin lama makin dekat peperiksaan, semuanya makin menghadap buku. Dahlah Appa aku ambik video game aku semua, dia sorokkan ditempat yang aku tak kan jumpa" mengeluh Gopal lagi. "Lepas tue, Appa aku tak bagi aku lepak dengan korang dah"

"Aik, kenapa pula?" tanya Boboiboy. Gopal membuat muka sedih dan lalu dia menghela nafas

"Dia cakap, lepas habis sekolah, terus pulang ke rumah. Kalau tak, nanti kena rotan. Jadi aku boleh lepak dengan korang lepas habis peperiksaan akhir tahun"

"Baguslah tue, takdelah kau membuang masa dengan benda-benda yang tak berfaedah" kata Fang. Dia masih tidak puas hati lagi dengan Gopal sebab Laptop dia telah dirampas oleh abang dia. Hari itu Gopal menyuruh Fang install game hantu di laptopnya, disebabkan dia orang leka sangat bermain, Kaizo telah mengambil laptop itu dan menyuruh mereka pergi ulangkaji. Abang dia cakap kalau nak Laptop dia balik, kena dapat keputusan yang bagus. Jadi Fang terpaksa berkerja lebih keras untuk mendapat keputusan yang bagus, tak dapat no.1 pun takpe, asalkan semua kertas peperiksaan dia lulus.

"Yelah Fang. Aku bukannya macam kau, takde otak alien yang genius macam kau"

"Woi, aku bukannya genius sangat pun"

"Apa-apa jelah. Sudahlah, aku balik dulu. Jumpa esok" Gopal mengambil jalan ke arah rumah dia sambil melambai-lambai Boboiboy dan Fang dengan muka yang sedih. Gopal sedih kerana tidak dapat pergi ke kedai Tok Aba, tidak dapat merasa Ice Blended Chocolate Special Tok Aba pada hari ini "Kau pun kena balik rumah juga ke Fang?"

"Takdelah Boboiboy, aku nak tenangkan diri dulu dekat kedai Tok Aba sebelum aku balik ke rumah" Dia tahu, sampai sahaja di rumah, mesti rumah bersepah. Abang dia mana reti nak kemaskan balik, dia tahu bersepahkan rumah sahaja. Yang jadi mangsa, sudah tentu adik dia sendiri.

"Oklah tue, bolehlah kau tolong aku ajar matematik. Ada beberapa soalan aku tak faham" Fang tidak kisah kalau Boboiboy meminta pertolongan dari dia, Fang ikhlas sahaja membantu tapi kalau Fang yang ajar, sudah tentu ada yang kena marah dengan Fang nanti.

Jadi mereka berdua berjalan ke kedai Tok Aba sambil berborak kosong. Setelah sampai di kedai Tok Aba, mereka ternampak seseorang yang mereka kenal di suatu ketika dahulu. Orang itu sedang bergelak ketawa bersama dengan Ochobot. Boboiboy dan Fang tahu siapa pemilik yang mempunyai senyuman manis seperti itu. "Kak Lynna!" Boboiboy menjerit dan melambai-lambai ke arah Lynna. Dia dan Fang berlari ke arah Lynna kerana terlalu gembira dapat berjumpa dengan dia balik

"Apa akak buat dekat sini?" tanya Fang

"Akak datang ke sini untuk melawat kawan akaklah. Baru pulang dari sekolah?" kata Lynna sambil menikmati chocolate pancake yang baru sahaja di buat dari oleh Tok Aba "Ha ah akak. Sudah lama akak tak datang sini. Akak apa khabar?"

"Akak baik-baik sahaja Boboiboy. Maaf sebab akak tak dapat datang ke sini. Akak ada banyak kerja dan hal-hal lain juga. Akak rindu pula dengan kedai Tok Aba nie, jadi akak datanglah dekat sini dulu sebelum akak pergi ke rumah kawan akak"

"Oh begitu, abang saya tahu ke akak ada dekat sini?" tanya Fang

"Tak tahu kot. Tapi abang kau ada cerita macam-macam dekat akak tentang kau. Hari itu Fang ada nak pergi jumpa ibubapa Fang dengan mesin masa yea" Fang terkejut kerana dia tahu tentang kejadian itu. "Abang ada cerita tentang itu juga?"

Aku Abang, Kau Adik (Season 1)Where stories live. Discover now