CHAPTER 4

3.9K 150 16
                                    

Boboiboy © Animonsta Studio, Malaysia

Fanfiction by widzilla

Warning! Genderbender alert! Contain OOC. Fang x fem!Boboiboy pairing.

Bahasa Melayu + Bahasa Indonesia.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

Sudah tiga hari sejak kejadian yang menegangkan serta mengejutkan itu, Boboiboy belum pernah nampak di sekitar Desa Rintis dan SD tempatnya bersekolah. Bahkan Tok Aba tak membuka kedai untuk sementara waktu itu. Semua orang dibuatnya penasaran dan khawatir akan keadaan Boboiboy dengan kondisi tubuh dan gendernya yang baru.

Boboiboy selalu menghindar jika teman-temannya datang menjenguk maupun menelepon. Ia selalu mengunci diri di kamarnya. Guru yang turut mengunjungi merasa tak sanggup membuatnya keluar kamar. Semua orang berusaha meyakinkan bahwa mereka sungguh maklum dan mengerti keadaan Boboiboy yang baru itu. Tubuh barunya itu pun juga disebabkan karena Boboiboy berjuang melindungi para penduduk. Namun usaha semua orang bagai sia-sia. Bocah itu tetap mengurung diri.

"Macam mana ni...? Boboiboy tak bolehlah kunci diri kat bilik terus..." Yaya terduduk bingung di bangkunya. Teman-teman sekelas yang lain nampak putus asa tak dapat membujuk Boboiboy, namun Yaya, Ying, Gopal, dan Fang masih berusaha.

"Haiyo... Ya la ma... kitorang mesti bujuk dia keluar... tapi Boboiboy pastilah malu..." Ying menggelengkan kepalanya tak kalah bingung dengan sahabatnya yang berjilbab.

"Macam mana kalau kita bujuk dia dengan makanan? Siapa tau dia nak keluar?"

"Ei, Gopal! Itu kamu ma...! Jangan samakan Boboiboy dengan perut korang ma...!"

"Aish, kita kena dobrak dan seret saja dia orang keluar bilik! Tak sabar lagi aku tengok dia macam tu!"

"Oi, Fang... Itu boleh buat dia takut dan makin kunci diri... Kitorang mesti sabar..." ujar Yaya.

"Ye la tu! Cuba tengok kalau korang tetiba berubah jadi perempuan macam mana? Malu' kan kau? Malu' kan? Kan?" Gopal menyudutkan Fang yang akhirnya berpikir ulang atas sarannya itu.

"Apa salahnya dengan perempuan, HAH?" Kini Fang dan Gopal hanya meringis takut tersudut menghadapi amarah Yaya karena pembahasan gender yang mereka permasalahkan tadi. Ying membuat Yaya kembali tenang dengan menarik tangannya sambil meminta gadis itu bersabar.

"Haiyo, sudahlah ma... Kita mesti bujuk dia sekali lagi je... Nanti kita minta tolong Atok lagi... Yang penting kita tak boleh menyerah...!" Semua setuju dengan saran Ying yang membuat akhirnya mereka berencana ke rumah Tok Aba setelah pulang sekolah.

Siang hari, keempat sahabat itu berjalan di gang menuju rumah Boboiboy. Namun sebelum mereka sampai, nampak di depan gerbang rumah Tok Aba sebuah mobil. Keempat anak itu penasaran dan melanjutkan perjalanan mereka mendekati rumah tua tersebut.

Kini pemandangan lain membuat anak-anak itu kembali terheran. Nampak Adu Du dan Probe sedang berbincang dengan dua orang yang sepertinya sepasang suami istri. Tok Aba duduk di antara mereka di ruang tengah. Ragu, keempat anak itu memutuskan menunggu dan sedikit menguping pembicaraan mereka dari pintu depan.

"Maafkan saya, pakcik dan makcik... saya akan berusaha membuat tubuh Boboiboy kembali macam semula... Ini salah saya..." Adu Du menunduk diikuti Probe yang juga nampak merasa bersalah.

Pria yang duduk di depan mereka nampak hanya menghela napas tanpa berkata apa-apa. Tapi wanita di sisinya tersenyum dan berlutut menepuk bahu Adu Du.

"Adu Du... saya dah diceritakan banyak oleh Boboiboy dan Atok... bahkan para penduduk Pulau Rintis ni... Kalian dah lindungi Boboiboy yang nyaris kehilangan nyawanya... Justru saya berterima kasih pada kalian berdua... tapi saya pun memohon agar kau mencari cara tuk boleh kembalikan tubuh anak kami macam semula..."

BOBOIBOY:LOVE STORY [FANG X BOBOIBOY](COMPLETED)Where stories live. Discover now