Extra

1.3K 92 26
                                    

So, I dont have idea for Prosthetic really. So I make this. A series of bad ending that could happen in Heterochromia. Kiranya, banyak-banyak bad ending di-compile sekali jadi satu chapter or two. Depend on berapa banyak menaip kali ni. And benda ni tak jadi pun, just benda yang mungkin jadi jika author sengaja nak dera korang dengan bad ending.

So, here we go.
   
    
   
  
WORST CASE SCENARIO 1
"So, normal dah la ni?" Daniel meneka.

"Yeah." Zed membalas, dia tak berapa excited pasal benda ni sangat.

"Tak sia-sia 4 bulan kau gi U.K. untuk rawat penyakit kau." Daniel tersenyum kecil. "Now one problem dah settle. One more left." Daniel berpeluk tubuh, memandang ke arah yang sama yang Zed pandang.

Zye.

'One more left' itu sudah tentu merujuk kepada hubungan Zed dan Zye yang masih ada tanda tanya ni. Belum diketahui ending dia.

"Aku takut. Dia reject aku. Aku tak ready back then. My mind is unstable. I am not safe." Zed mengeluh. Dadanya berdebar sedari tadi. "That's why I left back then."

"Tapi kau dah okay kan sekarang. Tell him the truth. Have faith in hus judgement." Daniel tepuk bahu Zed. "In Shaa Allah okay punya la." Dan Daniel pun beredar. Meninggalkan Zed yang berbaju kurung berwarna biru hitam, dengan rambutnya yang sudah panjang sedikit dibiarkan terlepas.

Just like Anne.

"Now I wish Black is here, membebel." Zed bermain dengan jarinya sendiri. Dari tadi lagi dia pandang Zye. Dari awal start majlis lagi. Zed belum punya peluang untuk berdepan dengan Zye. Untuk bagitahu apa sebenarnya yang berlaku.

Rynn sedang bermain dengan rakannya.

Dengan nafas yang dalam, Zed mulakan langkahnya. Menuju ke arah Zye. Zye dan hanya Zye. Lagipun Zye tengah on the way untuk ambik makanan lagi.

Tiba sahaja di hadapan Zye, Zed terus genggam pergelangan tangan Zye dan Zye diheret keluar dari dewan. Ke tempat yang bebas dari orang ramai, dan orang yang tengah bising berborak. Dia nak Zye dengar apa yang dikatakannya dengan jelas.

"Hey apa ni?" Zye sentak tangan dia dari genggaman Zed sebaik sahaja mereka keluar dari dewan yang riuh itu. Zye tidak sedar siapa yang menariknya sehinggalah orang tu bersuara.

"We need to talk." Zed terus mengeluarkan arahan itu.

"Anne?" Secara spontan, nama 'Anne' keluar dari mulut Zye. Tanpa dia sendiri sedar. Kerana Zed yang bergaya ayu ni, cuma mampu ingatkan dia kepada Anne sahaja. Tambah pula, parut di mukanya telah mengecil, sehingga tinggal garisan sahaja.

Thanks to pelbagai jenis ubat dia makan dan sapu.

Cuma matanya sahaja yang kekal kelabu.

"Zye. Listen to me. Dont say anything yet. I need to tell you something." Zed patahkan angan-angan Zye dengan segera.

Zye hanya mengangguk.

"First, dont call me Anne." Zed menegaskan benda tu dulu. "Second, I am so sorry for hiding the pregnancy before."

Zye masih emotionless.

"Third, I pergi U.K., bukan untuk move on in life. But move on untuk next phase of my rehab. I sakit. Again. Not physically, but mentally. So I terpaksa pergi ke U.K. for that. And I am so sorry." Zed telan air liur yang terasa pahit semacam hari ni.

Zye pandang tepat ke dalam anak mata Zed. Mencari keikhlasan di dalam kata-kata Zed ini.

Zed teruskan list dia. "Fourth, sorry sebab I buat you tanggung beban tu for 4 years. I yang suruh you selamatkan diorang instead of myself." Zed sambung akui kesalahan dia. "Fifth, sorry sebab I buat you jaga Zarynn sorang-sorang when we are supposed to jaga Zarynn sesama."

PROSTHETIC [HIATUS]Where stories live. Discover now