BAB 7

10.2K 661 22
                                    

Tiba-tiba hati rasa tak sedap. Faiz duduk termenung di hadapan kolam. Merenung langit yang penuh dengan bintang. Cantik.

Dia menyesal. Kesal dengan kata-kata yang dilontar pada Aira siang tadi. Ah salah dia juga. Siapa suruh tampar aku. At least kejutla elok-elok. Kalau benci sekalipun jangan tunjuk sangat.

Rasanya Aira tak tau lagi hubungan yang terjalin antara mereka berdua. Dia tak rasa parents Aira da terus terang.

Hm Aira. Aku minta maaf. Tak sengaja nak sakitkan hati kau.

***

Danial terdiam saat mendengar pengakuan itu. Oh God. Why this happen now. Why me? Huh.

"Ma are u serious? She is my fiance? But how? I dont believe."

Datin Mona angguk. Rasa bersalah tapi ini semua adalah amanat arwah suaminya. "Mama minta maaf rahsiakan semua ni dari Danial. Tapi mama terpaksa. Arwah papa da amanatkan mama semua ni. Lagipun, Danny kenal dia. Satu sekolah kan." Datin Mona merenung Danial yg sedang resah.

Danial angguk. Memanglah kenal, satu sekolah. Tapi nak ke dia terima aku. Dahla jumpa je gaduh. Macam takde kerja lain nak buat.

"Tapi ma, Aifa tu garanglah. Kat sekolah pun bukan kitorang ok sangat. Asal jumpa mesti gaduh." Danial menyandar di sofa. Huh. Berat betul dugaan.

Datin Mona bergerak duduk di sebelah anak tunggalnya. Inilah anak yang selalu menemaninya saat dia sedih kehilangan suami tercinta. Inilah anak yang menjadi penguat semangatnya. Inilah anak yang selalu gembirakan hatinya dengan lawak dan telatahnya.

Tangan Danial digenggam erat.

"Sayang, kalau macam tu Danny cubalah pikat dia. Buat dia fall in love dengan Danny. Lagipun anak mama ni hensem apa. Takkan Aifa nak tolak kot. One more thing, Danial pakatlah dengan bff Danny, si Faiz tu. Sama-sama la korang pikat si kembar yang garang tu. Yang penting, jangan buat diorang marah dan bengang." Pesan panjang lebar Datin Mona.

Danial terus pandang tepat mamanya. "Mama pun tau Faiz dengan Aira dah tunang? Jangan cakap..."

Datin Mona senyum. "Mestilah tau. Majlis pertunangan tu diadakan serentak sayang. Cuma Aira dengan Aifa tak tau sebab masa tu dorang bercuti ke rumah arwah atuk dia."

Danial terangguk angguk. Patutla.

Datin Mona mengusap lembut bahu anaknya.

"Mama tau Danny sayang Aifa. Jangan risau. Mama yakin dia dapat terima anak mama. Dont worry too much k."

Danial ukir senyuman. Macam mana mama tau? Aih naluri seorang ibu. Aifa, tak sangka kau tunang aku.

***

Aifa terbangun. Tekaknya rasa haus. Dia bangun untuk ke dapur. Sempat lagi mata menjeling jam di ruang tamu. Pukul 2.30 pagi.

Waktu dia nak melangkah masuk ke bilik, kakinya tiba-tiba stop. Mata menghala ke bilik sebelah. Bilik Aira. Entah kenapa hati meronta ingin menjenguk kembarnya.

Kaki pantas melangkah ke arah Aira yang sedang tidur. Dilihat dahi Aira berkerut. Tangannya pantas dilekap di dahi Aira.

Allah! Panasnya.

"Aira. Aira bangun."

Badan Aira tidak menunjukkan respons. Nafas Aira dirasa. Makin perlahan. Dadanya juga berombak tak menentu. Hatinya risau.

Si Kembar vs Pengawas Hot ©Where stories live. Discover now