Part 28

11.9K 550 20
                                    

Aku tersenyum lebar apabila melihat Fareez yang sedang berbaring sambil lengan kanan diletakkan di atas dahi. Punggung dilabuhkan di birai katil dan pipi kanannya ditampar perlahan. Terbuka terus mata Fareez.

"Apa?"

Aku buat muka tak bersalah.

"Nakal," cebiknya.

Aku tergelak kecil. Fareez sudah beralih ke tepi memberi ruang untuk aku duduk. Kami sama-sama bersila di atas katil.

"Fareez..." Aku memanggil perlahan.

"Ya, sayang," jawabnya menyebabkan jantung aku berdetak laju. Aku tersengih sambil meyelitkan rambut ke belakang telinga.

"Erm, ni." Gambar kenangan kami ditunjukkan. Fareez yang mulanya terkejut hanya tersenyum kecil.

"Kenapa dengan gambar tu?"

"Saya nak tanya. Kenapa awak simpan gambar kita ni, eh? Lepas tu Ryan cakap awak suuuukaa sangat dengan gambar ni," dugaku.

Senyuman lebar terukir di bibir Fareez.

"Kau nak dengar cerita?" soal Fareez kemudian bersandar di kepala katil.

"Nak!" Aku menjawab riang. Kepala disandarkan manja di dada Fareez. Terasa rambut aku diusap lembut.

"Dulu, ada seorang putera ni. Dia tak pandai bergaul dengan orang lain. Tiba-tiba munculnya seorang puteri yang lawa sangat. Dia sanggup buat apa saja asalkan puteri tu selamat dan bahagia. Si putera bertambah teruja bila puteri nak jadi kawan dia. Di mana ada putera, di situ akan adanya puteri."

Aku tersenyum mendengar cerita olahan Fareez.

"Satu hari, raja dengan permaisuri bergaduh teruk. Putera pula terkena tempias. Setiap hari, ada saja tekanan yang dialami. Dia rasa hidup dia cukup serabut dan tak bererti. Sampai satu tahap dia pinggirkan puteri. Kesian puteri tu. Dia sedih. Si putera lupa janjinya untuk bahagiakan puteri. Sepanjang 7 tahun lamanya puteri ditinggalkan. Setiap hari puteri menanti kehadiran dia tapi dia tak muncul-muncul."

Bibir diketap perlahan. Fareez menarik nafas panjang sebelum sambung cerita.

"Hidup sang putera gelap. Muncul pula seorang gadis yang tak dikenali. Gadis yang kuat, positif dan berjaya merubah segalanya. Sekelip mata dia berjaya terangi hidup sang putera. Dia ajar putera lupakan semuanya. Kesedihan dan juga masa silam."

Mata aku mula bergenang. Apabila Fareez berdiam diri lama, aku pula menyambung.

"Dan sang puteri turut dilupakan. Setiap hari puteri tak betah menunggu. Dia tetap menunggu dengan harapan supaya putera balik ke pangkuannya tapi semua tu mimpi. Hanya mimpi." Air mata yang menitik diseka dengan jari. Terasa tangan digenggam erat sebelum Fareez menyambung.

"Tak disangka, nasib putera sama seperti sang puteri di mana dia ditinggalkan oleh orang yang disayangi. Kenyataan yang sangat pedih tapi cuba dikuatkan hatinya. Takdir yang pada mulanya memisahkan sang puteri dan putera kembali menyatukan. Halangan ditempuh bersama. Hidup mereka yang difikirkan gelap selamanya kembali menyinar. Setiap malam apabila sang puteri tidur, putera akan ucapkan kata maaf dan sayang tanpa jemu. Dia berharap, puteri akan sentiasa di sisi untuk selamanya." Cerita tamat.

Aku terpaku. Pipi yang semakin basah dibiarkan. Aku bangun dari dada Fareez dan duduk bersila, begitu juga Fareez. Dia memandang mata aku dalam dalam. Tangan dibawa ke pipi.

"Percayalah, kau yang pertama. Kau yang hadir penuhi segala kekosongan di hati aku, tapi... maaf sebab aku tersilap langkah. Aku himpit kau dengan orang lain sampai kau tenggelam jauh di dasar hati. Thanks for giving me a chance and I love you." Terus tubuh aku dirangkul erat. Aku membalas.

"I love you too."

Gambar kenangan di tangan aku dipandang dengan perasaan syukur. Ya, aku bagi dia gambar ni di hari terakhir SPM. Aku selitkan dalam beg dia tapi tak sangka dia akan hargai pemberian aku. Aku percaya dengan kata-kata Fareez. Dia sayangkan aku dari dulu. Cuma dia dibutakan sementara. Jangan sakiti aku lagi..

As a child, I never imagined that all of the real monsters in the world would be humans.

***

Fareez's pov

Aku melangkah laju ke arah bilik air. Lantas tangan dibawa mengurut di tengkuk Zia yang sedang muntah di sinki. Habis saja muntahkan isi perutnya, Zia menongkat tangan di tepi sinki.

"Feeling better?" soal aku risau.

Zia mengangguk.

"Boleh jalan?" Kali ni dia menggeleng. Aku mencempung tubuh Zia dan dibawa ke katil.

"Dah seminggu macam ni. Nanti kita pergi klinik, ya?" Aku cuba memujuk sambil mengurut perlahan kepalanya yang dibaringkan di atas peha aku.

"Please... saya tak nak," rayunya dengan mimik sedih.

Ah, Fareez Ilham! Jangan tertipu dengan kecomelan dia!

"Pergi juga." Aku bersuara keras.

"No, babyboy, please?" Tangan Zia memegang pipi aku tapi posisinya masih seperti tadi, berbaring di atas riba aku.

"Kali ni kau kena dengar cakap aku. No excuse." Tajam mata aku menikam mata hazel dia. Zia menggigit bibir sebelum bangun dan baring di atas bantal. Selimut ditarik hingga ke kepala.

Makin degil!

"Zia..." Aku menyentuh bahu Zia yang terhinjut-hinjut.

Dia menangis... dia makin manja atau aku berkeras sangat?

Selimut ditarik perlahan.

"Jangan kacau!" marahnya.

Aku buat tak peduli. Dengan sekali rentap, selimut berjaya ditarik kemudian aku lemparkan ke lantai. Tubuh Zia dipusingkan menghadap aku.

"Shh... maaf. Aku cuma risaukan kau. Aku risau sebab aku sayang," pujukku lembut dan Zia masih teresak-esak.

"Kita pergi klinik, ya?" Kedua-dua belah tangan aku memegang pipi Zia.

"Taknak..." Zia mencebik. Gaya macam nak sambung menangis.

"Sekejap aje, sayang."

Zia menggeleng lagi.

Aku hela nafas perlahan. "Kau dah tak sayang aku?" Zia terkedu mendengar soalan aku. Aku masih menunggu jawapan.

"Sayang." Sepatah saja jawapannya tapi memuaskan.

"Kalau sayang, kita pergi klinik. Kau suka, ke tengok aku susah hati macam ni?" pipinya aku elus perlahan.

Zia menggeleng dan bersuara, "Sorry."

Aku tersenyum lebar.

"Nak tidur dulu?"

"Erm."

"Okay, kau tidur dulu. Nanti nak pergi klinik, aku kejut." Tak menunggu lama, Zia terus rebahkan badan dan pejam mata. Aku tersenyum lega sebelum capai tuala dan mandi.

Forgotten Love ✔Where stories live. Discover now