♡ 09 - Stay, Still ♡

1.1K 189 24
                                    

SWEET HOME
09
Stay, Still

♥♥♥

Seperti yang telah dijanjikan Jun, dia menghantar aku pulang ke kediaman sewaku, malah dia membawakan patung beruang comel untuk puteri kesayanganku.

Rena menerima pemberian jejaka itu dengan senang hati. Lebih mengejutkan, dia cepat mesra dengan Jun.

Sementara Jun dan Rena bermain di ruangtamu, Lizzy menarikku lalu memaksaku ke dapur. 'Apa, Liz?' Soalku setelah melihat rupa terlampau terujanya. Rasanya, aku dapat teka puncanya dia kelihatan melampau sedemikian.

Lizzy memekup mulutnya sebentar lalu bertepuk tangan perlahan. 'Nama si kacak tu Jun? Wow! Macam mana kau kenal dia, babe?!' Kedua tanganku diraih, berbinar matanya menanti jawapanku.

'Dia salah seorang staff "Sweet Home", Liz. Pembantu Sutradara.' Jawabku bersahaja.

'Kalau kau tak menang pun nanti, tak dapat Mingyu pun, Jun tu apa kurangnya!' Ujar Lizzy masih bernada teruja.

Aku tersenyum geli hati. Pipinya ku cubit geram. 'Angan-angan kau terlalu tinggi, Liz—'

Dan gadis itu memuncung.

♥♥♥

Kami kini memasuki perkarangan kediaman "Sweet Home". Setelah Jun memarkirkan keretanya, aku keluar dari perut kereta. 'Jun—' Aku menyeru namanya sambil menyelak rambut panjangku ke belakang bahu.

Jun yang sudah keluar dari keretanya menatapku.

'Thanks— Nampaknya kedatangan awak tadi dah buat Rena happy.' Aku menapak mendekatinya.

'Baguslah kalau puteri awak happy.'

Kami mula menapak menuju ke pintu utama "Sweet Home". Dan langkah kami terhenti di situ.

'Kalau awak nak tahu, Rena susah sangat nak dekat dengan orang-orang yang dia tak pernah jumpa. Tapi bila dengan awak—' Aku menjungkit bahu. 'Dia sukakan awak—'

'Park Chaeyoung—' Jun tersenyum nipis. 'Saya senang hati bila tengok awak senang hati macam ni.'

Aku mengangguk-angguk.

'Dan saya cintakan awak.'

'Apa?' Aku terlopong.

'Chaeyoung-ah, saya rasa saya memang dah jatuh hati pada awak. Serius.' Jujur Jun.

Dan dari tatapan matanya, aku tahu itu bukan hanya semata-mata ungkapan. Tapi mulutku yang tidak mampu dibuka untuk berkata-kata. Hanya mataku yang tidak berkedip membalas tatapan matanya.

'Saya tahu saya tak patut luahkan perasaan saya secara mengejut macam ni. Tapi— Saya betul-betul sukakan awak. Semuanya bermula dari saya tengok awak keluar taxi, dan awak dekati saya, bantu saya. Awak dah pikat hati saya, Park Chaeyoung.' Jujurnya lagi.

Aku hilang kata.

'Saya tak tahu awak sertai pertandingan ni untuk betul-betul jadi isteri—' Jun bercekak pinggang dan mendongak seketika sebelum dia kembali menatapku. 'Entah kenapa saya yakin itu bukan tujuan awak. Awak terpaksa? Entahlah—  Kalau awak undur diri lebih awal, awak akan selamat dan awak boleh bersama Rena. Biar saya yang jaga awak, jaga Rena. Saya ikhlas terhadap awak, Chae. Saya boleh bahagiakan awak dan Rena.'

'Undur— Undur diri—?' Soalku antara dengar dan tidak.

Jun mengangguk. 'Dan saya nak awak tahu. Peserta "Sweet Home" yang dah memasuki episod 5 terakhir, diorang tak boleh tarik diri lagi waktu tu. Ini adalah syarat penting yang perlu awak tahu. Jadi, awak masih ada waktu untuk berfikir dan buat keputusan. Ikut kata hati awak. Awak boleh batalkan kontrak dan undur diri tanpa hadapi sebarang masalah sebelum andaikata awak betul-betul terpilih sebagai antara finalis dalam episodes 5 terakhir nanti. Fikirlah. Saya pergi dulu.' Dia menyentuh sebelah bahuku lalu melangkah meninggalkanku.

SW乇乇T HOM乇 [김민규 / 박채영]Where stories live. Discover now