Bab 44

3.7K 131 3
                                    

"Qing,kau yakin ke?" Zaim memandang ke arah anaknya dengan wajah yang serius.

"Ya,pa." Jawab Qing yakin.

"Maksud papa,kau dah yakin ke dapat jaga Ayina dengan baik?Dapat bimbing dia?" Soal Zaim lagi.

"Sebab saya nak tunang dengan Ayina lah saya yakin akan jaga Ayina dengan baik.Akan cuba bimbing dia sebaik mungkin,pa." Balas Qing.

Bahu Qing ditepuk lembut oleh Grenny.

"Uncle percaya dengan Qing.Jangan risau,kalau Qing dengan Ayina betul betul suka satu sama lain.Kami sebagai orang tua tidak akan menghalang apa apa.Tapi,uncle cuma nak cakap.Kalau orang berpasangan ni,memang akan selalu berdepan dengan masalah.Jadi,uncle harap Qing tabah dan cekal menghadapi kerenah Ayina."

Qing tersenyum manis.

"Ya,uncle!" Qing menjawab dengan penuh semangat.

Beberapa minggu kemudian,majlis pertunangan Qing dengan Ayina dibuat.Jangan tanya macam mana keadaan Kim dan Akim.Memanglah kecewa habis tapi nak buat macam mana lagi?Kiranya mereka dalam proses move on lah sekarang ni.Ray,Bino dan Mian support habis majlis itu.Bukan semua rakan sekelas Qing dan Ayina yang datang.Ada yang berada di bandar,mencari pekerjaan sementara menunggu keputusan SPM.Penduduk kampung banyak juga yang hadir.Pendek kata,agak meriah juga majlis pertunangan antara Qing dan Ayina tu.

"Ayina,terima kasih sebab sudi jadi tunang saya." Ucap Qing pada malam itu.

"Sebenarnya saya tak sudi.."

"What?!!" Qing sudah mengunci Ayina di dinding.

"Ehem,hehe saya gurau je lah.Lepaslah,kita belum khawin.Ingat tu."

"Haha,tau takut.Lain kali cubalah main mainkan saya lagi." Qing melepaskan tangan Ayina.

"By the way,welcome.Terima kasih juga sebab sudi terima saya,gadis yang tak sempurna ini dalam hidup kau.Ampunkan semua salah saya yang pernah saya buat,yang buat kau sakit hati." Kata Ayina lembut.

"Bagi saya,kau dah cukup sempurna untuk saya.Kaulah bidadari yang dikirimkan oleh Tuhan untuk membetulkan perangai saya yang teruk dulu.Kaulah tulang rusuk saya.Kaulah segalanya buat saya.." Ayina tersentuh.

"Erm..." Dua dua mereka menjadi janggal,suasana menjadi sepi.

"Ehem,Qing,Ayina,masuk bilik sekarang.Kenapa belum tidur ni?" Tiba tiba satu suara membuatkan Qing dan Ayina tersentak,mereka memandang serentak ke arah Sharon yang baru muncul di situ.

"Eh,ma.."

"Eh,auntie.."

Serentak Ayina dan Qing bersuara.Sharon memandang ke arah Qing tajam membuatkan Qing serba salah.Alah,kami bukan buat apa apa pun.Aku masih ingatlah yang aku ngan Ayina belum khawin.Fikir hati Qing.

"Qing,mama bukan auntie.Sekarang Qing dah jadi tunang Ayina,so Qing pun officially jadi anak saya juga."

"Oh,iya.." Qing menggaru garu belakang kepalanya.Gila,janggal sungguh suasana sekarang ini.

"Haha!Kau nervous apahal,Qing?" Ayina tergelak kecil sambil menumbuk bahu Qing perlahan.Lucu pula dia nampak Qing malu malu kambing macam tu.Hei,macam bukan Qing yang dia kenal pula.Haha.

"Isk,mana ada.Dahlah,saya minta diri dulu Ayina...Ma..ma," ujar Qing masih gagap memanggil mama Ayina dengan panggilan mama.Sudah lama dia tidak menyebut satu perkataan indah itu.Sharon dan Ayina hanya mengangguk.Lalu,Qing berlalu dari situ dengan kelainan yang cukup dirasai.

BAD GIRL IN GLASSES Where stories live. Discover now