Bab 7

36K 1.3K 57
                                    

"Apa encik panggil saya?"

"Rose." Dia ulang sekali lagi. Tepat mata merenungku.

"Why? Is there any problem?" tanyanya lagi. Muka bosan.

Perlahan-lahan aku geleng kepala.

"Tak ada... Tapi semua orang panggil saya Nurissa."

"Tapi Rose pun nama awak. Short and easy to remember. Rose."

Dia ulang balik namaku.

Tak pernah ada orang panggil aku dengan nama panggilan Rose. Hanya dalam mimpiku. Dan kini Dheo menjadi orang kedua. Kebiasaannya aku akan canggung bila ada yang memanggilku Rose. Tapi bila Dheo gulung lidahnya untuk sebut namaku, kedengaran macam sedap. Tipikal... Tapi itulah yang aku rasa.

Rose.

Ketika dia menyebut nama itu, aku bandingkan pula dengan suara dalam mimpiku. Berbeza. Suara dalam mimpiku penuh romantis dan sangat lembut. Sebutannya bagaikan satu bisikan. Jiwa rasa bergetar. Dan bila Dheo pula menyebutnya, kedengaran keras tapi lembut. Dingin tapi menyenangkan. Hati tetap rasa sesuatu yang aku tak tahu apa.

Entah kenapa, suara hati mengatakan aku pernah kenal Dheo sebelum ni. Adakah kemungkinan yang dia adalah lelaki dalam mimpiku? Tapi, kalau dia kenal aku, takkanlah dia buat-buat tak kenal aku, kan? Mustahillah! Siapalah aku pada Dheo?

"Sebelum ni, kita pernah kenal ke?"

Tak salah aku tanya dia, kan? Untuk menjawab segala keraguan hatiku. Jawapannya cukup mudah.

Ya. Atau tidak. Angguk. Atau geleng.

Tapi Dheo cuma diam. Mata tak lepas dari wajahku. Seakan-akan sedang mencari sesuatu. Tak senang duduk aku dibuatnya. Gelisah di balik renungan sejuk bekunya itu.

"Do I look like I know you before?"

Okey... Cukup itu membuktikan yang Dheo tak kenal aku sebelum ni. Tapi kenapa hatiku rasa sedikit kecewa mendengarnya?

"Sorry. Cuma tanya. Manalah tahu kita pernah kenal. Saya hilang ingatan lepas kemalangan teruk empat tahun lepas. Jadi, saya tak dapat ingat apa-apa lepas tu."

Aku pun tak tahu kenapa aku cerita padanya.

Aku nampak Dheo telan liur. Halkumnya bergerak seakan-akan menahan rasa. Tapi wajahnya sikit pun tak menunjukkan gelodak dalam hatinya. Hanya maintain tahap sejuk bekunya.

Kenapa? Dia tak percaya dengan ceritaku ke? Memang kisah aku macam klise, tapi itulah yang terjadi. Kemalangan. Koma. Hilang ingatan.

"Saya turut bersimpati. Glad you are here now. Alive and healthy."

Skema jawapan untuk diberikan kepada orang asing lepas kita dengar dia dah kena musibah.

"Thank you."

Apa lagi yang boleh aku balas?

Aku rasa keadaan mula jadi canggung. Nasib baik Dheo cepat berdehem.

"Kak Tina ada mention sesuatu sebelum awak masuk ke sini?" siasat Dheo dengan suara profesionalnya.

"Hmmm... Ada. Dia cakap saya bakal jadi personal housekeeper Encik Han."

"Yeah... She's right. Tapi selain jadi personal housekeeper saya, awak akan bekerja di bawah Puan Rasyidah. Dia adalah floor supervisor untuk aras 50 hingga 55. Puan Rasyidah akan tunjukkan awak kerja-kerja yang perlu dilakukan. Cleaning my property and to attend me are your priorities but other than that, you just have to follow her instructions. Understood?"

Aku angguk.

"Being my personal housekeeper means that you have to follow every command and demand of mine, wherever, whenever and whatever I want. No say no."

DHEO'SWhere stories live. Discover now