BAB 53

35.1K 1.5K 66
                                    

"Tengok TV pun, kamu boleh termenung.. Megat?" soal Engku Dahlia sudah melabuhkan punggung bersebelahan anak tunggalnya itu.

Filem 'The Musketeer's Revenge' yang bertayang di kaca tv itu dibiarkan terpasang. Ya, betul apa yang Engku Dahlia katakan tadi. Matanya pada televisyen tetapi fikirannya sudah melayang ke tempat lain.  Terus Zaharil alihkan anak matanya memandang wajah mama kandungnya itu.

"Mama tak tidur lagi?" soal Zaharil sedikit terkejut dengan kehadiran mama nya di situ. Seingatnya tadi, lampu bilik Engku Dahlia sudahpun tertutup ketika dia melintasi bilik wanita itu.

Engku Dahlia menggeleng kecil. "Mama tertidur sekejap tadi lepas itu, terus mama tak boleh tidur. Mama ingat tadi nak tengok TV tapi alang-alang kamu dah ada kat sini.. bolehlah mama berborak sikit dengan kamu." ujar Engku Dahlia perlahan.

Zaharil hanya menganggukkan kepala. Dia kembali mengalihkan perhatiannya pada tv yang masih terpasang.

"Kamu taknak cari pengganti ke, Megat?" soalan cipumas mamanya itu buatkan Zaharil termangu. Terus Zaharil alihkan matanya ke arah Engku Dahlia.

Sekali lagi, dia disapa soalan cipumas itu. Beberapa hari lepas, Hana tanyakan soalan itu pada nya. Hari ini, Engku Dahlia pula. Zaharil sudah diterpa rasa tak selesa.

"Kenapa mama tanya soalan macam itu?" soalan berbalas soalan. Pertanyaan Engku Dahlia tak mendapat sebarang jawapan.

Engku Dahlia terus alihkan matanya ke kaca tv. "Mama faham apa yang kamu rasa tapi mama rasa Diandra pun taknak kamu terus-menerus macam ni. Sekarang, kamu adalah seorang papa kepada Zaheen. Kalau bukan untuk diri sendiri, kamu buat lah untuk Zaheen. Budak macam dia pun perlukan seorang mama untuk jaga dia."jelas Engku Dahlia dalam nada mendatar.

Zaharil ketap bibir. "Selama ni.." belum sempat Zaharil menghabis kan bicaranya, Engku Dahlia kembali mencelah. Wajah bersih Zaharil dipandangnya.

"Itu pendapat kamu. Pendapat Zaheen pula? Kamu pernah tanya dia tentang apa yang dia rasa? Tadi,mama nampak Zaheen sedih bila tengok kawan-kawan dia dijemput oleh mama dia. Mama nampak muka Zaheen yang nakkan seorang ibu. Dan.. kami masih pertahankan pendapat kamu yang Zaheen okay?" kali ini Engku Dahlia jelaskan apa yang dilihatnya.

Kata-kata Engku Dahlia berjaya buat kan Zaharil gigit bibir. Bukannya dia tak tahu semua itu. Sudah berkali diadengar Zaheen mengigau sambil sebut mama. Sebak juga dia lihat bila tengok anaknya begitu.

"Jadi, mama rasa Megat patut cari mama baru untuk Zaheen?" entah kenapa, soalan itu terpacul dari mulut Zaharil tanpa sedar.

Engku Dahlia sudah meleret senyum. Nampak dari cara, dia dapat agak yang Zaharil sudah mulai terbuka hati untuk menerima seorang perempuan dalam hidup nya. Engku Dahlia menggenggam lengan Zaharil.

"Kamu memang kena cari seorang isteri. Yang dapat jaga makan pakai kamu, makan pakai Zaheen." ujar Engku Dahlia sudah mulai memain bicara.

Zaharil sudah gigit bibir. Sudah lama rasanya dia tak mulakan langkah untuk bercinta jadi Zaharil tak tahu untuk mulakan dari mana. Menggoda atau mencari dahulu?

Bila lihat Zaharil termenung sendirian, Engku Dahlia sudah melirik senyum. Dia seperti dapat baca perkara yang sedang membelenggu fikiran anak lelakinya itu ketika ini.

"Mama suka tengok Aqish itu. Dia bagus untuk semua benda. Zaheen pun sayangkan dia.. Kamu tak rasa ke dia calon yang sesuai untuk jadi isteri kamu?" soalan Engku Dahlia buatkan Zaharil tergamam.

Aqish? Untuk seketika dia diam namun tak semena-mena bibirnya melirik senyum.
...
Telefon pintarku yang bergetar buat kan tidurku sedikit terganggu. Ergh!! Siapa pula yang ganggu privasi tidur aku ni? Tanpa membelek nama pemanggil, aku terus menekan butang jawab lalu aku halakan ke telingaku.

Misi Memburu Suami (✅COMPLETED)Where stories live. Discover now