BAB 67

40.5K 1.4K 67
                                    

"Simple. Aku nak kau putus dengan Megat dan lepas itu.. aku akan lepaskan Zaheen. Kau putus dan kau berambus dari hidup dia. Buat atau ada nyawa yang akan melayang."-Hana.

Perbualan antara aku dengan Hana itu masih terngiang-ngiang dalam kepalaku. Yurp, hanya dua pilihan yang dia berikan pada aku. Putus atau aku dan Zaharil akan kehilangan.. huh, Zaheen.

Entah kenapa, aku rasakan Hana memang sudah benar-benar gila. Yurp, kerana cinta dia sanggup bunuh Diandra. Kerana cinta juga, dia sanggup jadikan Zaheen sebagai mangsa. Nampaknya, cinta itu benar- benar membutakan sampai tidak sanggup membezakan hati manusia di antara baik dan buruk nya.

"Kenapa Aqish nak jumpa ni?" soal Zaharil dari arah belakang sekaligus mematikan lamunan sementara ku.

Terus aku pusingkan kepala ku memandang ke arah Zaharil. Wajah nya yang masih terselit riak sedih itu bertayang depan mataku. Ya Allah, kuat ke aku untuk kehilangan Zaharil nanti?

"Abang duduklah." pelawaku lembut.

Tidak membantah, Zaharil menuruti pelawaan ku itu. Tempat kosong di sebelahku didudukinya. Tak semena-mena, aku dan dia duduk menghadap tasik yang terbentang luas di depan mata. Sangat indah bila dinikmati ketika waktu petang mahu menjelma.

"Saya tak sangka yang saya akan dapat duduk menghadap tasik bersama orang yang paling bermakna dalam hidup saya." luah ku sedikit sebak. Haih, berhabuk pul mata ni.

Zaharil sudah berkerut dahi. Wajah aku dikerlingnya. Pelik bila dengar bicara sebak dari seorang gadis bernama Lauren Aqishah.

"Kenapa kau cakap macam itu?" soal Zaharil dalam nada pelik.

Aku turut sama mengalihkan pandanganku pada Zaharil. Mata kami bertembung dan untuk pertama kalinya, Zaharil tidak mengalihkan matanya daripada memandang anak mataku. Senyumanku terukir di birai bibir merah ku.

"Saya cuma nak abang tahu.. saya buat semua ni ada sebab. Saya tak nak abang salah faham. Cuma apa yang saya nak abang tahu.. saya sayangkan abang.. sangat-sangat sayangkan abang." luahku. Akhirnya, aku berjaya sebutkan perkataan itu. Yurp, perkataan sayang yang sudah lama terbuku di dalam hati aku.

Kali ini, reaksi tergamam Zaharil berikan. Dia masih keliru dengan apa yang aku lakukan ketika ini.

"Kenapa tiba-tiba ni? Semua ni ada kaitan dengan Hana ke? Huh.. Hana jumpa Aqish ke?" soal Zaharil bertubi-tubi.

Soalannya itu aku balas dengan senyuman pendek. Birai mata yang sudah panas akhirnya banjir dengan air mata. Huh!! Tak.. aku memang tak boleh nak lepaskan dia. Tapi, Zaheen? Kalau aku tak buat semua ni.. Zaheen akan kena penangannya. Huh.. Aku tak boleh pentingkan diri.

Cincin yang terselit di jari manisku terus aku tanggalkan lalu tanganku yang lagi satu menggenggam erat tangan Zaharil. Tak semena-mena, cincin itu aku letakkan ke dalam tangannya. Zaharil sudah semakin buntu. Cincin yang ada dalam tangannya dipandang dengan rasa keliru.

Wajah aku dipandangnya semula. "Semua ini ada kaitan dengan Hana ke, Aqishah? Ini ke apa yang dia suruh buat?" lirih Zaharil bertanya.

Aku ketap bibir. Soalannya aku tak sambut. Terasa panas birai mataku menakung air mata. Terus aku alihkan mataku dari menatap wajah Zaharil.

"Saya pergi dulu." seraya itu aku pergi meninggalkan Zaharil.  Air mata yang sedari bertakung akhirnya bah membasahi pipi. Yurp,aku tak kuat untuk tinggalkan Zaharil tapi demi selamatkan Zaheen aku sanggup.

Tak apa.. mungkin ini yang Tuhan telah tetapkan untuk aku. Mungkin tiada jodoh antara Lauren Aqishah dan juga Megat Naufal Zaharil. Yurp.. aku perlu terima ini. Perlu..

Misi Memburu Suami (✅COMPLETED)Where stories live. Discover now