12

1.3K 67 0
                                    

Sepanjang perjalanan untuk pulang ke pejabat, Mareeya seakan terapung dalam dunianya sendiri. Kepalanya ke lain walaupun jasad sedang memandu.

PINNNN!

Bunyi hon menyentak lamunan Mareeya membuatkan jantungnya berdegup kencang dan pantas menarik stereng ke kiri sedikit.

"Reti bawa kereta ke tak?!" jerit kereta di lorong kanan. Hampir aje mereka bertembung bila sebelah roda Mareeya sedikit terbabas ke lorong kanan.

Mareeya angkat tangan kanan tanda minta maaf. Cepat-cepat dia kembali fokus dan mencari tempat untuk berhenti.

"Luth pernah terlibat dengan kemalangan jalan raya. Kita orang hilang mak ayah dalam sekelip mata. Tapi it was terrible to Luth sebab dia ada sekali masa tu. Depan mata dia, dia nampak umi kita orang melambung ke tengah jalan and.." Intan pejam mata. Tak dapat membayangkan apa yang Luth lihat ketika itu. Apa yang Luth cerita, tak sama dengan apa yang dia dapat bayangkan. Pastinya apa yang Luth nampak itu lebih teruk.

"Mar, mimpi ngeri tu tak pernah hilang dari Luth. After benda tu jadi, dia berubah dari budak yang periang jadi seorang yang lebih memencilkan diri. Senyap, buat kerja sendiri. Sampai dia jumpa.." Intan gigit bibir bawah.

"Sampai dia jumpa?" Mareeya harap Intan boleh menyambung ayat itu.

"Seseorang. Seseorang yang buatkan nightmare dia hilang. Tapi sayang, mereka berpisah dan mimpi ngeri itu datang semula ke Luth. Ada sebab kenapa dia prefer to keep his circle small. He can't bear another loses."

Mareeya raup wajah mengingatkan kembali kata-kata Intan sebentar tadi. Mungkin dia yang terlalu mementingkan diri? Dia yang nak lepas dari persoalan yang bermain di kepala tapi merisikokan kehidupan orang lain?

"Ergh!" jerit Mareeya sederhana kuat.

YATT gigit belakang pen sambil termenung. Tak tahu apa yang dia buat itu betul atau tidak. Agak-agak Luth marah tak?

Tak boleh jadi. Dia jadi resah kalau sentiasa begini. Jarum jam sudah menunjukkan pukul 6 petang. Sejam lebih aje lagi akan berbuka puasa.

Yatt yang sudah selesai tugas, masih tidak pulang. Terus kakinya melangkah menuju ke bahagian klinik untuk mencari Luth.

Matanya tertacap pada belakang susuk tubuh lelaki yang duduk di kerusi sambil tersenyum kepada pesakitnya. Kertas diisi dengan entah apa nama ubat dan kertas itu diserahkan kepada jururawat yang bertugas.

"All done." Beritahu Luth dengan senyum lebar.

"Terima kasih doktor."

Pintu ditarik dari dalam dan pesakit itu keluar.

"Luth." Panggil Yatt dari belakang.

"Yes?"

"Boleh I cakap sikit?" tanya Yatt.

Luth pandang sekilas jam di lengan. Berkira-kira, sempat atau tidak.

"I banyak patient lagi. Orang dah nak berbuka. So I need to do this as fast as I can."

"Just... a question?"

Luth tarik nafas dalam. "Apa dia, Yatt?"

Mulut Yatt sudah buka untuk bertanya tapi suara tak terkeluar. Luth menggeleng dan kembali membelakangi Yatt.

Deja VuWhere stories live. Discover now