03 | What's Happening?

256 29 38
                                    

Rizk, Dann dan Diana berlarian ke hadapan, meninggalkan Sofia yang sedang berjalan perlahan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Rizk, Dann dan Diana berlarian ke hadapan, meninggalkan Sofia yang sedang berjalan perlahan. Terdengar tawa dari mereka bertiga.

Sebuah laluan kecil, berukuran sekadar dua meter lebar, dilalui Sofia. Kiri kanan laluan itu, dipenuhi pokok-pokok setinggi juga lebih kurang dua meter.

Lainnya 'feel' tempat ni. Pandangan Sofia kini disapa dengan dedaunan pokok gandum yang telah kering, kekuningan. Lentokan daun ditiup angin, terasa sangat menenangkan. Tanpa sedar, bibirnya mengukir senyum.

Di sisi kiri Sofia dipenuhi pokok gandum, manakala di sebelah kanannya pula, terdapat pokok-pokok jagung. Setelah dia melangkah sejauh lima meter, ladang gandum itu berakhir. Disambung pula dengan ladang tebu.

Ladang jagung di sebelah kanan pula, bertukar kepada ladang... padi? Nak dipanggil 'sawah padi', terasa pelik pula. Sebab, iya, yang anehnya... kesemua pokok tersebut mempunyai ketinggian yang sama! Padi pun tinggi 2 meter juga!

Peliknya! Macam mana semua pokok ni boleh ditanam dekat tanah yang sama? Tak logik! Tak masuk akal! Tapi... cantik yang amat! Tona warna pun, sama je. Tenang je tengok pemandangan ni.

Berakhirnya ladang tebu dan ladang padi, laluan tersebut bersambung pula dengan ladang bunga allium cepa (pokok bawang) berwarna putih dan ladang marigold oren.

Kemudian, ladang bunga bee balm berwarna merah jambu pula menggantikan ladang allium. Ladang marigold pula berganti dengan ladang calendula kuning.

Cerianya warna yang menyapa pandangan, membuatkan hati Sofia turut berbunga.

Siapa agaknya yang rajin sangat tanam dan jaga kebun-kebun ni? Dahlah tinggi pokok bunganya pun sama rata je! Pandai dia pilih jenis bunga untuk ditanam. Dahlah cantik! Keempat-empat pokok bunga tadi, semuanya boleh dimakan dari bahagian tertentunya, okey! Memang tak rugi tanam!

Sewaktu Sofia sibuk melayani perasaan berbunganya itu... tiba-tiba dia terpandang Rizk, Dann dan Diana yang sedang menyorok di sebelah kanan jalan. Lebih tepatnya, di belakang sebatang pokok kelapa renek.

Oh! Baru Sofia perasan. Kawasan ladang bunga dah hampir tamat. Laluan selebar dua meter yang dilalui dari awal tadi juga, sudah hampir ke penghujung.

Terlihat tanah lapang dipenuhi rumput kehijauan. Di kawasan itu pula tertanam pokok kelapa. Tapi, terlihat tidak teratur tanamannya. Tak macam ladang tadi, elok je tersusun. Tinggi pokok kelapa pun tak seragam. Ada yang rendah, ada yang tinggi... dalam lingkungan 4 ke 10 meter mungkin?

Mata Sofia menangkap pergerakan Rizk, yang seolah-olah sedang menyuruh Sofia untuk bersembunyi. Dann dan Diana terlihat seakan sedang dalam ketakutan.

Rizk menunjuk tangannya ke laluan di hadapan sana. Mata Sofia mengikut arah yang dimaksudkan Rizk.

Oh my! Ya Allah! Apa benda tu?

Terlihat, tiga ekor... nak panggil apakah ini? Berbulu hitam... berketinggian lebih kurang 4 meter. Mereka terlihat sedang menggoncang pokok kelapa dengan agresif. Ketiga-tiganya sedang membelakangkan Sofia.

Tanpa membuang masa, Sofia lari ke arah sebelah kiri. Dia menyorok di belakang sebatang pokok kelapa renek yang paling hampir dengannya.

Binatang apa tuu? Takkanlah... monyet? Kera? 'Ape' dalam bahasa Melayu, maksudnya, kera... kan? Besar amat masalahnya ni! Dah tuu... gorilla? Tapi, tak sebesar raksasa pun? Err... mungkin, ianya dah cukup besar? At least, aku sedarlah diri... kalau kata dia duduk atas aku, memang seorang Sofia az-Zahra dah tak bernyawa lepas tu.

Sofia(S) dan Rizk(R) berbalas pandang. Mereka berdua cuba untuk berkomunikasi tanpa suara.

S: Macam mana sekarang?
R: Tak tahu! Kita patah balik jelah.
S: Kalau diorang perasan kita, cemana?
R: Dah tu, nak buat cemana lagi?

Tiba-tiba, Sofia terdengar bunyi ranting kayu yang patah dipijak. Automatik, dia mengalih pandangannya ke sebelah kiri... ke arah sumber bunyi.

Terlihat 3 orang budak perempuan yang mungkin sebaya dengan dirinya sendiri. Mereka masing-masing memegang tombak di tangan. Mereka hampiri Sofia, dengan penuh berhati-hati.

Ketika mereka bertiga itu sudah benaran hampir dengan Sofia... mata Sofia automatik membulat besar.

Budak tuu... macam pernah tengok?
Muka dia... macam...

"Kakak?" Sofia menyoal dirinya sendiri, perlahan. Apa yang tengah jadi ni? Yes, aku tahu kakak hilang masa umur dia 15 tahun! Sama macam umur aku sekarang! Tapi, dia hilang 10 tahun yang lalu! Macam mana muka dia masih sama? Masih macam budak 15 tahun juga! Someone, tell me what's happening right now?

Ancient Beast 🔚Where stories live. Discover now