09 | Ancient Beast

201 22 10
                                    

Laungan azan tiba-tiba kedengaran

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Laungan azan tiba-tiba kedengaran.

"Allahu akbar, allahu akbar..."

Rizk, Dann, Diana dan Sofia mengerutkan dahi mereka. Dari mana... suara azan ni dilaungkan?

Ruangan perbincangan itu diam seketika, bagi menghormati azan. Selesai azan, masing-masing membaca doa selepas azan.

Cikgu Zack dan para pelajar mulai bangun dari duduk masing-masing.

"Jom... kita solat berjemaah." Bella mengajak Sofia. Walaupun terasa agak kekok, namun, dia dapat merasakan suatu perasaan yang sangat 'dekat' pada Sofia.

Solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Lutfi kemudiannya disambung pula dengan sesi bacaan al-Quran beramai-ramai. Habis membaca al-Quran, Firas mengambil alih sesi tazkirah.

"Alhamdulilla hillazee, bi-ni'matihi tatimmus-shaalihaat. Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya, segala amal shalih sempurna. Alhamdulillahi 'alaa kulli haal. Segala puji bagi Allah atas segala keadaan."

"Bila kita terima berita gembira, sebut 'alhamdulillah'... bila terima berita sedih, sebut 'alhamdulillah'. Tak kisahlah, berita yang kita dapat tuu, sedih ke, gembira ke, yang penting... kita kena bersyukur dekat Dia."

"Kalau gembira, jangan gembira sampai lupa daratan. Kalau sedih, jangan sedih sampai tak ingat tuhan. Hujung pangkalnya, yakin itu semua ialah takdir, qada' dan qadar dari Allah. Kesenangan kesusahan dekat dunia ni, ujian cuma."

"Hari ni... kita terima berita. Berita yang mengejutkan. Aku sendiri... tak pasti nak kategorikan berita ni sebagai berita yang sedih, atau berita yang gembira. Seriously, aku sendiri memang tak tahu nak letak berita ni, under kategori yang mana..."

"Tapi... yang pastinya, sekarang Allah dah utus manusia berempat ni dekat kita. Jadi, aku harap kita semua yakin dengan percaturan Allah. Mesti ada sebab kenapa Dia kirim diorang."

"Mungkin, sebagai huluran tali untuk bantu kita semua keluar dari sini? Mudah-mudahannya, macam itulah. So, sama-samalah kita semua doa, inilah penghujung carian kita, menuju jalan pulang. Allahumma aameen..."

Tazkirah pendek dari Firas berakhir. Beberapa saat kemudian, azan Isyak kedengaran bergema di seluruh bangunan.

Sekali lagi, mereka semua bersolat jemaah bersama-sama.

Sekali lagi, mereka semua bersolat jemaah bersama-sama

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Ancient Beast 🔚Where stories live. Discover now