15 | Pulang (The End)

295 26 138
                                    

"Yaya sayang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Yaya sayang..." Berlagu Firas memanggil Sofia... teman sekelasnya.

"Ish! Tak payahlah panggil macam tu! Geli, tahu tak?" marah Sofia.

"Elehhh... orang main-main pun marah." Firas tarik muka, bosan.

"Ya! Dann panggil Ya... dia cakap, apa entah pasal persembahan Persatuan Silat." Bella yang baru masuk ke kelas, memanggil adiknya... yang kini sama umur dengan dirinya sendiri.

Siapa je sangka... Sofia yang sebelum ini merupakan seorang budak pendiam di sekolah... tetapi kini menjadi seorang gadis yang aktif dan periang kembali.

"Alaa... Ya dah cakap dekat Dann... Ya tak nak join persembahan silat tuu. Penatlah nak kena hafal step tuu semua." Tapi sebenarnya, bukanlah penat sangat. Cuma... malas je.

Melihatkan aksi Sofia yang 'hebat' berlawan di Wild Beast dahulu, membuatkan Dann berasa bahawa Sofia mensia-siakan bakat seni pertahankan diri yang dimilikinya.

"Akak tak tahu... nanti Ya cakap sendiri dekat Dann." Bella kemudian keluar semula dari kelas.

"Orang dah bagitahu dia banyak kali dah haritu..." Sofia mengumam dengan bibir dijuih ke depan. Stress!

Minggu ini... ialah minggu terakhir sesi persekolahan. Para pelajar sibuk... ke sana ke sini... bermain... berlatih persembahan, juga menolong cikgu menyediakan persiapan majlis. Mana tahu... ini tahun terakhir mereka bersekolah di sekolah yang sama... kan?

"Ya!" Lutfi pula melaung memanggil.

Sofia lipat maut memandang ke arah sumber suara. Terlihat si Lutfi sedang memegang dan menghalakan kamera digital miliknya ke hadapan. Dia sedang berdiri di muka pintu kelas.

"Aku tengah rakam video ni. Kau ada nak buat ucapan tak? Untuk cikgu and semua budak Form 3..." terang Lutfi.

"Ohh... okey, okey. Assalamualaikum semua. Saya Sofia az-Zahra... saya nak ucapkan ribuan, jutaan terima kasih kepada seeeemua cikgu, yang saban hari... berpenat-lelah mengajar kami para pelajar. Untuk kawan-kawan pula..."

"Saya nasihatkan, hentikan usaha korang yang mana yang nak mengorat Sofia tuu. Sofia, in shaa Allah... bakal bini saya..." Firas menyampuk.

"Iyaz!" jerit Sofia. Budak seorang ni! Tak tahu malu betul.

"Eyh orang tua... sedar diri sikit. Kau tuu... tua 10 tahun dari Sofia kay. Dia... aku yang punya." Rizk yang baru tiba ke kelas mereka... turut menyampuk sama. Sempat dia mendengar kata-kata Firas tadi. Rasa tercabar pula aku!

"Dasar anak muda tak tahu malu! Jangan durhaka kamu!" marah Firas.

Ya Allah... diorang buat dah drama kanak-kanak tadika diorang ni! Sofia menghampiri Lutfi. Rizk dan Firas yang sedang berdrama, diabaikan.

Ancient Beast 🔚Where stories live. Discover now