BAB 26

18 4 0
                                    

OKEYLAH ni,” ujar Zaili sendirian sambil mengacau bubur yang di masaknya di dalam periuk itu. Dia kemudiannya mengambil tiga buah bekas lalu dia menceduk bubur tersebut ke dalam bekas-bekas tadi.

Afrina keluar dari dalam khemah sambil menggosok-gosok matanya. Tangannya didepakan sambil menggeliat. Tergigil-gigil tubuhnya kesejukkan. Dia menggosok-gosok kedua-dua belah tapak tangannya sambil sekali-sekala dia menghembuskan nafas ke tapak tangannya.

Pandangannya singgah pada susuk tubuh Zaili yang berada di sana. Zaili yang terperasan akan Afrina yang berdiri di hadapan khemahnya tidak berani menatap gadis itu lama-lama, takut dicucuk biji matanya itu.

Afrina berlalu pergi dari situ lalu menuju ke arah anak sungai yang berdekatan untuk membasuh muka. Air sungai yang sangat sejuk pagi itu segera menyegarkan dirinya. Usai dengan pekerjaannya itu, dia mendapatkan tempat di hadapan unggun api sambil kedua-dua belah tapak tangannya dihalakan ke arah unggun api. Zaili menelan liurnya bila Afrina duduk di hadapannya.

“Terima kasih,” ujar Afrina tiba-tiba.

Zaili mengangkat kepalanya sambil raut wajahnya kelihatan seperti orang yang kebingungan.

“Terima kasih sebab selamatkan saya. Saya tak berpeluang nak ucap terima kasih dekat awak semalam,” ujar Afrina sambil mengangkat wajahnya memandang Zaili.

Zaili menganggukkan kepalanya sambil tersenyum nipis.

“Tak apa, saya cuma buat apa yang saya patut buat je. Lagipun, bukannya saya yang selamatkan awak, Nazrin yang selamatkan awak. Kalau dia tak terus pegang awak, mungkin awak tak ada dengan kitorang sekarang.”

“Tapi kalau bukan sebab awak yang tarik kitorang naik, mesti kitorang dah mati terjatuh dalam jurang tu. Maafkan saya sebab buat tangan awak sakit dan maafkan saya atas sikap saya selama ni.”

“Eh, dahlah tak payahlah kita cakap apa-apa lagi pasal hal ni. Mungkin betul apa yang Nazrin cakap dulu, Tuhan sengaja temukan kita sebab Dia tahu kita memang saling memerlukan.” Zaili kemudiannya mencapai satu bekas makanan lalu diserahkan kepada gadis itu. Afrina menerimanya sambil tersenyum.

“Maafkan saya sekali lagi.”

“Benda yang dah lepas tak payahlah awak nak ungkit-ungkit lagi. Saya tak pernah salahkan awak pun. Awak berhak nak buat macam tu. Yelah, kita semua dekat sini tak kenal dan tak tahu tentang diri masing-masing jadi memang senanglah kita nak berprasangka yang bukan-bukan.”

“Terima kasih sebab awak tak marah dekat saya.”

Zaili menganggukkan kepalanya. Dia kemudiannya mendapatkan makanan untuk dirinya lalu mereka berdua bersarapan bersama-sama sambil berbual mesra. Bunyi Nazrin menguap yang tiba-tiba kedengaran membuatkan mereka berdua terhenti seketika. Kedua-duanya saling berpandangan lalu mereka tertawa.

*******

ORANG ramai yang melarikan diri daripada melalui kawasan itu membuatkan Bakri dan rakan-rakannya merasa hairan. Mereka berpandangan sesama sendiri sambil meneruskan perjalanan mereka.

Semakin mereka lama mereka melangkah, mereka dapat mendengar dengan jelas bunyi jeritan dan rayuan yang meminta agar diri mereka tidak diapa-apakan dan barang-barang mereka tidak dirampas.

Sekoyong-koyongnya Bakri ternampak seorang lelaki bertubuh gempal, rendah dan bermisai tebal bersama-sama dengan beberapa orang lelaki yang lain, tujuh orang semuanya, merampas beg daripada orang-orang yang berjaya mereka tahan.

Bakri cuba untuk mara lebih jauh lagi tetapi Zarin menahannya. Bakri memandang ke sisi. Zarin menggelengkan kepalanya.

“Apasal kau ni?” soal Bakri dengan wajah berkerut. Dia merentap tangannya hingga terlepas daripada genggaman Zarin.

DUA DUNIAWhere stories live. Discover now