BAB 37

32 6 0
                                    

BUNYI bising yang menerjah gegendang telinganya itu membuatkan dirinya tersedar. Dia membuka matanya perlahan-lahan. Pandangannya yang kabur mulai beransur-ansur menjadi jelas. Dia memandang ke sisi. Wajah-wajah orang yang berada disekelilingnya segera menangkap pandangannya. Emak, abah, saudara-mara juga si kekasih hati semuanya berada di situ.

Bibirnya perlahan-lahan mengukirkan senyuman. Seorang gadis yang berada di sisi kanannya mengalirkan air mata saat Zaili memandang dirinya. Emak dan abahnya juga sama. Emaknya bangun lantas dia memeluk anaknya itu sambil dia mencium dahi anaknya itu berulangkali.

“Syukurlah nak kamu selamat,” kata emak Zaili sambil mengelus rambutnya. Emaknya teresak-esak sambil sekali-sekala bibirnya tersenyum gembira.

“Emak, janganlah menangis. Li dah selamat mak,” kata Zaili sambil memegang tangan emaknya.

Emaknya menganggukkan kepala sambil cuba untuk menghentikan tangisannya.

Zaili menarik nafasnya dalam-dalam sebelum menghembuskan nafasnya itu perlahan-lahan. Dia memandang ke sekeliling lagi lalu bibirnya tersenyum. Dia memandang kekasih hatinya yang masih lagi teresak-esak. Dia tertawa halus.

Mereka berbual mesra bagaikan orang yang terpisah lama. Emak Zaili tidak sudah-sudah mencium anaknya itu. Bibirnya kejap-kejap mengukirkan senyuman namun air matanya tetap juga mengalir keluar. Hati ibu mana yang tidak terusik bila anaknya yang lama terlantar tidak sedarkan diri kembali sedar semula.

Buat beberapa ketika, mereka semua mulai pergi meninggalkan Zaili cuma kekasihnya yang dari tadi mendiamkan diri yang tinggal menemaninya. Dia mula mendapatkan tempat pada kerusi yang terdapat di sebelah katil Zaili. Air matanya yang tidak henti-henti mengalir keluar diusap dengan belakang tapak tangannya.

“Tak gembira ke tengok saya masih hidup?” seloroh Zaili kepadanya.

Dia memandang Zaili tajam sebelum dia mencubit lengan Zaili dengan kuat. Zaili mengaduh kesakitan sambil berkerut wajah.

“Cakap lagi yang bukan-bukan,” ujar Alisa, kekasihnya itu dengan wajah yang masam.

“Gurau je, janganlah marah,” balas Zaili sambil tersenyum. Tangannya mengelus lembut pipi gadis itu. Alisa segera mencapai jemarinya lalu digenggam dengan erat.

“Saya ingatkan… saya akan kehilangan awak.” Air mata gadis itu tumpah lagi. Cepat-cepat Zaili mengesat hujung kelopak matanya.

“Dah, Janganlah menangis. Maafkan saya sebab buat awak risau.”

“Lain kali janganlah tidur lama-lama. Tahu tak saya risaukan awak?”

“Saya tahu, saya mintak maaf.”

“Dah tu tidur lama-lama buat apa?” soalnya dengan wajah masam.

“He… he… sorry.”

Zaili kemudiannya membuang pandangannya keluar tingkap. Riak wajahnya bertukar sayu.

“Kenapa ni, ada apa-apa yang tak kena ke?”

“Tak, tak ada apa-apa. Maaf kalau saya buat awak risau. Saya okey cuma….”

“Alah, janganlah macam ni. Awak betul-betul okey ke tak ni?” soal Alisa sambil suaranya mulai serak lagi.

Zaili kembali memandang wajah kekasihnya. Tangannya mengelus pipi kekasihnya itu lagi.

“Tolong jangan menangis lagi. Maaf kalau saya buat awak risau tadi.”

*******

“MAAFKAN Rina ibu, maafkan Rina ayah,” kata Afrina sambil memeluk kedua-dua orang tuanya yang datang melawatnya pagi itu. Mereka bertiga sama-sama menangis teresak-esak.

“Kenapa Rina buat macam ni? Tahu tak ibu dengan ayah sayangkan Rina? Rina tak patut pendamkan masalah Rina seorang diri, sampai Rina terpaksa lalui semua ni,” ujar Puan Sofea sambil teresak-esak.

“Rina tahu bu, maafkan Rina. Maafkan Rina ayah.”

Encik Hafizi menganggukkan kepalanya sambil mengusap belakang anaknya.

“Lain kali tolong jangan buat macam ni. Ayah sayangkan Rina. Tak kiralah apa pun yang berlaku, Rina tetap anak ayah. Satu-satunya anak ayah dan ayah tak sanggup kehilangan Rina. Kalau Rina ada apa-apa masalah, kita bincang sama-sama dan kita selesaikan masalah tu sama-sama.”

“Maafkan kesalahan Rina ibu, maafkan Rina ayah. Rina menyesal sangat.”

“Sudahlah, asalkan Rina dah sedar akan kesalahan Rina itu dah cukup. Jangan diulang lagi kesalahan tu. Benda yang dah lepas jangan diingat-ingat lagi. Jadikanlah ia sebagai sempadan untuk Rina berjaga-jaga dimasa hadapan,” kata Encik Hafizi.

Masing-masing melepaskan pelukan mereka. Afrina mengesat air matanya yang berjurai. Puan Sofea mengelus-ngelus rambut anaknya itu sebelum pipi mulus Afrina dicium semahunya. Syukurlah semuanya sudah selamat. Terima kasih Tuhan untuk kesempatan ini. Terima kasih yang sesungguhnya.

*******

SETELAH dipastikan keadaannya benar-benar stabil, tidak lama lgi dirinya akan dibenarkan untuk pulang. Afrina termenung sambil memandang keluar. Wajahnya muram. Telinganya masih terngiang-ngiangkan akan satu suara yang asyik memanggil namanya namun dia tidak pasti siapakah gerangannya yang memanggil namanya itu. Dia cuma hanya merasa orang itu sangat dekat dengan dirinya. Di hatinya.

Kakinya melangkah turun daripada katil lalu keluar dari bilik. Seorang lelaki yang berkerusi roda yang datang dari arah bertentangan, begitu asyik memandang dirinya sejak dari tadi tanpa dia sedari. Ketika menghampirinya, lelaki itu tersenyum kepadanya. Afrina berasa hairan namun dia tetap membalas kembali senyuman lelaki tersebut. Gadis yang menolak kerusi roda lelaki itu merasa curiga melihat kelakuan lelaki itu. Dia memandang Afrina lama sebelum memandang lelaki yang duduk di kerusi roda tersebut.

“Amboi, baru sembuh sikit dah nak menggatal. Depan kita pulak tu,” ujar Alisa sambil mencubit lengan Zaili.

“Sakitlah,” ujar Zaili sambil mengaduh.

“Tahu pun sakit, lain kali buat hal lagi,” kata gadis itu dengan wajah masam.

Afrina memerhatikan saja gelagat pasangan kekasih itu. Bibirnya tiba-tiba tersengih. Dia tergeleng sendiri.

Zaili menolehkan kepalanya ke belakang untuk memandang Afrina lagi sebelum Alisa memukul bahunya lalu pandangannya dihalakan ke hadapan semula. Afrina tidak sudah-sudah tertawa melihat tingkah mereka. Dia kembali berjalan lagi namun dia tidak pasti ke mana harus kakinya harus dibawa melangkah pergi.

*******

PUAN SOFEA memerhatikan Afrina dari balik pintu yang tidak ditutup rapat. Lama dia mengintai anaknya yang termenung di tepi tingkap. Puan Sofea menghela nafasnya sebelum kakinya diatur melangkah masuk ke dalam bilik Afrina.

Afrina masih lagi tidak sedar akan kehadiran ibunya. Dia terlalu asyik melayan perasaannya sehinggalah Puan Sofea datang menepuk bahunya barulah dia tersedar daripada lamunan.

Afrina cepat-cepat menolehkan kepalanya memandang ibunya yang sedang tersenyum-tersenyum memandang dirinya. Puan Sofea mengelus lembut rambut Afrina. Dia memandang raut wajah anaknya itu dengan penuh kasih sayang.

“Kenapa ni? Ibu tengok Rina asyik termenung  je. Dah berbulan Rina asyik terperap je dekat rumah ni.. Rina ada masalah ke? Masih teringatkan Iskandar lagi ke?”

“Ibu… tolong jangan sebut nama tu lagi, Rina tak suka. Tak ada masa Rina nak ingatkan lelaki tak guna tu,” balas Afrina sambil wajahnya sedikit mencuka.

“Dah tu kenapa ni? Setahu ibu Rina bukan macam ni. Sejak baik ni perangai Rina lain macam sangat. Asyik mengelamun, banyak menangis, dah tak ceria macam sebelum-sebelum ni. Ada apa-apa yang tak kena ke? Risau tau ibu tengok Rina macam ni.”

Afrina tersenyum nipis. Dia kemudiannya mengajak ibunya untuk duduk di atas katilnya. Jemari ibunya digenggam erat. Sebelah tangannya menepuk lembut belakang telapak tangan ibunya.

“Rina okey bu cuma… bila Rina teringat balik apa yang Rina dah buat dulu, Rina rasa bersalah sangat. Rina rasa berdosa bu. Rina rasa  macam tak layak je Rina ni hidup lagi.”

“Rina janganlah cakap macam tu, tak baik tau. Jangan diingat-ingat lagi silap Rina yang dulu. Tuhan bagi kesempatan untuk Rina hidup adalah supaya Rina dapat perbaiki diri Rina bukannya seksa diri Rina macam ni.”

Afrina segera mendekatkan dirinya dengan ibunya lalu dia memeluk ibunya dengan erat. Perlahan-lahan air matanya jatuh mengalir di pipi.

“Terima kasih bu sebab masih boleh terima Rina lagi. Maafkan kesalahan Rina bu,” kata Afrina sambil teresak-esak.

“Ibu dah maafkan Rina. Rina tak buat salah apa-apa pun dekat ibu.”

Mereka berpelukan buat seketika sebelum masing-masing melepaskan pelukan mereka.

“Dah, jangan sedih-sedih lagi. Susah hati ibu tengok Rina macam ni.”

Afrina sekadar menganggukkan kepalanya.

“Rina cubalah cari-cari kerja lagi, sibukkan diri tu. Kalau Rina asyik terperap je dekat rumah macam ni, itu  yang buat Rina asyik teringatkan benda-benda yang tak baik je.”

“Baik bu,” jawab Afrina sambil menganggukkan kepalanya lagi.

DUA DUNIAWhere stories live. Discover now