متلازمة القلب المنكسر

98 9 2
                                    

كلنا أكيد في فترة من فترات حياتنا مرينا بصدمة ما أو حسينا بحزن لمدة طويلة كان بيأثر علينا جسديًا، وغالبًا الألم الجسدي للموضوع ده بيبقى ألم أو تقل في منطقة الصدر وتحديدًا القلب، ومن هنا جيه التعبير الشائع "كسرة القلب" لأن الإنسان بيحس ساعتها كأن قلبه بيتمزق أو بيتكسر فعلاً.

فيه كتير، وأنا منهم، بيحاولوا يقنعوا نفسهم إن ده إحساس نفسي وإن القلب سليم مفيهوش حاجة وإن ده عقلنا واقع تحت تأثير صدمة ما وبيحاول يوهمنا بحاجات غير حقيقية. بس ده مكانش بيفسر ليه ناس بتموت من الحزن أو من الصدمات النفسية الشديدة. كلنا قرينا أو سمعنا عن حالات مشابهة: زوج بيموت بعد وفاة مراته بكام أسبوع أو كام شهر أم بتموت بعد ما بتفقد ابنها.. إلخ. المبهر في الموضوع واللي كان بيحير الدكاترة زمان أن الحالات اللي زي دي كان بيبقى سبب وفاتها قصور في عضلة القلب مع إن القلب بيبقى سليم تمامًا وملهوش أي تاريخ مرضي.

من قريب كنت بسمع podcast عن الموضوع ده وذكروا حالات كتيرة جدًا، منها راجل أربعيني رياضي وسليم تمامًا مات فجأة خلال ساعات من موت مراته في حادثة! التفسير العلمي بيقول إن القلب بيبقى ضعيف أصلاً وفيه مشاكل، بس قصص زي دي بتثبت إن الموضوع ملهوش علاقة بحالة القلب قبل الصدمة. المهم بسبب تكرار حالات مماثلة، الأشقاء في كوكب اليابان أطلقوا على الحالة دي اسم "اعتلال تاكوتسوبو" Takotsubo Cardiomyopathy وتاكوتسوبو بالياباني يعني مصيدة الاخطبوط والسبب في التسمية هو إن البطين الأيسر للقلب اللي بتجيله الحالة دي بيتضخم وبيبقى شبه مصيدة الأخطبوط كما موضح بالصورة:

 المهم بسبب تكرار حالات مماثلة، الأشقاء في كوكب اليابان أطلقوا على الحالة دي اسم "اعتلال تاكوتسوبو" Takotsubo Cardiomyopathy وتاكوتسوبو بالياباني يعني مصيدة الاخطبوط والسبب في التسمية هو إن البطين الأيسر للقلب اللي بتجيله الحالة دي بيتضخم وبيبقى ش...

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

الحالة بعد كده اتعرفت باسم دارج أكتر وهو "متلازمة القلب المنكسر" Broken Heart Syndrome أو Stress-induced Cardiomyopathy. الشيء المميز في المتلازمة دي إن القلب في معظم الأوقات بيبقى سليم تمامًا والشرايين مفيهاش جلطات.

واحدة من النظريات بتقول إن الاعتلال المفاجئ للقلب ده بيبقى سببه ارتفاع ملحوظ في الهرمونات بسبب ضغط عصبي.. عقلنا (سبب كل البلاوي) بيأمر جسمنا بإفراز كمية كبيرة من الهرمونات للتعامل مع الحزن الشديد أو الصدمات النفسية المفاجئة (حلوة أو وحشة) مما يؤدي أحيانًا لانخفاض في ضغط الدم فالقلب بيحصله قصور أو بيدخل في صدمة قد تؤدي للوفاة.

يمكن علميًا آه القلب مجرد عضلة ملهاش علاقة لا بالحب ولا الكره ولا السعادة ولا الحزن ولا ليها دعوة بمشاعرنا بس ده يفسر لنا ليه الشعراء والأدباء ربطوا بين القلب والمشاعر. أي حاجة بنحسها بنلاقي ليها تأثير واضح على القلب، لما بنفرح قلبنا بيدق بسرعة ولما بنزعل بيضعف وممكن يقف خالص. فكأن القلب هو الشاشة اللي بنشوف عليها مشاعرنا.. شاشة ضعيفة وهشة، بس صادقة في نقلها للمشاعر. وجع القلب شيء بشع ومش فكرة رومانسبة تافهة وماينفعش نستهين بيها. الألم النفسي اللي أعراضه بتظهر على القلب يجب التعامل معاه بطريقة سليمة وعدم تجاهله.

دامت قلوبكم مجبورة.

الأزمة الوجودية في الفترة المسائيةWhere stories live. Discover now