BAB 11.

7.3K 218 11
                                    


Masuk je dalam kereta, semua dah basah kuyup sebab terkena air hujan.

Terkenang aku dengan aiskrim tadi. Herm..sayang wei..

Flashback.

Keluar je dari kedai runcit tadi, terus aku buka plastik aiskrim dan sumbatkan ke dalam mulut. Dia punya nikmat tu tak boleh nak bawak bincang.

Seronok berjalan sambil makan aiskrim, langit jeles dengan aku, tu yang sengaja nak nangis. Nak bagi aku dan Mika basah kuyup.

Akibat aku terkejut dengan hujan yang lebat, aku tersedak aiskrim tu. Mika laju tarik batang aiskrim dari mulutku. Bila aku nak makan balik aiskrim tu, dia kata 'Ehh, tak payah nak pengotor sangat. Aiskrim ni dah kena air hujan takkan lah kau masih nak makan?'

Suka hati aku lah nak makan apa pon. Yang kau nak bising kenapa? Perut aku jugak yang hadam, bukan perut kau. "Bagi je lah. Saya nak makan" laju aku tarik aiskrim itu.
Namun, ketinggian aku menghalang untuk mengambil aiskrim di tangan Mika. Walau pun aku tinggi, tapi ketinggian Mika tak dapat aku lawan.

Tanpa sebarang kata, Mika membuang aiskrim aku di rumput dan menarik tangan aku untuk berlari ke tempat letak keretannya.

Geram je aku dengan perangai dia ni. Pandai-pandai je nak buang makanan aku. Dah 2 kali dia buat macam tu.

End flashback.

Mika ni kulit kerbau ke apa? Dah hujan-hujan macam ni di pasang lagi econ. Menggigil kesejukan lah aku.

Aku gosok- gosok telapak tangan untuk menghilangkan rasa sejuk.

"Sejuk ke?" tanya Mika sambil memandang ke arah ku.

Dah tau nak tanya lagi. "Ehh tak lah. Tak sejuk pon. Awak kuatkan lagi lah econ tu. " balas aku malas.

Ketawa Mika dengan perangai ku. " Eleh, nak perasan tahan sejuk latuh. Macam aku tak nampak yang kau dah menggigil." ejeknya.

Nak balas? Herm, buang masa je. Baik aku diam-diam je.

Aku hanya perhatikan Mika memperlahankan econ itu. Di kerling aku dengan senyuman yang manis. what?? Senyuman manis? Oiii first time kot dia senyum macam tu dekat aku. Hatii jangan lah kau cairr, susah aku nanti.

Aku hanya beriak biasa. Tak nak lah tunjukkan yang aku teruja dengan senyuman karat dia tu. Walaupun dalam hati dah berbunga-bunga, ada rama- rama lagi tau.

"Kau masih marah lagi dengan aku?" tanya Mika lagi.

Heran tau aku dengan Mika ni. Selalunya dia tak banyak tanya macam ni sekarang. Apa dia makan sampai jadi macam ni?
"Kenapa awak banyak mukut erk sekarang? Dah buang tebiat ke?"

"Salah ke kalau suami tanya keadaan isteri masih sihat ke tidak? Masih marah ke tidak?" tanya Mika pulak.

Eleh. Baru sekarang konon nak anggap aku sebagai isteri dia. Baik aku diam je. Kalau balas, nanti sakit je hati aku ni.

"Aku tau kau marah sebab aku buang aiskrim kau tu. Tak baik tau makan makanan yang dah kena air hujan. Nanti perut kau sakit. Aku jugak yang susah." nasihat Mika lembut. Banyak jugak perubahan Mika dalam sehari ni. Pandai jugak dia lembutkan suara untuk pujuk aku.

"Nah. Kita kongsi aiskrim ni." tangan sasa Mika lincah membuka plastik aiskrimnya. Di gigit aiskrim perisa coklat itu sehingga separuh dan di berikan pada aku.

Serious ke ni? Dia nak share aiskrim ni dengan aku? Wowwww, hebatnya. Aku sambut juga hulurannya memandangkan aku pun nak makan aiskrim tu.

"Sedap tak?" tanya Mika sambil memandu dengan berhati- hati.

"Sedap lah. Rasa dia macam aiskrim jugak. Takde yang berubah." kataku jujur. Betul lh. Apa yang nak tanya lagi pasal aiskrim tu? Semua aiskrim sedap bagi aku.

"Takde kau rasa masin ke? Pahit ke? Sebab aku lupa nak berus gigi. Mana tahu kalau ada tai gigi aku melekat dekat aiskrim kau tu. " usik Mika sambil tersenyum senget.

Aku pandang Mika dan aiskrim di tangan silih berganti. Rasa mual dah tekak aku ni bila dia cakap macam tu. Nasib baik aku tak sempat telan aiskrim tu. Cepat-cepat aku buka cermin kereta untuk memuntahkan isi mulutku. Namun, Mika dengan selamba menekan suis lock.

Memang menguji kesabaran aku. Aku pandang Mika dengan pandangan tajam untuk menyuruh membuka cermin keretannya. Tapi dia hanya buat selamba tak layan aku.

"Mmmm....mmmmm" kataku tak dapat buka mulut. Kalau aku buka, memang tumpahlah aiskrim tu kat sofa kereta mahal Mika.

Ketawa besar Mika di buatnya. Tergeleng- geleng kepalanya dengan perangai aku.
"Kau ni Sarah, aku gurau je lah. Aku tak lagi gila tak nak berus gigi. Aku ni pembersih oky." di tekan butang lock itu untuk membenarkan cermin Sarah terbuka.

Bila cermin aku terbuka, cepat-cepat aku ludah ke luar. Macam nak di maki-maki je mamat kat sebelah aku ni. Kalau kau bukan syurga aku, dah lama aku injak kau sampai lumat.

" Awak ni, kalau nak bawak bergurau tu waspadah lah sikit. Ingat lawak ke?!" marahku tanpa berlapik lagi akibat geram. Aku gigit jugak aiskrim yang tinggal untuk menyejukkan hati yang tengah panas.

"Ala aku gurau je. Janganlah nak emosi sangat. Nanti cepat tua baru tau. Dah bagus kau cantik, nanti bila marah dah nampak macam nenek kebayan yang ada 3 gigi je." usik Mika lagi.

Aku hanya merengus bila di usik sebegitu rupa. Taulah yang aku ni hodoh, tapi jangan samakan aku dengan nenek kebayan.

Kau ni Mika, kadang-kadang pandai datang mood baik kau. Tapi bila dengan Mia, semua berubah. Sampai nak mengaku aku sebagai isteri kau pun payah.


Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Done.....sorry lh kau pndek dan hmbr. Jngan lupa vote dan comment tau. Heheheheh.

HANYA SEMENTARA ✔Where stories live. Discover now