Special Bab I

4.6K 237 88
                                    

- 5 tahun kemudian -

Melati meletakkan pinggan yang sudah dilap di atas rak. Cawan pula disusun di bahagian bawah. Kemudian, kabinet dilap untuk menanggalkan kotoran yang terpercik ketika memasak tadi.

"Melati, dah siap kemas?"

Melati menoleh. Wajah itu masih sama seperti dahulu. Tidak lokek dengan senyuman.

"Dah mak. Semua dah siap ke?"

"Semua dah siap. Kamu pergi lah bersiap dulu, kami tunggu."

Che Yah menolak perlahan tubuh Melati untuk pergi bersiap. Kain di tangan Melati diambil lalu diletakkan di atas kabinet.

"Ya mak, tunggu tau."

Melati keluar dari rumah Che Yah dan menuju ke rumahnya di sebelah. Dia bergegas menukar baju untuk sama-sama menyertai Che Yah dan Pak Cik Leman menghantar Amin ke Sekolah Berasrama Penuh. Tahun ini Amin sudah bergelar seorang pelajar sekolah menengah. Sudah besar budak kecil nan seorang itu.

Usai bersiap, dia menuju ke rumah Che Yah. Semua dah sedia menunggu di luar rumah dan Amin juga kelihatan teruja.

"Mak, siapa sebenarnya nak drive ni? Ayah tak boleh drive lepastu Melati pun belum ada lesen. Macam mana nak hantar Amin?",Melati baru terfikir siapa agaknya yang akan memandu kereta nanti.

"Abang Ipar Amin lah kak.",sampuk Amin.

"Abang Ipar? Eh, tapi Kak Long kamu kan dah kahwin.",Melati mengerutkan dahinya lalu memandang wajah Che Yah meminta penjelasan.

"Bukan Kak Long, tapi Kak Cik. Kak Long dah kahwin, Abang Ngah dah kahwin.. sekarang, tinggal Kak Cik je yang belum kahwin.",balas Amin sambil tersengih-sengih.

"Mak, sejak bila mak ada anak perempuan selain Kak Anies? Melati tak pernah tahu pun, lagipun masa raya tak pernah-pernah ada pertambahan ahli keluarga Che Yah selain Kak Anies dan Abang Iqbal?", Soal Melati bertalu-talu.

"Mak bergaduh dengan anak mak seorang lagi tu eh? Sebabtu dia tak balik rumah mak.",Melati serkap jarang.

"Diri sendiri pun tak tahu.",kata Amin perlahan.

Melati yang sedari tadi merenung wajah Che Yah terus menoleh ke arah Amin yang berada di sebelahnya. Sebelah keningnya diangkat.

"Maksud Amin?"

Amin membuat muka menyampah. Matanya dijulingkan ke atas seraya melepaskan keluhan nipis.

"Kak Melati lah Kak Cik Amin. Akak jer kakak Amin yang belum kahwin. Diri sendiri belum kahwin, tak sedar."

Tangan Melati automatik naik menampar bahu Amin. Bukan perlahan tetapi kuat sehingga berbunyi. Puas hati.

"Habistu yang kau cakap abang ipar tu. Akak belum kahwin, mana nak datang abang ipar pulak.",Melati memeluk tubuhnya seraya membebel.

"Ops.. maaf, kesilapan Amin. Maksud Amin, bakal abang ipar Amin. Mesti akak tak sabar nak jumpa dia kan? Ye lah, Tiga tahun dia ke luar negara mesti akak rindu dia."

Melati mengerutkan dahinya apabila mendengar kata-kata Amin. Dia tidak dapat menangkap maksud Amin. Bakal abang ipar? Rindu? Siapa?

' pon! Pon! '

Mereka semua serentak menoleh ke arah kereta yang baru sampai di luar pagar rumah Che Yah. Kereta Vellfire berwarna hitam.

"Siapa tu mak?",Melati menoleh ke arah Che Yah.

"Tu.. tengoklah sendiri.",Che Yah memuncungkan mulutnya ke arah kereta itu.

Seorang lelaki berbaju T-Shirt hitam dan berseluar jeans keluar dari kereta. Jam tangan berjenama Rolex terletak elok di tangan. Senyumannya.. tak pernah berubah.

P S I K O [ 1 ]Where stories live. Discover now