BAB 4

10.7K 710 4
                                    

TAJAM terpaan hujan menerpa surut pandangnya. Ibarat kersani tajam yang menikam lantai tanah. Adapun bayu yang datang menyemai ketenangan, hancur dalam amukan guruh yang terbersin kasar. Kerap kali ketika puputan itu menghembus masuk melalui kisi-kisi tingkap, ada beribu lara yang dibawa bersama. Ada begitu banyak walang yang datang menunjuk muka.

Melihat itu, terasa separuh jiwanya dikumal resah. Memikirkan bagaimana akhir-akhir ini dia selalu meranduk ingatan yang kusut. Merungkai segala onak dalam raga, kemudian membisikkan pujukan hangat dalam atma. Namun semuanya sia-sia.

Kosong. Tiada pencerahan yang meresap ke dalam dirinya. Dia masih dihantui dengan titik-titik hitam yang membekas. Seolah-olah jiwanya sudah terbiasa dengan keadaan sesak yang direngkuh.

Arzen Bilal Khair mendengus geram. Menarik tirai bambu dengan kasar, supaya pemandangan yang seksa itu tidak menjamah tunak mata coklatnya. Kemudian, dia melabuhkan duduk di birai katil. Seraya meraup rambut tebalnya.

Sekembalinya dia dari berjumpa dengan Ebra Hael, dia akhirnya mendapatkan apa yang dia mahu. Sekali gus mendapatkan sedikit petunjuk.

"Banyak cerita di balik nama kau," gumam Khair. Di tangannya ketika itu, ada sekeping gambar dan beberapa helaian kertas yang sudah lusuh.

Beg sandang yang berada di sudut bilik yang penuh dengan serdak halus itu ditatap sekilas. Itulah barang yang dia inginkan daripada Ebra. Apa yang pasti, beg tersebut adalah milik Mahendra. Petinju yang mengalami pendarahan di bahagian otak dan tewas di tangannya tempoh hari. Walaupun tanpa disengajakan.

Di dalam beg tersebut, ada beberapa helai pakaian milik Mahendra. Ada juga sekeping gambar dan dua helai kertas di dalamnya. Satu daripada kertas itu merupakan alamat rumah. Entah itu milik Mahendra atau keluarganya.

Namun, Khair terdetik untuk membaca satu lagi helaian kertas yang Mahendra simpan. Cukup dalam bait-bait ayat yang tersusun di situ. Buatkan Khair terbungkam tanpa kata. Mahendra menyimpan kepingan yang mengutarakan segala keluh kesahnya. Bukan sebagai petarung handal. Namun sebagai lelaki yang memikul beratnya beban dunia.

"Maafkan aku." Suara Khair terdengar sayup.

'Proses hidup gue terlalu berat. Ya, meskipun bukan cuman gue yang ngalamin ini. Tapi kok rasanya pahit banget, ya? Sampai gue ngerasa ada baiknya kalo gue dipertemukan sama ajal lebih awal. Tapi gue nggak punya pilihan lain selain bertahan. Bertahan untuk orang-orang yang berharap sama gue. Dan lebih buruknya lagi, di saat gue lagi susah, gue jatuh cinta. Bahkan itu yang membuat gue semakin hancur.'

Helaian pertama diselak setelah selesai dibaca. Kemudian matanya tertancap pada bait-bait yang ada di helaian kedua.

'Buat kamu, perempuan cantik yang udah nemenin aku dari nol, maaf banget. Aku belum bisa jadi apa yang seutuhnya laki-laki di luar sana. Yang udah sukses, udah punya mobil gede, udah ada rumah. Aku usahain ini semua untuk kita. Untuk buktiin kalo kita layak bahagia di atas semesta. Meskipun aku sendiri nggak tau, sampai di mana ini semua bertahan. Tapi semuanya demi masa depan kita, Kanaya Arcella.'

Khair menarik nafasnya sedalam mungkin. Sebelum pilu meniti pada keluhan yang keluar daripada bibirnya. Terada dadanya berombak kencang dihempas sesal yang menggunung.

Tempoh hari semasa di hospital, dia sendiri menyaksikan bagaimana pemergian Mahendra benar-benar ditangisi oleh seorang wanita. Pemergian Mahendra seolah-olah membuat dunia wanita itu berhenti dalam sekelip mata.

Khair gesit meneliti kembali helaian kertas pertama yang memaparkan beberapa alamat. Lama dia termenung. Ligat memastikan sama ada apa yang terbuku dalam hatinya itu seharusnya dituruti atau disimpan sahaja.

𝐊𝐇𝐀𝐈𝐑Where stories live. Discover now