chapter 14

316 38 38
                                    


Hali dan taufan memandang gempa yang duduk di buaian yang leka temenung.taufan mendekati gempa dan menolak buaian tersebut.gempa tersedar dari lamunannya.

" gem..kau masih pikir tentang tu lagi? "

Tiada jawapan dari gempa.taufan mengeluh.lalu tersenyum kecil.dia berdiri didepan gempa dan melutut.gempa memandang hairan.

Bulat mata gempa bila kedua pipinya dicubit oleh taufan.hali yang dari jauh tergelak kecil.taufan mengukirkan senyuman manis masih tak lepaskan pipi gempa.

" gem~...nak kenakan kak hali tak?~"

Taufan melepaskan kedua pipi adiknya.gempa mengosok kedua pipinya lalu memandang taufan yang tersenyum jahil.gempa mengukirkan senyuman jahil.

" mahu~"

Taufan bersorak riang dalam hati.mereka berdua mendekati hali.gempa dan taufan membalas isyarat mata.

Gempa memaut lengan tangan kiri hali senyuman jahil masih ada.taufan mengangguk kepala faham sangat apa yang gempa ingin buat.

" kak hali belikan gemgem belon~bolehkan kak?.."

Hali terkejut terus mengangguk kepalanya lalu taufan dan gempa tergelak kecil.hali memandang mereka hairan.gempa menepuk bahu hali lalu lari dari kedua kakaknya sambil menjerit.

" kak hali~kejar aku kalau boleh..kak hali suka pikachu!!..kak ufan kejar aku kalau dapat..kak taufan !! "

Hali dan taufan tertawa kecil dan mengejar gempa.pada masa sama aida dan kaira lalu di taman terlihat ketiga anaknya berkejar- kejar tersenyum manis.

" kak lihat anak-anak kita..ai senang bila gem dah tak temenung lagi.."

Kaira melirik aida dan mengenggam tangan aida dengan memandangnya serius.aida dah tahu apa yang kakaknya nak katakan.

" ai..tak bagitau gem tentang papa dia?"

" first dia bukan papa gempa dan never be..ai tak nak mereka ambik gem dari ai kak!..kakak tahu kan gempa satu-satunya jantung ai..aida tak nak jantan tu musnahkan hidup anak aida!! 
Aida takkan maafkan diri aida jika aida gagal lindungi gempa kak.."

Aida terus berlalu pergi meninggalkan kaira sendirian.kaira menghela nafas panjang.dia memandang ketiga anaknya yang tengah seronok bermain.

' hali taufan tolong jaga senyuman gempa..lindungi gempa..'

Kaira terus berlalu pergi dari taman itu.hali yang perasaan bundanya berlalu pergi terdiam memandang kaira pergi.

' bunda..'

Hali tersedar bila taufan dan gempa menarik kedua tangannya berlari bersama.hali tersenyum kecil melihat taufan dan gempa yang gembira.

' aku takkan maafkan siapa yang berani musnahkan senyuman mereka.. mereka lah aku jadi kuat..ufan gem kekal senyum gembira ya..'

Mereka bertiga bermain bersama hingga penat.mereka masuk ke dalam istana lalu berjalan menuju dapur.

" kak,gem mahu aiskrim coklat!"

" taufan mahu vanila kak.."

" iya iya..sabar sih.."

Hali mengambik aiskrim coklat dua dan vanila satu di dalam peti sejuk.dia bagi aiskrim pada kedua adiknya. mereka makan aiskrim dengan diam tiada suara dibuka.

Setelah habis makan mereka terus masuk bilik.mereka baring di atas katil. Hali dan taufan duduk memikirkan sesuatu.hali memandang taufan.

" fan kau-"

Hali terhenti bercakap bila merasakan tangannya dipeluk.hali melihat gempa yang dah lena tidur memeluk lengannya.dia mengusap kepala gempa lembut.taufan mencium dahi gempa dan mengenggam tangan kecil gempa erat.hali dan taufan saling memandang antara satu sama lain.

" kak hali..apa yang kak hali mahu bilang tadi?.."

"Hmm..aku cuma pikir..aku takut gempa ditangkap oleh musuh..kau tahukan gempa gimana perangainya.."

Taufan mengangguk lalu baring disisi gempa dan memejam mata hingga lena tidur.hali mengeluh.dia pun tidur disisi kedua adiknya.

T
B
C..

Sorry .. dah kehabisan idea..part ni pun dah makin hampa..sorry..

we're love youWhere stories live. Discover now