Chapter 20

355 29 25
                                    

Hali mencari mama dan bundanya di merata tempat.dia terserempak dengan rana."ra,kau nampak di mana bunda dan mama?"rana mengangguk."ratu aida berada di taman bunga kalau ratu kaira dia berjumpa dengan rakyat jelata"kata rana."terima kasih"balas hali terus ke taman bunga.Terlihat aida sedang menyiram pokok bunga. "mama!"jerit hali menghampiri aida."ada apa?"tanya aida.hali menunduk."semalam hali mimpi.."hali menceritakan apa yang dia mimpikan pada aida.

Setelah habis mencerita."hali takut.. kehilangan mama,bunda,ufan dan gem.."kata hali perlahan dan sedih.aida mengusap kepala hali."Jangan sedih.. keselamatan gempa lebih penting,hali.. walau apa pun terjadi mama akan pastikan kamu takkan rasa kehilangan gempa,ufan dan bunda.."kata aida senyum.hali memandang aida."hali tak nak kehilangan mama juga!!..ma,tolong jangan buat kerja gila.."kata hali.

Aida senyum."kerja gila demi orang  kita sayang selamat tak sia²..kita lindungi mereka dengan korbankan diri kita..walaupun pahit untuk kita terima kehilangan seseorang..kita perlu tahu lambat atau cepat ia tetap akan berlaku walaupun kita mengelak banyak kali.."kata aida."itu hali faham,ma..tapi fikirkan gempa dia baru bersama mama..fikirkan bunda,ma.. bunda dan gempa akan sedih kehilangan mama begitu juga dengan hali dan ufan.."kata hali sedih."pasti ada cara lain nak selamatkan gempa dan mama tak perlu buat kerja gila.."pujuk hali.

Aida memandang langit."kak kaira memang sedih tapi mama tahu dia faham kenapa mama lakukan tu..Gem cahaya hidup mama,hali..dia segalanya pada mama.kalau mama takde di depan dia.."aida senyum sayu. "sekurangnya mama akan tetap ada dalam hatinya..kehidupan akan ada kesedihan dan kebahagiaan,hali"kata aida.hali menunduk.'hali takkan benarkan gem kehilangan mama!'batin hali memandang aida.

"Ma,ada nampak gem atau ufan tak?"tanya hali mengubah topik tadi. "Diorang pergi mall"kata aida tersengih.hali be like 🤨"erm,serius?" kata hali tak percaya.keadaan tak aman lagi ada hati nak keluar dari istana hanya nak pergi mall?aida tertawa melihat muka hali."betul lah hali"kata aida.hali mengeluh dan memandang sekitarnya."cantiknya taman bunga ni" puji hali.aida senyum mendengar pujian tu."Taman ni tempat kegemaran mama dan bunda masa kecil.semua ni hasil tanaman arwah ayahnda dan ibonda.kami jaga dengan baik sejak ayahnda dan ibonda meninggal.tempat ni terlalu banyak kenangan yang sukar dilupakan.mama sayang sangat taman bunga ni"kata aida memandang setiap bunga yang ada.

Hali tersenyum kecil mendengar cerita dari aida hingga datang dua pasang tangan memeluk hali dan aida dari belakang dengan erat.Mereka memandang gempa yang memeluk aida manakala taufan memeluk hali. "Ma,kami udah pulang"kata gempa dengan ceria dan terukir senyuman manis."selamat pulang anak² mama" jawab aida dengan senyum manis.

Hali memandang gempa.'itu senyuman termanis pernah aku tengok.. senyuman tu akan lenyap bila kesedihan melanda..'batin hali." Mama tadi masa di mall..kami ada belikan hadiah untuk mama dan bunda"ceria taufan berkata."hadiah apa?"tanya aida."Taadaa!!"jerit taufan dan gempa menunjukkan hadiah pada aida.gempa memasangkan gelang yang di belinya di tangan mamanya."woah,cantiknya!" Kata aida terpegun dengan kecantikan gelang itu."terima kasih anak mama" kata aida mencium pipi bambam gempa.hali dan taufan tersenyum.
"Maa!!"jerit gempa kerana pipinya dicubit oleh mamanya.

Aida terkekeh melihat muka gempa yang menahan sakit pipinya dicubit. " comel je anak mama ni"kata aida. "Gem tak comel ah!anak mama ni handsome no-no cute okey?"kata gempa sambil tersenyum manis dengan buat peace."tu bukan handsome nak oii~tapi 3 kali ganda comelnya anak mama ni" kata aida. Gempa memuncung mulutnya. " dah mula dah~si bambam gemgem muncung bibirnya~minta dicubit bibirnya~" sakat taufan tertawa.hali dan aida tertawa melihat gempa memukul lengan taufan perlahan.

"Kak ufan!!"jerit gempa tak suka disakat begitu.taufan tertawa seronok sakat si adik.hali senyum melihat adik- adiknya.'andai kita semua boleh bahagia seperti ini selamanya pasti aman'batin hali melamun.hali tak sedar sepasang mata memandangnya.
"Baah!!"kata taufan menepuk belakang hali."ufan!!"marah hali mengerja taufan yang lari menarik tangan gempa."jom selamatkan diri dari pikachu tu,gem"kata taufan.gempa menganguk dan mengenggam tangan taufan erat."selamatkan diri dari raksasa tsundere"sakat gempa.

hali tertawa mendengarnya."takde siapa yang dapat lepaskan diri dari raksasa ni!!Grraa!!"kata hali mengejar kedua adiknya.aida tertawa melihat.
"Seronoknya anak-anak kita main kejar  mengerja ye.."aida melihat kaira yang berada disebelahnya tersenyum."ha'ah bila akak sampai?"tanya aida."masa taufan kerjakan hali tu lah"kata kaira mengeleng.Mereka tersenyum memandang hali mengeletek taufan dan gempa hingga tak berhenti tertawa.

Tiba-tiba kaababom taman bungga meletup."hali!!taufan!!gempa!!"jerit aida dan kaira memanggil anak² mereka."Argh!!" "TIDAK!!" "ARGH!!" aida dan kaira lari mencari suara jeritan tu.mereka terkejut bila dah ketemui anak-anak mereka.
"JANGAN KAU APA-APAKAN MEREKA!!" jerit aida dan kaira.

T
B
C..

we're love youOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz