Bab 9

3K 235 6
                                    

Tahun 2018...

ALHAMDULILLAH. Hampir lima tahun menuntut ilmu di bumi Mesir, Nada kembali pulang ke tanah air. Troli yang memuatkan bagasi dan beg-beg miliknya ditolak keluar dari balai ketibaan antarabangsa. Melilau matanya mencari-cari wajah kesayangan sebelum terpaku ke arah beberapa orang manusia. Nada angkat tangan, melambai. Troli ditolaknya laju.

   "Umi, abah!" tersembam Nada ke dalam pelukan Puan Karisma dan Encik Najmi. Tubuh insan-insan itu dipeluk seeratnya.

   "Nada rindu umi dengan abah..." gumam Nada. Mata dia dah berair.

   "Iye, umi dengan abah pun rindu gila dengan Nada. Akhirnya, anak manja umi dengan abah dah balik Malaysia." Tutur Puan Karisma saat pelukan dirungkaikan. Nada sapu pinggir matanya yang berair. Dia tersenyum nipis.

Nada beralih ke dalam pelukan abangnya, Nadim yang turut hadir menjemputnya di sini.

   "Rindu angah."

   "Rindu adik manja angah jugak. Dah besar dah budak ni, makin cantik." Pujian Nadim buat pipi Nada berona merah. Memandangkan kulit dia memang dah cerah, memang ketara lah rona merah di pipi itu. Tak payah sapu blusher lagi.

   "Terima kasih, angah. Along tak datang sekali ke?" soal Nada merujuk kepada kakak sulungnya, Nadirah.

   "Along sibuk. Esok baru dia off," jawab Puan Karisma. Nada angguk. Tak kecil hati pun bila Nadirah tak ada di sini menjemputnya pulang dari Mesir. Dia faham kesibukan kakaknya itu. Nadirah kan seorang doktor.

   "Dah, jom kita pergi makan. Mesti anak abah ni lapar kan?" Encik Najmi peluk bahu Nada. Terangguk-angguk kepala Nada sambil tersengih. Nadim mengambil alih menolak troli beg adiknya itu dari belakang.

   "Makanan dalam flight tadi sedap tak?" soal Puan Karisma.

   "Hmmm sedap jugak lah. Tapi Nada rindukan makanan Malaysia."

   "Jom kita cari restoran berlauk."

   "Okey!"


DAFFA menongkat Kawasaki Ninja miliknya sebelum helmet yang tersarung di kepalanya ditanggalkan. Langkah dia atur masuk ke dalam rumah.

   "Lewat balik hari ni, Daffa?" soal Puan Aishah yang kebetulan memang dah bertenggek di muka pintu bila kedengaran bunyi motorsikal berkuasa tinggi anaknya itu memasuki kawasan rumah. Daffa senyum nipis. Tangan wanita itu diciumnya sebelum dia tanggalkan kasut kulit di kaki.

   "Siapkan mural dekat dinding sekolah, mak. Itu yang lambat sikit balik hari ni." Jawab Daffa.

   "Dah siap ke muralnya?"

   "Belum. Dalam 30% lagi belum siap. Dua tiga hari nanti settle lah."

   Daffa bawa langkah ke ruang tamu, Puan Aishah pula melencong ke dapur. Tak sampai seminit, Puan Aishah kembali muncul di ruang tamu sambil memegang segelas minuman sejuk.

   "Nah, minum lah. Mak tahu kau dahaga,"

   "Terima kasih, mak."

   Puan Aishah cuma menggumam. Licin air sejuk di dalam gelas tinggi itu diteguknya. Daffa sandarkan tubuh pada sofa. Mujur dalam rumah ni memang pasang penghawa dingin. Panas betul kat luar tu. Sekarang ni memang cuaca kemarau kut.

   "Ayah mana, mak?"

   "Kerja lah. Petang karang baru balik."

   Daffa angguk. Dia dah arif dengan jadual kerja Encik Bazli sebagai seorang polis bantuan. Tapi sengaja dia bertanya perihal itu kepada Puan Aishah.

Sir, I Heart YouWhere stories live. Discover now