20 | musuh

1.3K 70 14
                                    

  "Aku tak suka ulang kata-kata aku. Sapa kau?" Lelaki yang diikat di kerusi kayu tersebut tersenyum senget. Aaden yang memegang kayu besbol tergelak sinis. Penat la macam ni. Mungkin ni kut gayanya kalau orang gila sembang dengan orang gila. Sama-sama gila.

  "Kau ni bodoh ke aku tanya ni kan?" Aaden bertanya lagi dengan muka nak gigit orang. Geram tau orang tak reti nak jawab soalan kita ni. Rasa nak kunyah-kunyah.

  "Kau rasa tercabar ke aku cederakan abang kau?" Aaden gelak kuat. Tapi tak mampu buat lelaki tersebut takut. Makan apa tah tak takut dengan orang. Makan gergasi gamaknya. Tapi lelaki ni gila ke? Aaden? Tercabar? Ceits. Silap orang la bang. Kau tengok kaki pun tau lah.

  "Aku ripper. Aku tak takut dengan kau. Dan aku jugak mampu jadi malaikat maut kau." Kayu besbol dihayun rawak. Lelaki tersebut senyap. Aura? Mula-mula tersedar dalam bilik ni dia dah rasa sejuk dengan aura hitam sekeliling bilik ni. Aaden memang bercampur baur aura dia. Langsung tak dapat nak detect.

  "Aku tak pernah kesian nak bunuh mangsa-mangsa aku. Dan kau dah kacau abang aku. Aku takkan lepaskan kau dengan senang. Paling senang aku akan hantar kau ke neraka. Jangan risau." Aaden menyeringai sebelum kayu besbol dihentakkan ke kepala lelaki tersebut.

  "Welcome to the hell."

  AC

  "Kau pergi mana?" Aaden yang baru balik diperhatikan Umar dengan Adryan. Tak tidur lagi dah tiga pagi. Irwan pun ada sekali. Diorang makan kuaci ke tu? Almaklumlah dalam rumah diharamkan merokok. Kalau Umar dengan Adryan tu memang tak merokok tapi yang irwan tu tak sure lah.

  "Asal korang tak tidur lagi?" Aaden duduk atas salah satu sofa. Dia pandang yang lain. Diorang pun pandang dia. Tahu sangat muka musykil masing-masing. Mana taknya dekat pukul 3 pagi baru nak balik. Tak ke risau? Mau dituduhnya check in dengan mana-mana perempuan.

  "Aku pergi minum tadi. Aku lepak." Dekat tempat aku dengan Ayden selalu lepak. Sambung je la dalam hati. Dia nak naik ke bilik. Penat.

  Mental dengan badan penat. Dua-dua penat.

  "Kau kena kuat untuk Ayden." Ayat Umar khas buat Aaden. Aaden senyum kecil. Dia nak aku melompat ke kembar aku kena langgar dengan wayar berselerak atas badan? Ke dia nak aj angkat 50kg dumbell tu suruh aku kuat? Tak nampak lagi ke aku cukup kuat?

  "Aku cuba." Aaden naik ke atas. Dia melintas dari wad Ayden. Wad khas Ayden. Dia buka pintu. Syifa terlena dekat tempat duduk sebelah Ayden. Tangan dia pegang tangan Ayden. Aaden masuk ke bilik tersebut. Muka Ayden yang ditutup dengan alat penyokong pernafasan dipandang. Rasa ringan tangan nak cabut. Kembar. Cuma seorang lagi terbaring lemah atas katil. Sorang berdiri pandang yang baring. Kesian. Sedih.

  "Aku tau kau dengar. Aku dengar orang yang koma ni boleh dengar apa kita cakap. Aku tau kau dengar. Hati aku cakap kau tak mati lagi. Kau tengah struggle." Aaden diam. Jaga Air mata jangan mengalir. Kita kena kuat remember? Kita kan kena kuat untuk Ayden. Kena kuat juga untuk Syifa. Kesian Syifa nanti kena kuat sorang-sorang untuk suami dia. Kesian dia nanti. Kita kena sama-sama kuat kan.

  "Kau kena bangun Ay. Isteri kau hari-hari tidur dekat samping kau. Dia dah kurus sangat. Dah cengkung muka dia. Dh tak cantik sangat macan dulu. Dia selalu berjaga. Untuk jaga kau. Kau... Jangan la dera dia. Aku tau kau kuat. Bangun Ay. Jangan biar musuh kita menang." Aaden senyum dan keluar dengan setitis air mata mengalir. Akhirnya benteng yang Aaden Bina roboh dan runtuh. Dia tak mampu menahan sakit dalam dada apabila melihat muka Ayden yang terbaring lemah dan dibantu alat pernafasan untuknya bernafas.

  "Kau tau tak, semua orang suruh aku kuat untuk kau. Syifa pun terus kuat untuk kau. Dia sanggup gagahkan diri dia yang lemah untuk kau. Kau sendiri tau kan bertapa lemahnya isteri kau? Tengok lah sekarang bertapa kuatnya dia. Kau jangan lah seksa dia Ayden. Bangunlah." Sambung Aaden lagi. Dia tak sanggup tapi dia tak mampu.

C  |  HIS ANGEL Where stories live. Discover now