7 : ✾

655 74 6
                                    

IZZ sedari tadi tidak lepas memandang telefon bimbitnya. Nombor Airis sejak tadi cuba didail. Namun hampa , gadis itu langsung tidak menjawab panggilan darinya.

Izz raup wajahnya kesal. Sudah seminggu dia tidak dapat hubungi Airis , Izz resah. Sudahlah Datin Sri Marina mengawal pergerakannya. Naik pusing Izz memikirkan hal ini dari minggu lalu.

Apa yang berlaku malam itu sungguh luar dari pengetahuannya. Dia langsung tidak tahu menahu tentang rancangan mummynya untuk mengumumkan tentang majlis perkahwinan dia dan Amelin. Entah bila dia bersetuju dengan rancangan mummynya itu. Demi menjaga air muka ibunya terpaksalah dia beriak biasa. Walhal dalam hati dia sudah meronta ronta dengan rancangan gila mummynya.

Kenapa mummy? Kenapa mummy buat Izz dan Airis macam ni?

"Izz , cuba tolong Amelin pilih kad kahwin tu. Tak kan lah semua nak harapkan Amelin." Tegur Datin Sri Marina tegas. Dia tidak dungu untuk menangkap setiap gerak geri anak tunggalnya itu. Sedari tadi telefon bimbitnya tidak lepas dari pegangannya. Dan Datin Sri Marina yakin , anak lelakinya itu sedang cuba menghubungi Airis. Walhal kini mereka sedang berada dibutik pengantin yang cukup terkenal.

Izz angkat wajah memandang Datin Sri Marina sekejap sebelum menjeling Amelin yang kini turut memandangnya. Gadis ayu yang menjadi pilihan mummynya.

Izz merengus kecil.

"Bukan Izz yang nak kahwin sangat. Perempuan ni yang nak kahwin dengan Izz , pandai pandailah pilih sendiri." Balas Izz mendatar. Datin Sri Marina mengetap bibir kegeraman. Kurang senang dengan sikap anak tunggalnya itu. Biadap!

"Izz! Watch your words!" Suara Datin Sri Marina tertahan tahan memarahi Izz. Amelin menunduk sambil bermain dengan tangannya. Teringgung dengan kata kata kasar dari bakal suaminya.

Izz hanya pamer wajah kosong. Kalau bukan difikirkan di hadapannya ini ibu kandungnya , sudah lama dia membantah wanita separuh abad itu habis habisan.

"Buat apa dengan telefon tu? Call perempuan tak guna tu?" Izz berkerut.

"Airis mummy , Airis. Susah sangat ke mummy nak ingat nama dia?" Telefon disimpan semula dalam pocket seluar slacknya.

"Ya , Izz call Airis dari tadi. Izz risau , dah seminggu Airis tak contact Izz. Malam mummy umumkan benda bodoh tu pun dia pergi macam tu je lepas without say anything to me. And I'm not okay with that mom." Sempat Izz menjeling Amelin sekilas. Datin Sri Marina merengus kasar.

"Girl. Can you give me and my family some privacy?" Pekerja butik itu angguk mengerti mendengar arahan dari Datin Sri Marina. Sekejap saja kelibat gadis itu hilang.

Pandangan Datin Sri Marina jatuh pada anak tunggal lelakinya.

"What is your problem Izz Heykal?"

"Mummy. My problem is you. Mummy yang beria ria nak Izz kahwin dengan perempuan ni , sedangkan mummy pun tahu kan? Hati Izz pada Airis. Izz cintakan dia mummy." Datin Sri Marina geleng tidak percaya.

Amelin pula menunduk bila mendengar pergaduhan dua beranak itu.

"Izz , apa yang Izz pandang dekat perempuan murah tu? Hey , I told you she's cheated on you. Mummy sendiri nampak dia keluar dengan Thareq. Gambar pun mummy dah tunjuk. Masih tak percaya? Masih nak kan perempuan murah tu jadi isteri Izz? Ibu kepada anak anak Izz?" Izz terdiam. Mati kata. Ya tempoh hari Datin Sri Marina telah menunjukkan gambar Airis dan Thareq yang kelihatan mesra di sebuah kedai makan.

Namun bagi Izz , dia langsung tidak ambil peduli tentang hal itu. Dia yakin Airis sayangkan dia. Mana mungkin wanita itu berlaku curang padanya.

"Mummy. Itu semua salah faham. Mummy memang tak pernah nampak baik Airis. Yang mummy nampak Amelin je baik , Amelin je bagus. Kalau Airis je semua jahat. Sebab apa? Sebab Amelin anak Tan Sri Kamal kan? Sebab family dia berpengaruh dan setaraf dengan kita."

Setulus JänjiWhere stories live. Discover now