9 : ✾

571 67 6
                                    

AIRIS mengeliat kecil sebelum mencapai telefon bimbitnya. Tanpa melihat siapa gerangan yang membuat panggilan , Airis terus menekan punat berwarna hijau.

"Yes? Camellia Airis on the line."

"Aii , betul ke apa yang I dengar?" Segar terus mata Airis. Laju telefon dijauhkan dari cuping telinga. Nama yang tertera membuatkan Airis melepaskan rengusan kasar.

"Betul apa?" Malas malas Airis menyoal.

"You nak kahwin dengan Thareq? Is it true? Betul ke apa yang daddy beritahu I?" Jelas suara Izz penuh dengan nada cemas dan bercampur nada cemburu. Huh? Mengapa pula lelaki itu perlu cemburu?

Airis sekali lagi merengus kasar.

"Ye , betul lah tu. I nak kahwin. Tak kan nak mengharap dekat bakal suami orang pula kan?" Sindir Airis. Sakit pula hati! Sudahlah awal pagi lagi lelaki itu sudah menganggu lenanya.

"No sayang , tak boleh. You tak boleh kahwin dengan Thareq. A big no!" Tegas Izz. Bengang Airis dibuatnya.

"You siapa nak halang I? Kita dah putus Izz. You bukan siapa siapa nak halang I. Jadi suka hati I lah nak kahwin dengan siapa pun." Balas Airis kegeraman. Izz yang berada di hujung talian terkesima. Tergamam dengan bicara Airis.

"Sayang , since when kita putus? Kita tak pernah putus Airis. I masih cintakan you. Dan I tahu you pun masih cintakan I , kan?" Airis senyum sinis mendengar kata kata manis dari Izz. Sama seperti dulu , manis.

"Masih cintakan I tapi you dah nak kahwin dengan perempuan tu? Itu ke yang you cakap you masih cintakan I? Bullshit." Hamburnya kasar. Lelah dengan semua sandiwara Izz.

"Airis , you tahu kan I cintakan you macam mana? You tahu kan Amelin bukan pilihan I? I cuma anggap dia sebagai sepupu jauh I , sayang. Amelin cuma pilihan mummy. Please , give me time to fix all this." Izz tidak menyerah kalah. Langsung tidak terasa hati dengan kata kata kasar Airis.

Airis tergelak kecil. Sinis.

"Time?"

"Berapa banyak lagi masa you nak Izz? I dah bagi you banyak masa Izz. Banyak. I tunggu you. I faham mummy you susah terima I , tapi apa I dapat? You dah nak kahwin dengan perempuan lain? Huh. Dan you minta masa lagi? Nonsense!"

Izz di hujung talian kelu. Mati kata. Dia sedar Airis terlalu banyak memberinya masa dan peluang. Tapi dia saja yang tidak menghargai dan tidak berusaha untuk memiliki Airis sepenuhnya.

Izz raup wajahnya kesal.

"Sayang...." Perlahan Izz memanggil Airis.

"Stop it Izz Heykal. I dah tak nak dengar apa apa lagi..." Bicara Airis dipotong Izz.

"Kenapa Thareq , sayang?" Lirih Izz menyoal. Kenapa harus Thareq? Kenapa harus abang tirinya yang menjadi pilihan Airis? Sungguh Izz tidak mampu untuk melepaskan Airis. Dia masih cintakan Airis , sepenuh hatinya.

Airis pula terdiam apabila soalan itu menyapa gegendang telinganya. Perlahan nafas dilepaskan sebelum menjawab soalan Izz tenang.

"Because he's the right one." Benarkah begitu? Airis sendiri tidak pasti. Apa yang dia pasti , Izz harus rasa bagaimana sakitnya melihat orang yang disayangi akan berkahwin dengan orang lain. Seperti apa yang dirasa Airis tempoh hari.

Izz terduduk di tepi katilnya.

"You nak kahwin dengan Thareq untuk apa sayang? Untuk buat I jealous? Kalau ya , I mengaku I cemburu sayang. I cukup cemburu. You dah tahu kan apa yang I rasa? Jadi I merayu .. tolonglah batalkan semua. I tak sanggup untuk tengok you dengan orang lain sayang. I terlalu sayangkan you.. Airis. Tolonglah.."

Setulus JänjiWhere stories live. Discover now