Rangkap Keduapuluh Dua - Ekspedisi XV : Imminence

34.2K 265 74
                                    

Sinaran cahaya halilintar yang gemerlapan diangkasa diikuti dengan bunyi guruh yang berdentum mengejutkan seluruh warga kampung. Cuaca tenang di petang hari bertukar kacau-bilau tatkala mentari mula menyepi ketika malam melebarkan sayapnya. Simbahan air hujan dari sang awan kumulonimbus langsung tiada tanda-tanda untuk berhenti. Kejadian yang menimpa diri Mona membenakkan akal fikirannya dalam mengekori emosi kecewa, hampa, sedih dan amarah. Semua disatukan didalam tempayan perasaan. Merencatkan kebolehan akalnya untuk berfikir secara rasional. Secara tidak langsung, memilih Imran untuk dijadikan korban luahan perasaan bernada ekstrim. Langung tidak berjaya dikawal perasaannya yang berkecamuk.

"Joanne? Dapat call Imran?", tanya Khadijah. Berdiri dia dibirai muka pintu hadapan rumah. Mimik mukanya menceritakan apa yang dirasakan oleh hatinya pada saat itu. Risau. Risau akan keberadaan anak saudaranya itu. Setelah ditempik herdik oleh Mona pada petang hari tadi, kelibat Imran langsung tidak dapat dilihat oleh pancainderanya. Joanne menggelengkan kepalanya. Duduk termangu diatas bendul dihadapan pintu rumah. "Tak...call dapat. Tapi dia tak angkat...!", balas Joanne. Perasaan yang menyerang hati Khadijah turut dirasakan oleh Joanne. "Hemm...kadang-kadang Mona tu memang over sikit. Bila marah, habis semua diserangnya. Haiihhh...risau laa acik...dari maghrib sampai sekarang dia tak balik-balik! Entah kemana dia pergi...!", ujar Khadijah. "Emm.....itulah aunty...Joanne pun risau jugak ni. Dengan keadaan cuaca macam ni...lewat malam pulak tu. Sepatutnya dari awal lagi Joanne dah kena suruh diorang sit down. Settlekan apa yang diorang berdua tu tak puas hati antara satu sama lain....!", balas Joanne sambil duduk termangu diatas bendul muka pintu hadapan rumah. "Jangan kamu nak salahkan pulak diri kamu tu...tiada siapa yang bersalah dalam hal ni! Orang yang patut dipersalahkan...tu...tu si Suhaila dengan si Fadhil. Bukan Imran, bukan Mona, dan bukan kamu. Hemmm...macam ni jelah Joanne...tutup pintu ni dulu. Masuk tidur dulu...dah pukul 2 pagi dah ni...! Kawan-kawan kamu pun dah tidur dah tu...Esok-esok kita cuba telefon dia lain...!", balas Khadijah. "......okay aunty.", balas Joanne lalu berdiri. Ditutup pintu kayu yang terbuka luas. Jelas diwajahnya terpampang emosi kekecewaan. Episod duka yang menimpa diri Mona secara tidak langsung menarik seluruh isi rumah untuk turut bersama berada dalam kancah masalah emosi.

Tik......tik.....tik.....

Jarum jam dinding berskala besar direstoran mamak yang terdapat dipekan berdetik bunyi. Satu-satunya restoran yang dibuka 24 jam dipekan kecil yang terdapat dikampung Imran. Kehadiran para pelanggan pada waktu sebegitu tidaklah ramai. Hanya berkisar sejumlah yang kurang daripada 10 orang. Nun jauh disudut belakang kedai berhampiran laluan untuk ke tandas, duduk Imran seorang diri. Jelas kelihatan bajunya yang masih lembap dek ditimpa air hujan yang gagal untuk dielaknya. Riak wajahnya kosong. Melihat kearah dinding bermozek rona putih yang ditampal setengah keatas menghiasi ruang lingkup dinding dalaman restoran tersebut. Air teh tarik yang dipesan olehnya masih berbaki 3/4 gelas. Gagal untuk dihirup dengan hati dan perasaannya yang berkecamuk. 1001 perkara mula meniti timbul dalam benaknya. Namun gagal untuk difokus pada satu-satu perkara. Hanya melintasi fikirannya bagai sebuah trek lumba yang dipenuhi dengan kenderaan yang bergerak laju. Jelas kelihatan rona merah berurat timbul dimata putihnya. Kesan limpahan air mata yang gagal dikawal.

Sebumbung Bersama 4 Gadis Jelita - SekunderWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu