5

1K 145 3
                                    

BAB 5

PUTRI gelisah. Serba tak kena dia rasa.  Lelaki yang bernama Azhan Tuah di depannya ini tak habis dengan renungan tajamnya dia macam Putri pernah buat salah besar dengan dia.  

Salah besar?  

Melupakan siapa Azhan Tuah boleh dikira sebagai salah besar tak?  

Ya, betul.  Medina Putri memang tak boleh nak ingat siapa Azhan Tuah di dalam hidupnya.  

Sadis?  

Tak. Putri lebih sadis bila diri dia direnung macam ni sebab dada dia terasa macam nak meletup.  Perasaan apa yang dia rasa sekarang ni?  Putri tak boleh nak terangkan sebab Putri tak pernah rasa macam ni.  

Azhan senyum senget.  Wajah kemerahan Putri di depannya sekarang sedikit mencuit hati.  Tak pernah berubah nampaknya.  Mudah rasa bersalah,  mudah simpati pada orang,  mudah mengalah.  Itu Medina Putri yang dia pernah kenal.  Hatinya sangat rapuh.

Khalid yang berdiri di antara dua manusia yang saling berbalas renung itu dah rasa tak berguna sekarang ni.  Seakan syaitan pula dia rasa kewujudan dia.  

"Okay, I think we need to do a long conversation here since kita pun dah lama kan tak jumpa, Putri? Kau ada masa?" Khalid seakan mengerti apa yang Azhan mahukan, cepat sahaja memberi idea.  Jangan kata Azhan, Khalid sendiri memerlukan penjelasan daripada Putri.  

"Oh ya.  Boleh, boleh. Hmmm... " Kekalutan Putri cuba berfikir. Sibuk sangat memikir tentang sahabat Khalid itu membuatkan Putri larut dalam lamunan.  

Mata diliarkan sebelum Putri kembali memandang Khalid.  

"Kita duduk dekat kafe tu?" 

Serentak Azhan dan Khalid memandang ke arah yang ditunjukkan oleh Puteri.  Azhan hanya diam. Dah boleh agak.  Selama dia mengekori Puteri,  memang Puteri kerap ke kafe itu pun.  

"Again?" Hampa intonasi Khalid.  Bahunya sudah jatuh, tanda kecewa.  

Dalam tak rela itu pun,  sampai juga mereka di depan pintu kaca kafe itu. Putri mendahului mereka diikuti oleh Khalid dan akhir sekali Azhan namun apa yang membuatkan langkah Putri terhenti apabila menyedari Azhan yang tidak terus ke meja tetapi lama berdiri di depan pintu. 

Senget kepala Putri memerhatikan Azhan yang seakan sedang termenung di situ.  Keningnya berombak sedikit.  Entah atas kuasa apa,  bergerak pula sepasang kaki Medina Putri,  melangkah menghampiri Azhan.  

Azhan menoleh.  Senyum segaris seperti selalu dengan kedua-dua belah tangan berada di dalam kocek seluar.  Kemudian dia kembali memandang ke depan.  Putri ikut memandang.  Belum sempat Putri mahu membuka bicara, suara serak garau Azhan terlebih dahulu menyapa telinga.  

"Kau percaya dream catcher?" 

Putri telan liur.  Nafas terasa tersekat tiba-tiba.  

Jadi,  Azhan kenal dream catcher?  

Kenapa Putri tiba-tiba rasa sebak?  

Azhan senyum lagi apabila tiada jawapan daripada Putri.  

"Ada orang pernah bagitahu aku, dream catcher ni boleh tapis mimpi buruk dari masuk ke dalam tidur kita. Kau percaya?"

Putri tidak beralih walau sesaat pun dari menatap wajah tenang dan bersahaja Azhan yang ralit merenung dream catcher berbulu pelepah merpati putih itu.  

"Putri?" 

Putri tersentak.  Entah bila air mata yang sudah mencemari pipi sendiri itu diseka laju-laju.  Pandangannya dilarikan.  

Loving you, Tuah ( Sedang Di Edit. ) Where stories live. Discover now