𝐃𝐢𝐚𝐧 𝐌𝐚𝐢𝐬𝐚𝐫𝐚 | 24

4.3K 238 12
                                    

Tiga hari telah berlalu, Dian pun sudah mendapatkan jawapan yang dia cari. Dia menghubungi Raiz agar berjumpa dengan dia.

"Dian kau nak pergi mana ni?" tanya Arina.

"Aku nak keluar kejap, nak bagi tahu Raiz tentang perkara haritu" balas Dian.

"Jadi apa jawapannya?" tanya Arina.

"Alhamdulillah lepas aku dah buat solat istikharah yang macam kau cadangkan haritu, aku yakin dia adalah jodoh aku, sekarang ni aku hanya serahkan semua ni dekat Allah" balas Dian.

Sudah tiga hari dia tidak putus melakukan solat istikharah, dan dia telah pun mendapatkan jawapan. Allah beri dia jawapan melalui mimpi. Dan dia yakin akan keputusan yang Allah dah tetapkan.

"Alhamdulillah, bagus lah kalau macam tu, aku doakan yang terbaik untuk kau" kata Arina.

"Oh ya Dian, aku ada benda nak bagi tahu kau" kata Arina tiba-tiba.

"Kau nak bagi tahu aku apa? macam serius je"

"Family angkat kau dah tak ada"

"Kau jangan main-main Rina"

"No, aku tak main-main"

"Bila?" tanya Dian mendatar. Dia tidak tahu perasaan apa yang harus dia gambarkan. Gembira? Sedih? dia juga bingung.

"Dua tahun lepas, sebab kebakaran, rumah lama yang kau tinggal dulu sudah hangus terbakar" balas Arina.

"Dah dua tahun kau baru nak bagi tahu?"

"Aku pun baru dapat tahu, kebetulan abi aku balik rumah lama kita orang dan terserempak deng Pak Jamil, pemandu bas sekolah tu, dia yang bagi tahu abi aku. Kalau tidak sampai sekarang aku tak akan tahu, aku kan dah pindah rumah lain..."terang Arina panjang lebar.

Dian hanya menganggukkan kepalanya.

"Dan lagi satu..."

"Apa lagi Rina?" tanya Dian geram. Lepas satu, satu dia dapat berita tentang kematian. Adakah lepas ni dia?

"Danial, dia masih hidup, sebab masa kebakaran tu berlaku, dia tak ada dekat rumah tu, dan sampai sekarang dia masih lagi tak dapat dijejak, ada juga jiran lama kau bagi tahu yang dia orang pernah nampak Danial tu datang melawat kubur keluarga dia, tu pun sekali je, tapi lepastu dia hilang" terang Arina.

"Aku cuma takut yang dia datang, cari kau Dian... kau juga ada cakap yang kau mimpi sorang lelaki tu kan, aku rasa Danial lah" sambung Arina lagi.

"Entah lah Rina, aku pun tak pasti dengan semua ni, kadang- kadang aku rasa macam nak hilang je dari dunia ni, penat sangat, aku dah lemas dengan semua ni, aku memang tak layak nak bahagia ke Rina?" tanya Dian.

"Dian, kau jangan cakap macam tu, Allah uji kau, sebab Allah sayang kau, aku tahu mungkin ayat aku ni akan jadi cliche, tapi Allah takkan uji hambanya kalau dia tak mampu. Disebabkan kau mampulah Allah bagi kau semua ujian ni" ujar Arina. Dia memegang kedua belah tangan Dian untuk meyalurkan semangat.

Dian sekadar menganggukan kepalanya. Dia hanya tersenyum nipis. Mampukah dia untuk temui bahagia yang dicari?

🦋

"Jadi kau setuju ke?" tanya Raiz.

Sekarang ni Dian dan Raiz berada di KAS Cafe. Dian menyedut air tembikai laici yang berada di hadapannya sebelum dia membalas soalan Raiz.

"Sebelum saya jawab soalan awak... boleh tak kalau saya nak tanya awak satu soalan?" tanya Dian.

Raiz menganggukkan kepalanya perlahan.

C | DIAN MAISARAWhere stories live. Discover now