Special Chapter 9 (raya edition)

745 35 6
                                    

"Selamat Hari Raya, princess. This is my first time in life beraya dengan seorang perempuan yang bergelar isteri. My first time juga raya and dalam masa yang sama, dah nak jadi ayah". Khai menghampiri ku dan mencium dahi ku sejurus selepas dia mengucapkan kata-katanya itu.

"Selamat Hari Raya, Khai. Terima kasih sebab sudi jaga saya sepanjang saya jadi isteri awak. Saya minta maaf kalau saya ada buat silap dekat awak, hehe". Aku menyalami tangan kasarnya yang sudah siap sedia dihulur olehnya itu.

"Its okay. Tak banyak pon dosa kau dengan aku tahun ni. So, takpe. Jangan risau. Aku maafkan semuanya".

"Kalau macam tu...".

Ting!

Aku menadahkan kedua telapak tangan ku, ke udara. Lebih tepat lagi, ke hadapan wajahnya.

"Nak apa?". Tanya dia sambil jongket kening. Ish! Tak nak kasi la tu.

"Nak duit raya. Boleh tak?".

"Kan princess dah besar. Buat apa nak duit raya lagi?". Ha, kan dah kata. Mesti dia tak nak bagi punya.

"Ala, nak la... Boleh la...".

"Suka lah usik kau ni. Comel je! Jap". Dia menyeluk sebelah poketnya baju melayu nya untuk mengambil satu-satunya sampul duit raya yang ada kat dalam sana.

Sampul itu kemudiannya diletakkan ke atas telapak tangan ku yang ditadah tadi.

"Nah, guna elok-elok".

Baru sahaja aku nak buka sampul itu, tangan ku sudah dijentik halus terlebih dahulu olehnya.

"Buka nanti la. Mana ada orang buka duit raya depan tuan rumah. Tak malu ke?". Dia tergelak kecil. Ala, salah ke? Baru je aku nak buka. Nak tengok dia ni bagi berapa ringgit dekat aku.

"Saya nak tengok je la".

"Tak boleh. Nanti nak tidur, baru buka tau. Janji?". Jari kelingkingnya yang berukuran agak panjang itu dihulurkan ke hadapan ku. Seolah-oleh meminta untuk aku menyambutnya.

"Yela-yela, janji". Dan aku pon pautkan jari aku dengan jari miliknya.

"Dah, jom makan. Kau lapar tak?".

"Lapar".

...

"Khai".

Dia yang sedang elok memakan sate yang dimasak sendiri olehnya sambil berpeluh sebaldi semalam itu, mengangkat mukanya. Sedikit terkejut. Terkejut kerana ini merupakan kali per-, well bukan lah kali pertama tapi memang jarang lah untuk seorang Puteri Khairina panggil nama 'Khai' dulu.

"Hm? Kenapa? Princess nak makan benda lain ke? Aku boleh masakkan". Tengok tu. Dia selalu je bersusah payah macam tu.

Aku ingat lagi haritu, aku suruh dia masak Ketam Masak Lemak Cili Api untuk berbuka, padahal aku tak puasa pon. Yang puasanya dia. Then, bila dia dah hidang tu. Aku tak nak makan pulak dah. Rasa mual mulai menyelubungi kerongkong aku masatu.

Then dia tanya soalan yang sama macam mana dia tanya tadi. Lepastu, aku angguk dan dia pon pergi lah masak makanan baru. Padahal masatu lagi 30 minit nak berbuka. Aku pon apa lagi. Rasa kesian sampai termenangis dalam tidur. Alih-alih, dia juga kena pujuk.

"Tak. Tak payah la susahkan diri awak. Saya cuma...".

"Cuma?".

"Nak tanya...".

"Tanya apa?". Dia letak lidi sate yang dah kosong ke tepi dan meneguk air oren buatan ku. Ha, kalini aku berfungsi sikit. Air oren tu, aku buat tau. Walaupun sudah ditegah oleh Khai. Katanya, nak suruh aku rehat sahaja memandangkan kandungan ku sudah sarat sangat dah. Ceh! Buat air je pon. Budak tadika pon pandai la!

[BOOK 1] PUTERI KHAIRINA ||©Where stories live. Discover now