6

19 0 1
                                    

Ejad: Weh, mission accomplished! Dia tak mengaku pun wehh dia couple dengan
budak tu . Kesian lah gak. Dia kata dah clash lah. Tak suka couple lah bagai.

Techa: Yer ker weh, kuangasam tol. Dengan aku dia nak. Dengan Naurah dia nak.
Celarulah mamat tu.

***

Sarah pada masa yang sama cuba merisik teman baik Aiman, Luqman nama dia. Macam 2 dia selidik pasal si Aiman tu. Terus dibongkarkan cerita sebenar pada Luqman. Hakikat sifat playboy Aiman tu dibongkar sepuasnya pada Luqman harapannya nak berterus teranglah.

Hakikatnya Sarah lupa, Mans are sibling. Friendship are everything than relationship.
Tanpa Sarah lupa dia telah diperangkap. Namun dia lebih bijak apabila dia dah hantar segala bukti screenshot perbualan dia dengan Aiman.

Luqman: Weh Sarah, cantik game kau kan? Kau ni sebernanya Nur Izza binti Omar kan? Minah kabut tu kan? Ada hati nak jadi Sarah konon. Shame on you lah . Kau nak bodoh kan orang pun agak2 lah.

Sarah aka Ejad menggigil ketakutan. What should I do. Masa itulah dia sedar erti penyesalan . Menyesalnya percayakan si Luqman tu . Hanya blue tick yang dia beri untuk jawapan bagi whatsapps itu.

Beberapa saat selepas itu. Handphonenya, berbunyi tanda message WhatsApp masuk. Dia jadi trauma nak check. Dibiarkan beberapa minit Handphonenya berkeadaan begitu. Lama. Akhirnya dia beranikan diri untuk buka. Sebuah group WhatsApp khas untuk bash dirinya dibuat. Disemak siapa punya angkara . Aiman?
Aiman Syuhail, seseorg yang pernah baik dengannya dulu. Dulu.

Pelbagai mesej ancaman dan kutukan yang dia teriman. Kata kata hinaan. Semua dia telan seorang. Tidak dikongsi. Gambar2 wajah nya dijadikan hinaan. Voice note ancaman ,hinaan semuanya lah. Dia baca satu per satu. Dia screenshot satu satu. Bukti . Titik tolak dati itu. Bencinya dia pada lelaki lelaki seperti mereka. Dia belajar sesuatu. Lelaki semua sama. Nak yang cantik dan player. Jauh sudut hatinya dia puas. Macam mana seorang yang selalunya dia yang permainkan hati orang kini orang yang main mainkan hati dia.

Namun, Ejad tetap rasa trauma. Dia mengigil setiap kali ada bunyi pesanan masuk di telephonenya. Dia memang sudah bertekad ,kenangan silamnya itu perlu di buang jauh. Semasa pengumuman keputusan SPM, Ejad tidak menghadirkan diri. Dia mengambil keputusannya sehari selepas itu. Tekadnya , dia tidak akan bertembung dengan mana budak sekolahnya. Tambahan pula, cerita tentang penipuannya itu telah tersebar , Ejad tahu telah disebar sebenarnya. Baik kawan yang selalu ada tika masa gembiranya pun pandang serong terhadap nya. Hanya Techa,teman baiknya di SHAAS sahaja yang dia masih hubungi. Dia mahu mulakan kehidupan yang baharu. Kehidupan di mana, tiada lagi Ejad yang ada hanya Izza. Dia yang baru.

***

Yeah, hari pertama aku bekerja berlalu dengan baik. Ringkas saja aku. Berbaju kurung dan selendang labuh. Cukup ayulah pada pandangan mata kasar si Hana. Hana kata kat aku minggu depan last week dia akan Chambering. Cukup lah 9 bulan latihan itu. Jadi dia akan agak sibuk pada minggu ini untuk selesaikan segala urusan. Aku akan menjadi pembantu kepada Encik Adam , senior engineer dan Puan Fiza junior engineer. Puan Fiza tu muda lagi 27tahun, anak baru sorang. Encik Adam ni, senior sangat dah lewat 40an, anak pon dah lima orang.

Salam Land, syarikat tempat aku bekerja ni adalah dia punya main branch. Ada lagi dua, satu di Johor satu lagi di Pahang. Kira hebat jugak lah sebab ada branch. Tuan Salam, big bos aku. Semasa beliau briefing tadi, beliau habak lah kat aku, kalau prestasi aku baik dalam masa 6 bulan ini, syarikat akan naikkan aku ke junior engineer lah. Sebab katanya, kelayakkan aku memang disitu. Tambahan pulak, aku kena ganti Puan Fiza yang akan dinaikkan pangkat dan di ditukar ke Salam Properties kat Johor tu. Mata aku dah bersinar sinar. Barulah semangat nak keje beb. Baru first day dah dapat banyak suprise, alhamdulillah.

Aku sampai rumah dalam jam 5.30 ptg. Standard orang keje opis lah kan. Terkumat kamit aku baca ayatulkursi masa naik tangga. Alhamdulillah, sampai depan pintu aku keluarkan kunci aku. Aku jeling kasut Hana takde, kasut kak lia pun tak de. Aku masuk pastu kunci pintu cepat - cepat. Tak pe lah harini aku masak. Walaupun aku patutnya masak esok. Orang berbudi kita berbahasa lah kan. Dalam peti ais banyak barang lagi, kan baru beli semalam. Masak ayam masak merahlah.

RuangWhere stories live. Discover now