Wayang

357 62 10
                                    

"Okay!" Taerin berlari menuruni anak tangga. Tombol pintu hadapan dipulas. Terpacak dua jejaka di depan rumahnya. Membuntang matanya memandang lelaki di sebelah Taeyong.

"Hocher?"

"hai? Taeyong ajak saya join korang pergi tengok wayang, saya ikut ajelah." jelas Hocher tanpa ditanya. Taerin mengangguk faham. Taeyong!!!! Kau ni menempah kaki betul! Sengaja la dia ni!

"lawanya kau,Rin! Jom pergi." Puji Taeyong lalu dia menarik tangan Taerin pergi dari situ.

Skip

Selesai Taeyong parking kereta, dia mematikan enjin kereta.

"okay,dah sampai! Jom." Taeyong membuka pintu kereta.

"Eh sekejap! Aku rasa nak buang air la. Korang masuk dulu boleh? Belilah apa yang patut. Ni tiket! Cerita tu start pukul 3.30 , sekarang baru pukul 3.00" Taeyong menyerahkan tiket kepada Hocher kemudian dia terus pergi dari situ.

"Dia ni macam macamlah!" Taerin merengus kasar.

"Jom beli popcorn dengan minuman dulu." Hocher melemparkan sebuah senyuman kearah Taerin. Taerin bagai dipukau dengan senyuman Hocher.

"Taerin?"

Panggilan kali kedua Hocher menyedarkan Taerin.

"Ah! Baiklah. Jom pergi!" Taerin tersenyum kelat. Dia agak malu bila berdua dengan Hocher. Rasanya tu cuma alasan dia je nak pergi tandas, si Taeyong tu.

Hocher beratur di depan kedai yang menjual popcorn dan minuman. Taerin membantu Hocher membawa popcorn dan minuman ke sebuah meja sambil menunggu Taeyong.

"Taerin, saya nak tanya boleh?" soal Hocher. Taerin memandang Hocher sambil menyedut minumannya,kemudian dia mengangguk.

"kenapa awak selalu pandang saya dari jauh? Lepastu bila saya senyum, awak diam?" Hocher meneruskan soalannya.

"apa? Saya buat macam tu ke?" mata Taerin terkebil kebil memandang Hocher sambil penyedut minuman masih berada dalam mulutnya.

"Ya" Hocher memandang Taerin.

"Takde la. Saya tak pernah pula pandang awak dari jauh? saya diam ke bila awak senyum? Bila? Buat apa saya nak buat semua tu? Awak ni buat kelakor pulak~" Taerin pura pura ketawa.

"Hm , mungkin saya ni perasan kot." Hocher hanya tersenyum. Tak payahlah senyum! Eii dia ni kang , sumbat popcorn dalam lubang hidung tu kang!

"Korang cakap pasal apa ni?" Taeyong akhirnya muncul.

"kau buang air ke batu? Lama gila!" bebel Taerin sambil menjeling.

"maaflah. Hampir tercicir tadi." Taeyong tersengih sambil menggaru kepalanya yang tak gatal.

"pengotor!" Taerin memukul bahu Taeyong.

"janganlah marah. Jom masuk!" ajak Taeyong.

Semua penonton sudah masuk panggung, mereka duduk di tempat masing². Taeyong duduk di kerusi hujung, sebelahnya Hocher dan Taerin pula di sebelah Hocher.

Drama Train To Busan sudah dimulakan. Hocher fokus pada skrin besar di hadapan. Taerin pula mencuri² pandang wajah Hocher.

Sudah sampai di pertengahan part dimana zombie datang menyerang para penumpang di dalam train. Badan Taerin sedikit terlompat apabila zombie datang menyergah.

"zombie ni kalau nak sergah tak pernah bagi salam! Gugur rambut aku ni, tak sia² kena leukimia." bebel Taeyong sendirian.

Taerin hanya fokus pada skrin besar itu,begitu juga dengan Hocher. Air mata Taerin mengalir melihat scene dimana si suami sempat memberi nama kepada anak di dalam kandungan isterinya.

Sebungkus tisu poket dihulurkan pada Taerin. Taerin memandang Hocher.

"nak tisu?" soal Hocher sambil mengesat air matanya dengan sehelai tisu. Ciss kek betul! Tak romantik langsung mamat ni, kot la nak tolong lap air mata Taerin ke, ini tak! Dia lap air mata dia aje.

"thanks." Taerin menarik sehelai tisu kemudian dia mengelap air matanya.

Wargghh!! Seekor zombie sergah di sebalik tingkap train.

"aku sabar je dengan zombie ni!" Taeyong geram. Para penonton memandang ke arah Taeyong tanda protes dengan mulut Taeyong yang asyik menyumpah seranah dari tadi.

"maaf!" Taeyong tersengih. Taerin menjeling Taeyong. Tajam jelingan dia, hampir saja berdarah hidung Taeyong. Garang! Rawrrr!

Setelah tamat drama tersebut. Mereka keluar dengan mata yang bengkak akibat menangis.

"kalau aku dapat pakcik tu, aku lanyak dia dengan train tu! Selfish betul!" bebel Taeyong.

"sudahlah Taeyong ~ Dah habis pun cerita tu, tak payahlah emo!" kata Taerin.

"boleh tahan juga awak ni Taerin? Peninju macam awak pun boleh menangis tengok cerita tadi?" Hocher tersengih. Well~ Taerin pun manusia, bukan sayur bayam~

"biasa je tu. Dah selalu tengok cerita sedih." kata Taerin sambil tersenyum.

"laparlah ~ jom pergi makan dulu sebelum balik?" ajak Taeyong sambil menggosok perutnya.

"okay." Taerin dan Hocher membalas serentak.

skip

Mereka makan di sebuah restoran western food. Tiga pinggan chicken chop dipesan.

Hocher menguis² sayur mayo dengan sudunya kemudian diletakkan di atas pinggan Taerin. Taerin terkejut dan memandangnya.

[C] HEARTWhere stories live. Discover now