【5】

305 46 13
                                    

Setelah melihat petunjuk pada kertas, Hayriell terus memasuki bilik tersebut. Bilik itu penuh dengan gambar-gambar. Ada yang dilekatkan di dinding dan ada yang diletakkan di dalam frame. Dia menerokai semua gambar-gambar disitu. Dia tertarik sebuah frame keluarga yang tergantung pada dinding iaitu dia dan isterinya. Riak wajah isterinya tampak ceria disitu.

"Erina, i'm so sorry , tapi awak berubah.Saya berkahwin dengan Zureen sebab nak lupakan awak. Do you know it hurt to forget you." Luah anak muda itu dengan pilu. Hayriell bercakap seorang diri mengenang kisam silam sulit dilalui apabila wanita yang dia sayang disahkan, mempunyai masalah mental . Air matanya mula bergenang dia masih enggan untuk tumpah.

" Maafkan saya sebab tinggalkan awak dekat sana.. Tapi saya selalu jenguk awak dari jauh. Sebab doktor cakap kalau saya jumpa secara berhadapan, mungkin awak akan merayu mintak balik dan menafikan yang awak ni gila. " jelas Hayriell berharap bekas isterinya mendengar.

.

Tanpa sedar air matanya mula mengalir laju, dia berasa sedih dan kesal. Kepiluan tidak dapat diluahankan dengan kata-kata lagi. Wajahnya tidak dapat digambarkan dengan muka kelam.

Frame keluarga itu diangkat sambil mengamati gambar disitu. Gambar sebuah keluarga yang besar terdiri daripada Hayriell, Erina dan dua orang bayi kembar. Rizqie didukungan Erina manakala Reqza pada Hayriell.

Gambar bayi lelaki itu dipangkah besar serta wajahnya turut diconteng berulang kali. Sanggup Erina menconteng gambar anaknya kerana dia tidak boleh lupakan satu peristiwa iaitu kes tragedi kemalangan membunuh nyawa malang anaknya itu.

***

Flashback time

Hujan renyai-renyai. Seorang lelaki memakai topi menutupi wajahnya sedang tergesa-gesa memasuki hospital. Usai masuk ke hospital , lekas dia menyanyakan jururawat yang berada di kaunter.

" Nurse dekat mana wad pesakit nama Erina?"

Nurse itu menangguk tanda faham. Lalu dia membelek buku rekod di mana wad Erina di tahan.

" Wad xxxx. Tingkat 6 . Bilik 233 ."

skip//

" Erina? Where are you ? " Berulang kali dia memanggil nama isterinya. Dari semalam dia tidak dapat tidur dengan lena memikirkan nasib Erina yang di tahan di wad selama 1 bulan.

" I am here Hayriell ."

" Are you okay? "

" No. Please Hayriell I want back home now! Do you come here to take me back?" duga Erina senyum lemah. dia bahagia Hayriell datang menjenguknya.

" Erina.."

" What? Where are our daughter?Hayriell?"

" Erina..."

" Hey, where are Reqza ? "

" Listen to me ."

Kata kata Hayriell terhenti disitu .Tidak sanggup meneruskan ayat. Air mata mula bergenang di kelopak mata isterinya. Hatinya bagai dihiris hiris dengan bilah namun dugaan sulit dia membuatan hatinya semakin keras menerima dugaan .

" Yes Hayriell. why? " tanya Erina setia mendengar . pantas pemuda kurus tersebut mengeleng kepala, bagaimana dia mahu jelas kepada Erina perkara sebenar.

" Hayriell.. I asked you now, where are Req..." belum cepat dia menghabiskan ayat,Hayriell segera mendakap badan Erina masuk dalam dakapan hangat dengan erat. Erina terkedu. Lambat lambat dia membalas pelukan , sebutir air mata menitis dipipi Erina kemudian luhur dengan lebat.

" I am sorry dear.. " Hayriell akhirnya melerai pelukan dia merenung dalam wajah sunggul isterinya. perlahan-lahan dia mengucup lembut dahi Erina sungguh dia tidak boleh menafikan bahawa dia amat menyayangi dan mencintai gadis tersebut.

" Please baby.. don't cry . Reqza at our home. " Dia mengesat air mata dengan tangannya yang mengalir . dia menarik muka Erina supaya lebih dekat dahi mereka saling bersentuh bersama air mata yang deras mengalir.

" Sorry but.. we can't meet after this. " kata Hayriell tunduk pandang lantai sebelum menapak keluar dari wad tanpa sebab

" Hayriell!! Please don't leave me here!! I scared! " teriak Erina dia tidak dapat menerima keputusan Hayriell.Pintu ditutup oleh lelaki tersebut.Hubungan mereka berdua hanya setakat ini sahaja.

" Hayriell!!!!! How dare you!!!! " teriaknya sekuat hati. tidak lama kemudian jururawat berpusu pusu masuk menenangkan Erina . kelibat Hayriell tidak lagi kelihatan selepas itu. semuanya berakhir.

skip//

After a month...

" Weh, Syaz kau ada dengar tak Hayriell kahwin dengan isteri baru.." kata jururawat, tag yang ditampal pada baju tertera nama Dian.

" La yeke. Habis tu, isteri lama dia yang gila ni dia campak mana?" Tanya Syaz dia mula tertarik persoalan kawannya.

" Entah lah. Kesian juga aku tengok. Tapi siapa suruh dia jadi gila." gumpat Dian.

" Hahahaha. By the way, dia kahwin dengan siapa?" Mereka mula rancak berbual.

" Ala, selebriti terkenal tu, Zureen." Jawab Syaz

" Wah, Zureen lawa tu? Untung lah!" Dian terjerit kecil. Dia tidak menyangka selebriti terkenal itu sudah dimiliki orang.

'' What the..Hayriell,how dare you? You left me like this? After a month we met, u said you love me.' Kata Erina sendiri. Dia berasa sedih teramat suami yang dianggap malaikat tempat dia melindung akhirnya menjadi syaitan dusta.

Erina termenung di tepi tingkap. Air matanya mula berderai namun dikesat dengan tangan.

" I have to do something. "

Dia mengetap bibir. Dia sudah tekad.

Flashback end


To be continued..

𝙋𝙎𝙔𝘾𝙃𝙊 𝙒𝙄𝙁𝙀Where stories live. Discover now