【21】

101 9 1
                                    

[ sila dgr soundtrack ]

seperti biasa di hospital pada waktu petang pelawat dibenarkan melawat pesakit bergitu juga wad mental dipenuhi pelawat kebanyakannya adalah ahli keluarga terdekat. Hanya Hayriell sahaja masih belum ada pelawat menjengguknya kecuali pihak polis menyoal siasatnya. kaki berhenti melangkah, dia melabuh punggung duduk disebuah bangku.

" Hayriell. " tegur seseorang. Hayriell diam, dia amat mengenal suara itu. Ya itu adalah afnan, yang selalu menjenguknya. Dia terus bangun, dan beredar dari situ. Sumpah meluat mengadap muka afnan setiap hari.

"Apa lah suami zaman sekarang."

"Kan.Dah tak boleh harap."

"Itulah.Kau Yana cepat-cepat cari suami.Makin lama makin susah."

"Yela mak.Ni,ayah bila boleh keluar mak?Kesian saya tengok ayah kat sini."

Hayriell segera memaling wajah ke arah dua wanita berhampiran dengan raut wajah masam mencuka. Berdesing telinga mendengar perbualan itu. Kang tak pasal kaki ini selamat teranjang mereka berdua.

Perbualan anak dan mak di katil sebelah menarik dirinya mendekati mereka berdua."Mak,orang ni nak kacau kita ke?" Yana membisik kepada maknya dengan nada perlahan supaya tidak dapat didengari oleh orang gila dihadapan mereka.Pesakit gila itu menjeling tajam ke arah Yana.Yana menelan air liur.

Hayriell duduk bersila di atas lantai tanpa berlapik apa-apa.Dia mengangkat kepalanya mendongak. Televisyen di dinding ditonton dengan penuh semangat.Yana lega kerana lelaki itu tidak mengacau.

" Keluarga mati akibat dibunuh oleh seorang suami yang kini berada di hospital xxxxx.Dia kini dikuarantin di wad gila.Seorang isteri mati ditikam berkali-kali.Seorang lagi isteri mati disalib. Manakala bayi ditemui mati di dapur dibunuh dengan kejam.Pesakit tersebut pernah melarikan diri dari hospital namun ditemui semula dirumahnya sendiri. "

Hayriell berlagak biasa.Beberapa gambarnya dipaparkan di kaca televisyen.Perlahan-lahan dia bangun dan kembali semula di atas katilnya.Dia merenung pil-pil di dalam genggamannya. Hayriell tergelak sendiri.Yana di katil sebelah memandang pelik.Gadis itu sambung menyuapkan bubur nasi kepada ayahnya.

" Siapa kata ubat boleh menyembuhkan penyakit? Tapi bagi aku ubat adalah menyakitkan." Hayriell terus menyumbat pil-pil ke dalam mulutnya. tiba tiba sahaja matanya bengkak seperti orang baru lepas menangis. Hidungnya merah seperti orang kena selsema. Hayriell memicit kepalanya yang berasa berat. Dunia seperti berputar 360 darjah

"Kehidupan kau hancur.."

"Sebab kau sendiri..."

"Padan muka kau hahaha" satu suara dari kepala mengetawakan dirinya. Suara halus itu tidak henti menganggunya. suara itu beralih datang dari bawah katil.

Hayriell mengetap bibir, telinganya terasa panas mendengar ejekkan itu.

"KAU DIAM LA" jerit Hayriell dengan lantang sambil menjenguk bawah katil.

Tiba Tiba mulutnya ternganga tak terkata. dia melihat dirinya sendiri senyum mengukir senyum jahat terdapat kesan jahitan di mata juga telinga yang hampir terkoyak. Lembaga seirasnya mula merangkak pelahan, lahan keluar dari bawah katil. " Kau siapa? " tanya Hayriell ketakutan.

Bebola matanya merah hampir terkeluar, dia memandang Hayriell sambil senyum menunjukkan barisan gigi. Cantik tapi seram. " dendam kau! " terus dia menerpa badan Hayriell jatuh kebelakang. Hayriell cuba melawan ' dia ' tetapi tidak mampu. Lembaga itu berada merata tempat, hanya dia sahaja dapat lihat.

Terus dia tergelupur. Kakinya menyepak-nyepak angin. buih buih membuak keluar dari mulut Hayriell. tidak lama kemudian mata tertutup rapat meninggalkan nama. Mata Yana sedikit juling, keningnya bertaut satu sama lain. dia hanya buat-buat tidak nampak sahaja.Baginya biasa orang mereng seperti itu . Yana berpaling Hayriell yang tadi bising dan menggelupur kembali senyap.Hayriell seperti terbaring lena.

***

"Abang,bangunlah.Makanan dah siap tu," kejut satu suara lembut menyapa telinga , tubuh digoncang pelahan. Hayriell membuka kelopak mata yang berat,kepalanya terasa pening. orang yang pertama dia melihat apabila membuka mata ialah Zureen .senyuman tidak lokek dihadiahkan. Dia kini sedang baring di atas sofa ruang tamu.

pelahan-lahan dia bangun sambil meraup muka, " mimpi rupanya.. " katanya. Dia berjalan menghampiri Zureen yang sedang menyedok nasi untuknya. Erina pula sedang menghidang lauk-pauk.

" Zureen janji kan takkan tinggalkan Abang? " tanya Hayriell lantas mengenggam tangan sejuk isterinya dengan erat. Kening gadis comel bertaut dekat, hairan sikap suaminya. Hayriell terus menarik kerusi dan duduk disebelah Erina " I swear I never leave you.. " ikrar Hayriell. mimpi yang tadi memberi kesan mendalam.

" weird... Okey promise " selamba Erina menjawab tatkala ketawa kecil sambil mengambil tempat duduk disebelah Zureen. Ketawa Erina terhenti melihat kelakuan Hayriell yang tidak ubah seperti orang gila. Bahunya dicuit lembut , Zureen hanya membuat isyarat mata.pelik keadaan Hayriell berubah mendadak. Erina hanya mampu senyum dan menjungkit bahu tidak tahu.

" Aduh! " automatik Hayriell mengadu sakit. Sebilah pisau tersadai dalam beg hitam ditepi kakinya. Hayriell tunduk untuk mengambilnya.

Terdapat darah basah pada pisau itu, Hayriell bingkas berdiri manakala mulutnya ternganga luas. " ARGH!!! " Terus dia menoleh kehadapan ke arah bunyi. Kelihatan Zureen sedang mengerang kesakitan apabila darah terpancut dari perutnya. Sebilah pisau yang dipegangnya terpacak merodok perut gadis itu. Terus Zureen rebah menemui ajal gara-gara dibunuh.

Serta merta bibir merah lelaki itu menguntum senyuman jahat. " lets start the game" katanya seraya titisan darah yang masih melekat di bilah pisau dijilatnya. Hayriell terus membenamkan lebih dalam pisau itu.

Erina ingin melarikan diri ke tingkat atas namun kakinya sempat ditarik oleh Hayriell. " Where do you want to run? You will die " Hayriell mengacu pisau ke kaki Erina namun cepat dielak terus dia menjerit nyaring ketakutan. Tiada sesiapa boleh memungkiri janji dengan Hayriell.

Mayat Zureen dibiarkan di atas lantai dengan mata yang terbeliak manakala lidahnya terkeluar. Isi perutnya sudah terburai akibat dihunus pisau berkali-kali. Reqza pula dibiarkan menangis tanpa belas kasihan di sebelah Zureen. Erina dibiarkan lesu diikat di atas kerusi

"Honey.."Hayriell menoreh kulit pipi mulus Erina. Erina memejam mata membiarkan air mata mengalir turun.Dia pasrah. Tangan Hayriell menarik rambut Erina dengan kasar. "I love you." Hayriell menjilat sekali lagi pisau yang bercampur darah Zureen dan Erina.

i



[ ♢ to be countinue ♢ ]

vote and comment.

𝙋𝙎𝙔𝘾𝙃𝙊 𝙒𝙄𝙁𝙀Where stories live. Discover now