Epilog

716 34 4
                                    

Lima tahun kemudian~

JAUH Eric termenung mengenang zaman persekolahannya. Gelang yang dipakai sebagai tanda persahabatannya dan Issabelle masih utuh ditangan kirinya.

Siapa sangka sudah lima tahun berlalu. Sazwan sudah meninggalkannya. Begitu Keisha. Tanpa khabar dan hanya dengan sepucuk surat sebagai salam terakhir dari Keisha.

Hari terakhir Eric bertemu dengan Issabelle adalah pada hari terakhir SPM, kertas tiga chemistry. Lepas itu Issabelle tidak pernah menghubunginya. Nombor yang diberinya juga sudah tidak digunakan lagi.

Jangan kata Issabelle, Syuhada juga sudah hilang tanpa berita. Ibarat tidak pernah wujud didunia saja.

Hanya tinggal Rafqi seorang.

"Keisha. Issabelle." Perlahan saja Eric menyebut nama dua orang gadis yang mampu menggoyahkan jantungnya. Rindu kadangkala bertandang tanpa dipinta. Walau tidaklah semanis mana, namun kenangan bersama mereka adalah harta yang berharga buat Eric.

Eric mengeluh. Move on Eric! Dah lima tahun kut.

"Jauh menung nampak," tegur Hannah.

"Kak long buat apa dekat sini?" Terkejut Eric disapa kakak iparnya. Disangkanya tadi tiada orang diruang atas. Masing-masing berada dibawah menyambut hari lahir anak saudaranya, Ariada.

Senyuman dilempar buat wanita bertudung hijau itu.

"Kak long saja nak jenguk adik kak long seorang ni. Entah apa yang dia buat dekat atas ni seorang. Macam bertih jagung dah mulut Ariada tu bila pak su dia takde." Hannah mengambil tempat dihadapan Eric. Jauh betul adik iparnya ini termenung. Seakan ada yang mengganggu fikirannya.

"Hahaha. Alah kesiannya dia ya. Jomlah kita turun kak..."

"Ucu ada masalah?" potong Hannah.

Eric senyum singkat. Sangat terpaksa.

"Mana adalah. Penat sikit, jetlag."

Hannah menggeleng. Kalau orang lain mungkin Eric boleh tipu. Tapi bukan Hannah. Dari biasan mata Eric saja dia sudah tahu ada sesuatu yang dipikul Eric seorang diri. Ada beban yang menumpang dibahu Eric.

"Kongsilah dengan kak long. Tak elok simpan lama-lama, nanti sakit." Hannah sedia mendengar.

"Apa pendapat kak long dengan gangster? Eh jangan salah anggap pulak. Eric bukannya..."

"Takpe, kak long faham." Hannah senyum sikit. Eric tidak banyak berubah dari dulu lagi. Cuma semakin matang.

"Gangster, mereka ni cuma tersalah pilih. Dalam banyak-banyak pilihan yang terbentang didepan mata mereka, mereka terpilih haluan gelap ni. Manusia ni tiada yang sempurna. Kita semua sama. Pendosa tanpa noktah. Ada yang terpaksa demi mencari sesuap nasi untuk sara keluarga. Ada yang terperdaya dengan kemewahan yang disajikan. Ada yang dipaksa untuk menjadi gangster. Kita tak boleh nak kata kesemua mereka tu jahat." Hannah teringat kembali siapa dirinya sebelum ini.

"Macam mana kalau bercinta dengan gangster?"

"Cinta tu tak mengenal siapapun kita. Tak kisahlah dia tu cikgu, pelajar, polis mahupun gangster. Cinta tu datangnya sendiri. Tak salah pun untuk mereka bercinta. Lumrah manusia dicipta untuk jatuh cinta. Cinta bukan untuk yang sempurna, namun untuk menyempurnakan."

Lama Eric terdiam memikirkan apa yang dikata oleh Hannah. Betul juga kata kakak iparnya ini. Gangster ke manusia normal ke, itu dah fitrah yang akan ada rasa cinta dalam diri.

"Gangster pun boleh berubah."

"Kenapa dia tinggalkan ucu tanpa khabar?" Tanpa sedar Eric terbocorkan rahsianya. Hannah ketawa kecil. Dia dah agak dah. Tak pernah-pernah Eric berminat nak tanya pasal gangster dengan dia. Bukannya Eric tahu pun siapa dirinya yang sebelum ini.

"Mungkin dia perlu lepaskan cinta dia demi biar Eric bahagia."

Keisha lepaskan cintanya demi kebahagiaan?

"Untuk bahagia, kadangkala kita perlu berkorban dengan melepaskan sesuatu yang kita sayang."

TAMAT


NOTA KAKI~

TERGANTUNG?  MEMANG TERGANTUNG SEBAB CERITA NI MASIH ADA SAMBUNGAN LAGI.  TAPI CUKUPLAH SAMPAI SINI JE, PANDAI-PANDAILAH KAU ORANG SEMUA FIKIR APA YANG JADI SETERUSNYA.  OPEN ENDING KONONNYA.  KITA JUMPA LAGI DEKAT CERITA SOULMATE KE JANNAH PULAK.  BYE.

Surat Cinta ©Where stories live. Discover now