BAB 10

4.6K 169 1
                                    

Encik Johnny cash menyanyi lagi. aku baru jejak kaki ke dalam rumah. Pintu rumah pun tak sempat nak tutup. Aku meraba – raba beg sandangku. Belum sempat aku nak jawap encik Johnny cash berhenti menyanyi.

Huh!

Aku melihat ID pemanggil. Fadillah rupanya. Sekejap lagi dia telefon la semula. aku menutup pintu dengan perlahan dan dengan perlahan juga aku berjalan masuk menuju ke bilik ku. Takut terjumpa Amelia sebenarnya.. dia mesti kenal baju yang kupakai ini dari butik berjenama. Malas nak bersoal jawap dengannya. Baru sebelah kaki aku menjejak masuk ke dalam bilik sekali lagi encik Johnny cash menyanyi lagi.

Fuh! Lega dapat masuk tanpa dikesan.

Aku: Assalamuaikum! Aku memberi salam.

Fadilah: Waalaikumsalam, dah sudah mandi ke?

Aku: sudah.

Fadillah: sembahyang?

Aku: Sudah. Eh! Kau telefon ni semata – mata nak Tanya soalan itu ke? Jangan membazir masa dan wang kau la.

Fadillah: so… (meleret je).

Aku: so… apanya?

Fadilah: Cepatlah cerita apa hubungan kau dengan Encik Khairul hensem kita tu? Aku tak sabar nak tahu ni. Hot news ni.

Aku: hubungan apa pula kau ni? (nada pura – pura tak tahu)

Fadilah: ha.. jangan nak buat nada blur kau tu.. kau ingat aku tak perasan yang si encik-professor-paling-hensem tu tarik brek kecemasan bila si mamat-entah-apa-nama tu offer nak hantar kau balik rumah.

Aku: (sambil garu kepala eh tudung) Yeke... Hayalan imaginasi kau tu yang overdrive.

Fadilah: Kau jangan nak buat leceh... Aku berada di tempat kejadian hokey!

Aku: Ala... kan dia dah cakap alasan dia kenapa dia nak hantar aku. kau yang fikir bukan – bukan.

Fadilah: aku masih bermata shin chan ni. Kenapa dia pelawa kau seorang je? Kenapa dia tak pelawa aku? hah! Jawap!jawap!

Aku: (sambil membuka tudung) eh! selalunya abang kau  datang jemput Kenapa pula kau nak tumpang dia?

Fadilah: hello.. dia tak tahu yang abang aku nak datang .. dari situ aku dah terbau ikan pekasam..something smell very fishy here..dan macamana dia tahu nama aku dan aku kawan baik kau. Hah! Jawap! JAWAP!

Aku: (sengaja buat bunyi mengeluh kuat) semua orang dalam kampus tu tahu yang kau tu kawan baik aku. Kenapa kau Tanya banyak soalan kat aku ni? Kalau kau tak puas hati, esok kau pergi ke bilik dia, kau tanyalah puas - puas. Sebelum tu, Malam ni kau siap sedia semua soalan, tulis atas kertas. Dah! Malas nak layan. Aku ni letih dan mengantuk.

Fadilah: jangan nak beri alasan cabuk kau tu, apa yang kau buat yang letih sangat tu?

Aku: (sekali lagi menghela nafas kuat) hello beb! Kau dah lupa? Aku hari ni berkayak solo, single, seorang diri kerana kawan baik aku tu nak berdating dengan secret admirer.

Fadilah: ops! Maaf! Sakit lagi ke tangan?

Aku: mestilah sakit. Baru berapa jam yang lepas aku berkayak. Cubalah Tanya soalan yang bijak sikit. Setakat ni soalan kau tu tidak mengambarkan pelajar kolej langsung.

Fadilah: amboi! Kenakan aku ye.

Aku: dah! tamat perbualan. aku nak sembahyang isyak dan nak tidur.
Fadilah: malam aku nak mimpikan encik professor-hensem-giler. Kau rasa ok tak?

Aku: perkataan mana yang kau tak faham ni? Tamat perbualan? Atau aku letih?

Fadilah: ok! Ok! Sorry. Good nite sleeping princess.

Aku: nite.

Aku mengeluh lega. Huh! Dapat elak satu peluru dari fadilah. Terpaksalah fadilah, aku merahsiakan perkara ni dari kau. Memang bukan niat aku pun, tapi dah tertakluk dalam kontrak yang aku ni kena rahsiakan perhubungan, perkahwinan antara aku dan leo. Aku harap engkau akan faham dan tidak kecil hati apabila perkara itu terbongkar kelak. Hm.. aku membuka pintu ku sedikit. Mana tahu nanti gendut nak tidur dengan aku.

Pakaian yang ku pakai tadi aku gantung di dalam almari baju yang dim amah usia. Sekarang aku hanyan memakai seluar tidur dan ber baju t sahaja. Aku merebahkan diri di atas totoku, membaca doa tidur dan…zzz welcome to dreamland..

I knew you were trouble when you walked in,
So Shame on me now,
Flew me to the places that I never been,
Now I’m lying in the cold hard ground,
Oh! Trouble! Trouble! Trouble!
Taylor swift – I knew you were trouble

OMG! Suamiku Greek! (Complete)Where stories live. Discover now