Bab 71

8.9K 106 4
                                    

     Dee terus memerhatikan penampilan dirinya di hadapan cermin yang terdapat di dalam bilik air, tersebut. Wajah bujur sirihnya itu kelihatan, agak cengkung dan tatapan matanya juga tidak bermaya. Dia yang dulunya seorang yang ceria dan periang menjadi agak pemarah sejak akhir-akhir ini. Agaknya, inilah impak perubahan yang sedang berlaku di dalam kitaran hidupnya semenjak, dia dipertemukan dan berkahwin dengan Darius lelaki yang telah menculik dan memperkosa dirinya itu. Dan disebabkan hal itu, lah dia menjadi trauma dan hampir menjadi gila. Mujurlah, papanya tidak pernah sedikit pun membiarkan dirinya terkapar-kapar bersendirian di dalam mengharungi segala kepayahan yang dialaminya selepas melalui pengalaman yang amat menakutkan dirinya, itu.
    "Tok!...Tok!...Tok!..."
    Sedang asyik, mengelamun tiba-tiba dia dikejutkan dengan bunyi ketukkan kuat bertalu-talu yang datang daripada luar pintu bilik air, tersebut.
   "Dee!...Dee!...kau dah siap, kah?!" Laung Darius dengan nada kuatnya.
    Binggit terus telinga Dee bila mendengarkan  laungan kuat daripada suaminya, itu. Demi mengelakkan, Darius memarahinya dia terus meluru keluar dalam keadaan tergesa-gesanya.
    "Tuan Darius, i am ready now! But i want to pray Isyak for a while! Can you wait for me, tuan Darius?!" Soal Dee sambil mengerling sekilas, ke arah wajah kacak lelaki yang juga suaminya, itu.
    Darius berfikir sejenak, sambil menganggukkan kepalanya perlahan-lahan. Melihat suaminya membenarkan dia bersolat Dee terus menuju ke arah katil dan ingin mengambil cadar katil untuk dijadikan telekung sementaranya, itu. Namun niatnya itu, tidak kesampaian sebab dihalang oleh, Darius.
     "Ai! Kau tak nampak, kah ada telekung dan sejadah dekat katil, tu?!" Soal Darius sambil menatap dengan tekunnya ke arah wajah bujur sirih isterinya itu.
    Tergamam seketika, Dee bila melihat telekung dan sejadah yang sedang terletak elok di atas katil, itu. Isskk! Bila masa pulak, aku ada telekung dengan sejadah, ni? Berkerut seribu terus dahi Dee, dbuatnya. Darius yang perasan dengan riak, wajah pelik isterinya itu segera menyapa dirinya.
     "Oi! Kau gunalah telekung dengan sejadah tu, sekali! Lepas kau selesai solat tu, kita keluar makan, ye!"
    Dee seperti, tidak ingin mempercayai apa yang sedang di dengar oleh, telinganya, itu. Biar betul! Dia, kah yang minta room service hantarkan semua, ni! Desis hati kecil Dee sendiri sambil mengenakan terus telekung tersebut. Setelah, membentangkan sejadah itu dia pun segera melaksana, kan solat isyaknya sambil diperhatikan dengan tekunnya oleh suaminya, itu.
    Setiap pergerakkan Dee terus di tatap dengan penuh minatnya oleh, Darius. Sedaya upaya, dia cuba mengingat setiap langkah dan cara mengerjakan solat isyak yang ketika ini sedang dilakukan oleh isterinya, itu. Nampak, caranya agak mudah tetapi bila hendak melakukan solat itu dia terasa berat, pula. 'Ingat! Syaitan itu boleh menyesat, kan manusia dengan segala tipu dayanya. Dan syaitan paling tidak suka dengan manusia yang selalu mendirikan solatnya. Sedaya upaya, syaitan akan berusaha membuatkan manusia itu lalai dan lama-kelamaan meninggalkan terus solat, tersebut. 'Ingatlah! Darius kena banyak-banyak beristighfar seandainya, jiwa tu diserang dengan perasaan malas ketika ingin melakukan solat!' Tergiang-giang semula semua pesanan ustaz Hilman ke arah cuping telinga Darius diketika, ini.
    "Astaghfigrullaalaazim!" Lafaz Darius berulangkali di dalam hatinya sendiri sambil meraup wajahnya dengan tangannya. Setelah mengulang lafaz kalimah itu berkali-kali di dalam hatinya dia terus merasakan ketenangan yang amat, sangat. Hatinya terasa begitu senang dan tenang, sekali. Ya Allah! Indahnya kalimahmu, ini! Puji Darius sambil melangkah perlahan-lahan ke arah bilik air. Entah mengapa, tiba-tiba saja hati kecilnya itu tergerak ingin mendirikan solat meskipun masih tidak mengingati apa yang patut dibaca ketika ingin melakukan solat. Tetapi Darius masih boleh mendirikan solatnya jika hafal dengan surah-al fatihah. Mujurlah, dia hafal akan surah, tersebut.
    Sesudah mengambil air wuduk, Darius terus berdiri di hadapan sedikit daripada Dee lalu, mula mengangkat takbirnya. Terkejut seketika, Dee bila melihatkan suaminya sedang berdiri terpacak membelakangi dirinya sambil memulakan takbirnya. Tercengang seketika Dee, bila melihat dan mendengar suaminya mengalunkan takbir dengan suara garaunya. Meskipun, sebutannya masih tidak lancar tetapi lelaki itu mampu membaca takbirnya sehingga abis. Syukur alhamdulilah Ya Allah! Ucap Dee di dalam hatinya sendiri sambil menanggalkan telekungnya lalu diletak ketepi. Dia kemudian, melabuhkan punggungnya di birai katil sambil membaca majalah sementara, menunggu suaminya itu menyelesai, kan solatnya.

Dia pencuri hatiku.Where stories live. Discover now